Elk automerk heeft zijn eigen vormtaal. Ook vaak designtaal of huisstijl genoemd. Aan de hand van dit stijltje kun jij al van een afstandje zien tot welk merk de betreffende auto behoort. Om de zoveel tijd verandert een fabrikant deze vormtaal om zo met de tijd mee te gaan. In dit geval is de Renault Embleme een voorbode voor alle Renaults die gaan volgen. Een naam heeft de nieuwe designrichting (nog) niet, maar wel dat ze een ‘holistische benadering symboliseert’. Kijk, weten wij dat ook weer.
Waar we sowieso niet iets op tegen hebben, is de gekozen koetswerkvariant. Het is volgens Renault namelijk een Shooting Brake, maar dat is eigenlijk een driedeurs stationwagon. Of dat écht zo is, kunnen we nog wel over discussiëren, want het is een vijfdeurs crossover-achtig ding, maar het is duidelijk dat het meer de ‘auto’-kant op gaat dan de SUV-kant. Ook zijn we blij met de gekozen kleur: groen! Hopelijk wordt het een nieuwe trend in plaats van het eeuwige zilvergrijs, wit of matzwart.
De Renault Embleme moet wel heel erg aerodynamisch zijn
De wielen zijn helemaal dicht. Ergens doen ze denken aan de oude velgen van Renault uit de jaren ’70, maar ze zijn vooral heel modern. Het zijn dichte velgen om zo de actieradius te vergroten. Veel fabrikanten kiezen op dit moment voor wielen met een gesloten design,maar deze is net even wat origineler. De auto is ontworpen in windtunnel van het Alpine F1-team en heeft een Cw-waarde van 0,25.
De techniek van de Renault Embleme is absoluut bijzonder. Ja, in de basis is dit een elektrische auto. En ja: er is een accu aanwezig. Een compacte 40-kWh batterij. Daarmee moet je ‘enkele honderden kilometers’ ver kunnen komen. De accu is voor dagelijks gebruik, dus voor de kleine ritjes. Voor de langere ritten is er geen grotere accu, maar een waterstof-installatie. Een zogenoemde brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit.
Het gewicht valt eigenlijk heel erg mee
Nu denk je waarschijnlijk: ‘maar dan is de Renault Embleme heel erg zwaar’ en we begrijpen die gedachtegang. Het is echter niet het geval. Renault meldt dat het streefgewicht 1.750 kilo was, maar ze zeggen niet wat het uiteindelijke gewicht is. Wel zeggen ze dat de auto lichter is dan een SUV van vergelijkbare grootte. Een grotere accu weegt blijkbaar meer dan een complete waterstofinstallatie plus kleine accu. Volgens Renault is het met deze combinatie mogelijk om 1.000 km te rijden.
Lees ook: Renault onthult de fantastische R17 als het ultieme tegengif voor de SUV-gekte
Wanneer de 4,80 meter lange auto op de markt komt, is niet bekend. Kijk er niet van op als Renault deze auto nooit gaat leveren. Het is vooral de bedoeling dat de toekomstige modellen van Renault gaan lijken op deze Embleme en de designkenmerken over gaan nemen. Dat gezegd hebbende, een Shooting Brake op waterstof is welkome aanwinst.
Rogier heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Waterstof is veels te duur om op te rijden. Gaat nooit iets worden. Is niet economisch haalbaar.
Matta heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Moet jij eens opletten
Otto heeft op 4 oktober 2024 geschreven:
Moet jij eens uitleggen.
Wie gaat die waterstof aanmaken, waar en hoe?
Na 10 jaar dwepen met dit fabeltje zou den euro toch eens moeten vallen.
Rony heeft op 6 oktober 2024 geschreven:
Zolang er olie is zullen er wagens op benzine en diesel blijven rijden
Renaldo heeft op 5 oktober 2024 geschreven:
Alles komt goed , waterstof maken kost niets in vergelijking met benzine . Worden nog een paar bobbeltjes genomen en dan is het waterstof en elektra . Alleen de centjes voor de grote oliemaatschappijen en onze regering zullen de grootste hobbels zijn en alles stagneren . Zolang het volk zich maar bezig houd met ecologisch leven . Lang leve de Groenen !!