Hoe gaat dat met conceptcars? Ze worden bedacht door de designafdeling van een merk, in de trant van ‘kijk eens wat we kunnen’, of ‘kijk eens wat we zouden kunnen als die luie ingenieurs niet zouden zeggen dat het technisch onmogelijk was’, of ‘ja, we hebben even niks nieuws en we moeten die lui met hun moeilijke brillen en sneakers onder hun kostuums toch bezighouden’. Soms worden er ook externe bureaus ingehuurd, dan krijg je meer iets in de richting van ‘we hadden dit graag zelf gekund, maar de goede designers waren op of te duur’.

Maar er is ook nog een andere categorie. Neem bijvoorbeeld deze conceptauto uit 1990, die begon als Jaguar en eindigde als Daewoo, die eigenzinnige voetnoot uit de jaren ’90. Geef maar toe, je vond hem al vaag bekend voorkomen, maar niet en toch ook weer wel, oh nee toch niet bij Jaguar passen.

Je moet ergens bewondering hebben voor het lef, want hoewel ie alle badges had en ook werd neergezet als een Jaguar, was dit zwierige model in 1990 in elkaar gezet door het Italiaanse designhuis Italdesign (hoelang zouden ze over het bedenken van die naam hebben gedaan?) en neergezet op de autoshows in Genève en Birmingham. Een beetje als net zo lang op het gras voor iemands kantoor kamperen tot ze je een baan geven.

Het ging ten tijde van de Kensington niet goed met Jaguar

Jaguar zat in deze tijd in een ietwat conservatieve designperiode, eentje die zou duren tot 2009, toen de X351 XJ nogal luidruchtig kwam rammelen aan de poorten van een verder nietsvermoedende wereld – een uitdagende, slanke verschijning die nog maar onlangs uit de verkoop ging, op de hielen gezeten door de vervagende hoop op een elektrische vervanger.

Maar de manier waarop Jaguar door de laatste twee decennia is gestrompeld doet vermoeden dat de problemen echt niet allemaal alleen bij de designafdeling lagen.Het leukste aan de Kensington was waarschijnlijk dat ie op het onderstel van de Jaguar XJ12 Series III stond, een luxeboot van de oude stempel die tussen 1979 en 1993 te koop was. Italdesign heeft er gewoon een gekocht, met 5.3 V12 en al.

Natuurlijk wisten de ontwerpers en ingenieurs van het vermaarde designhuis wel raad met het apparaat: de voorkant werd langer, de achterkant korter en het dak een stukje hoger, om de auto een compleet nieuwe look te geven voor de kleurrijke jaren ’90 die net waren begonnen. Toch was het ontwerp al met al nog altijd redelijk conservatief – terecht, want het was in de dertiger jaren dat Jaguar voor het laatst écht modern was.

De Kensington gaat in productie, maar niet als Jaguar

We hebben niet echt een antwoord op de vraag waarom de Kensington nooit in productie ging; omdat Jaguar Italdesign gewoon snoeihard negeerde. Geen reactie, geen kerstkaart, geen reactie op Facebook-berichten als die er toen al waren geweest – niks. Dat kan, ze hadden per slot van rekening ook nergens om gevraagd.

Bij Browns Lane ging iedereen gewoon rustig verder met waar ie mee bezig was. De volgende XJ, in 1994, leek weer precies op de oude, maar dan met een paar nieuwe dingetjes. Italdesign besloot het ontwerp maar aan Daewoo te gunnen, dat er blij mee was, het Leganza noemde en er alsnog keihard mee onderuit ging. Het kan verkeren…

Daewoo Leganza

Reacties

  • Chris heeft op 26 maart 2024 geschreven:

    Ik kan in die conceptcar van voren geen Jaguar in herkennen, wel een BMW. Achterkant lijkt op Rover.

    Die Leganza lijkt totaal niet op die conceptcar. Ze hebben allebei 4 wielen en 1 stuur dat wel.

    Reageer
  • Dick heeft op 24 maart 2024 geschreven:

    Hoezo, mee onderuit ging? Met 3 Leganza’s heb ik 1 miljoen kiloneters op lpg afgelegd. De beste auto ooit. Niets ging eraan kapot en de reed confortabel. In Oost Europa staan ze nog te koop met 600.00 km op de klok. Welk merk evenaard dat, behalve Toyota?

    • HD71 heeft op 25 maart 2024 geschreven:

      U geeft zelf al het antwoord: Drie Leganza’s nodig om 1 miljoen kilometer af te leggen. Ik deed dat gewoon met één Volvo V70.

      Reageer
    Reageer
  • Tilman heeft op 24 maart 2024 geschreven:

    Lijkt inderdaad verte wel op een kruising lancia Kappa en Lybra sedan

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)