Renault Koleos wil revanche

Weinig Renaults zullen zo weinig succes hebben gekend als de Koleos. Niet zo gek: de midsize SUV zag er wel heel ongeïnspireerd uit en was het antwoord op een vraag die werkelijk niemand aan Renault had gesteld. Het ding verdween dan ook al snel roemloos en met doodstille trom uit de prijslijsten.

Dat wil zeggen: bij ons Europeanen moest niemand iets van hem hebben – er werden er zo'n 300.000 verkocht, waarvan 70 procent buiten Europa. Dat moet nu helemaal anders worden, met de geheel nieuwe Koleos.

Helemaal hetzelfde is de basis: dat is wederom het platform waarop ook de Nissan X-Trail staat. Het uiterlijk is nu echter totaal (nou ja, binnen de grenzen van wat je met een klomp auto als een SUV kunt doen) afwijkend. Hij heeft veel gemeen met de rest van de grotere Renaults (Espace, Talisman), zeker waar het zijn neus betreft. Vloeiende lijnen en dikke wielkasten doen de rest. De nieuwe Koleos is nu in ieder geval wél een stoer apparaat, en dat was zo'n beetje het laatste dat je zijn voorganger kon aanwrijven. 

Het vierwielaandrijvingssysteem (het is nog niet helemaal duidelijk of er ook een louter voorwielaangedreven variant komt; zal haast wel, want is bij de X-Trail ook het geval) kent drie standen: een 2WD-stand, waarmee alleen de voorwielen aan het werk zijn, een automatische, waarbij de auto zelf uitzoekt wat het handigst is, en een 4WD Lock-stand die voor zich spreekt. 

Ook het interieur wijkt totaal af van dat van de X-Trail (maar lijkt behoorlijk op dat van de Talisman) en is verkrijgbaar met twee schermen: een 'gewoon' 7 inch-scherm en een 8,7 inch-exemplaar in portrait-mode – rechtopstaand dus. Een en ander is uiteraard voorzien van multimediasysteem R-Link2, dat het hart vormt van alles wat met muziek, navigatie en telefonie te maken heeft. 

Over motoren en dergelijke meldt Renault nog niets, maar we gaan er gemakshalve vanuit dat het X-Trail-gamma een aardig idee geeft: een 163 pk sterke 1.6-benzine en een even grote diesel die 130 pk doet. Geduld is echter een schone zaak: de Koleos (die in Zuid-Korea gebouwd zal worden) komt pas in het tweede kwartaal volgend jaar onze kant op.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws