Renault Kwid wil buitenspelen

Toegegeven: heel af en toe lijken we te vergeten dat de autowereld groter is dan Europa, Amerika, Japan en Zuid-Korea. Neem nou India: daar wonen inmiddels ook meer dan een miljard mensen, die ook allemaal auto willen rijden. Omdat de eisen (en de levensstandaard) daar iets afwijken van wat wij gewend zijn, heeft Renault afgelopen herfst daar de Kwid op de markt gebracht, een lollig klein nano-SUV'tje.

De Fransen hebben de Autoshow van New Delhi aangegrepen om met behulp van twee conceptcars op Kwid-basis te laten zien wat je nog meer voor leuks met 'm zou kunnen uitspoken: de Kwid Racer en de Kwid Climber.

De Racer is de blauwe auto, die zich uitstekend thuis zou moeten voelen op het circuit. Zo heeft hij een rolkooi in plaats van een achterbank, kuipstoelen met vierpuntsgordels en een hoop carbon/aluminium/alcantara-frutsels. De buitenkant wordt aanzienlijk opgeruigd met spoilers, rode accenten, led-verlichting en dik 18"-lichtmetaal.

De Climber is oranje en meer gericht op, de naam zegt het al, offroad-gebruik. Hij staat hoger op de pootjes en heeft korte overhangen voor en achter, is voorzien van allerhande beschermingsmateriaal voor de wielkasten en onderkant en staat uiteraard op speciaal terreinrubber. 

Allemaal puur voor de show, want Renault rept met geen woord over de motorisering van beide Kwids, en of de Climber bijvoorbeeld vierwielaandrijving heeft, blijft al evenzeer in het ongewisse (zal dus wel niet).

Overigens is het niet helemaal duidelijk welke kant Renault met de Kwid op wil. Hij is ontwikkeld voor 'opkomende markten', waarmee ook duidelijk gedoeld wordt op Oost-Europa en Zuid-Amerika. In dat eerste geval zou de Kwid dan onder de merknaam Dacia op de markt worden gebracht, maar veel meer dan pure speculatie is dat op dit ogenblik allemaal niet. We zullen zien.

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws