Wat is er met de
Renault Laguna aan de hand? Waar het vorige model enkele jaren terug ongelofelijk scoorde door veiligheid en design, wil het met de nieuwe oplage maar niet lukken, de productiedoelstellingen zijn al naar beneden bijgesteld. Geen wonder. Veiligheid is bij alle auto’s inmiddels een standaard item en dus niet meer het alleenrecht van Renault. Het enige waar je dan op kunt verkopen is op design en daar laat de nieuwe Laguna het hoofd hangen.
Dit houdt Renault dus niet vol tot aan de facelift. En tot grote verbazing is die er eigenlijk al. In Genève staat de Laguna GT, zeg maar de high-performance versie met 2-liter diesel (180 pk) en tot 205 pk opgeklopte 2 liter turbo (benzine). Maar met alleen wat extra paardenkrachten is Renault er nog niet.
De GT krijgt de nodige uiterlijke wijzigingen die zowel op de vijfdeurs als Estate worden doorgevoerd. De beste zet is de grote, zwarte luchtinlaat in de voorbumper, waarmee het smoelwerk van de auto wat meer volume krijgt. Dikke wielen (18 inch) staan de Laguna sowieso erg goed en weten het middelmatige uiterlijk nog wat op te krikken.
Technisch is de Laguna GT wel interessant door zijn Active Drive vierwielbesturing. Het is lang geleden dat fabrikanten deze voorziening op hun seriemodellen leverden. Andere typische GT-items: zwart spiegels, dubbele uitlaat, aluminium pedalen, GT-logo’s in de bekleding en andere zaken die aan de basisvormgeving helaas niets veranderen.
Reacties