Een maximaal comfort tijdens lange reizen die zo milieuvriendelijk als mogelijk moeten worden afgelegd, dat is de basisgedachte achter de Renault Ondelios. Bij deze 4,80 meter lange crossover stond een appetijtelijk design niet als hoogste eis op de lijst.
 
De auto heeft door zijn aërodynamische ingrepen wat weg van de eerste generatie straalvliegtuigen. Wat met name de harmonie verstoort is de forse overhang achter, waarvan de vorm wel zorgt voor het optimaal doorklieven van de lucht.
 
De Cw-waarde van 0,29 is voor een auto van dit formaat uitermate gunstig. Verder worden zoveel mogelijk lichte materialen toegepast, waardoor het totale gewicht van de zeszitter beperkt blijft tot 1.452 kg.
 
Voorin ligt de 2.0 dCi motor die voor de gelegenheid is opgepept tot maar liefst 205 pk en een koppel van 450 Nm tussen 1.700 en 3.800 tr/min. Een toonbeeld van souplesse moet dat zijn. De motor krijgt assistentie van twee elektromotoren volgens het principe van een zogenaamde ‘mild hybrid’.
En het resultaat mag er inclusief Stop & Start en terugwinnen van energie tijdens het remmen zijn: een CO2-uitstoot van 120 g/km en een bijbehorend brandstofverbruik van 4,5 liter per 100 km. Vanwege de twee elektromotoren is de Renault Ondelios een 4×4 die in 7,8 seconden de 100 km/u bereikt. Nog niet eerder vertoond bij Renault: een zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling!

Reacties

Meer van TopGear