Renault Sport R.S. 01: racebeauty

Bij gewone personenauto's gaat de vorm nog wel eens boven de functie: het oog wil ook wat, per slot van rekening. Bij race-auto's is het precies omgekeerd: alles voor de functie, wat nogal eens brute gevolgen heeft voor de schoonheid. Vergelijk de neuzen van F1-auto's van nu met die van een paar jaar terug en je weet precies wat we bedoelen. Renault bewijst echter dat het één het ander niet per definitie hoeft uit te sluiten: maak kennis met de werkelijk bloedmooie Renault Sport R.S. 01. 

De R.S. 01 is een racer met middenmotor die bedoeld is voor een nieuwe klasse, de Renault Sport Trophy. Twintig teams, bestaande uit een professionele coureur en een amateur, nemen het daarin in identieke auto's tegen elkaar op. De klasse heeft duidelijk een opleidingskarakter. De prof kan immers een speciaal trainingsprogramma winnen en mag daarna met het Nismo-team meerijden in het Japanse Super GT-kampioenschap. De amateur kan deelname aan de 24 Uur van Le Mans in de LMP2-klasse.

Leuk, maar wat ons betreft is de auto waarin het allemaal moet gebeuren nog veel leuker. Wat een plaatje! En het blijft echt niet bij plaatjes alleen: een aangepaste versie van de 3,8-liter V6-motor uit de Nissan GT-R dondert er maar liefst 500 pk en 600 Nm tegenaan, terwijl de hele R.S. 01 maar 1.100 kilo weegt… Een sequentiële zevenbak van Sadev zorgt voor de overbrenging, de nu al betreurenswaardige banden zijn van Michelin en de schokdempers van Öhlins. De remschijven zijn 380 mm groot en zijn uiteraard van koolstofvezel. Koellucht wordt via een speciaal kanaal in de carrosserie van de grille naar de twee radiatoren geleid, die achterin de auto liggen. De splitter genereert op topsnelheid niet minder dan 1.700 kilo downforce en de luchtweerstand van de R.S. 01 is gelijk aan die van een Formula Renault 3.5. Over prestaties rept Renault nauwelijks, behalve dat de R.S. 01 een top van 300 km/u haalt. Dat geloven we onmiddellijk, ja. 

Maar even iets anders, Franse vrienden: als we de meest woeste racetoestanden nu eens wegdenken en we zetten een gezellige, langwerpige gele plaat met een paar cijfers en nummers op de voor- en achterkant, hebben we dan niet een werkelijk fenomenale coupé waarmee je ook gewoon de weg op mag om werkelijk íedereen de ogen mee uit te steken. Hebben we dan niet precies het soort auto waarmee jullie al tijden op hinten, bijvoorbeeld met die Dézir concept-car? Dus zouden jullie niet eens héél snel gaan zorgen dat zoiets er komt..? Hup, aan het werk!

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken