TopGear stapt net uit de gloednieuwe Renault Talisman. In het komende nummer lees je het uitgebreide testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Renault Talisman
Uitvoering: TCe 200 Intens
Locatie: omgeving Florence, Italië
Weersomstandigheden: vochtig, winters koud

Wat reden we?
Renaults nieuwe begin in het d-segment, de opvolger van de geplaagde Laguna: de Talisman.

Beviel het?
Ja, maar niet op de manier die we verwacht hadden. Je kent het beeld dat hoort bij grote Franse sedans: ruim, weelderig, softer dan een piepjong stukje brie. Dat laatste is nadrukkelijk niet van toepassing op de Talisman, die vakkundig gevormd lijkt te zijn naar de gangbare wensen van moderne automobilisten. Oftewel, z’n missie luidt: snoep zo veel mogelijk klanten weg bij de Volkswagen Passat. Zelfs in de Comfort-stand blijft hij vrij stevig, in Sport is hij ronduit hard en laat ie zich bovendien, mede dankzij de sublieme vierwielbesturing, met de wendbaarheid van een Clio de bocht in mikken. Dat is een aangename verrassing, zeker als je eigenlijk rekende op een rollend matras. Oh, en mogen we nog even zeggen dat we ‘m van voor tot achter schitterend vinden?

Nog bijzonderheden?
Met het oog op de twijfelachtige reputatie van z’n voorgangers heeft Renault extra veel werk gestoken in de look & feel van de Talisman: hij komt over als het kwaliteitsproduct dat je in deze klasse mag verwachten. Het interieur is mooi opgeruimd, met een groot scherm in portretstand waarop van alles (soms wat omslachtig) valt in te stellen en af te regelen. De materialen zijn top, de stoelen erg prettig en er is ruimte te over. Zowel de krachtigste benzinemotor als de topdiesel, die we ook even probeerden, weten er meteen een behoorlijke gang in te brengen en houden zich netjes op de achtergrond als je rustig aan doet. Wel worden ze soms gehinderd door hun transmissies (zeventraps EDC in de benzine, zestraps in de diesel), die aanmerkelijk trager van begrip zijn.

Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
Er komen drie dieselmotoren – een 1.5 met 110 pk en een 1.6 met 130 of 160 pk (de laatste met twee turbo’s) – en twee 1.6 benzines met 150 en 200 pk. De sterkste versies hebben altijd een automaat, de rest komt standaard met een handgeschakelde zesbak. De dCi 110 stoot een keurige 95 g/km uit. De Talisman sedan staat vanaf januari bij de Nederlandse dealers voor prijzen vanaf 30.590 euro, de meer gewilde Estate volgt in april en kost 1.200 euro extra.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
Dachten we in de Talisman vooral deinend achterover te gaan leunen, blijkt het toch zomaar even een heerlijk rijdende auto te zijn, met een fijne balans en een vasthoudend weggedrag dat neigt naar dat van de kleine feest-Renaults die we zo waarderen. Liefhebbers van Frans comfort zullen aan ‘m moeten wennen, maar vinden wellicht soelaas in de lange lijst met verwensnufjes en -foefjes die je kunt bestellen. Een compleet en geslaagd geheel dus, de Talisman, en eindelijk weer een grote Renault die je als serieus alternatief voor je Duitser mag overwegen.

Reacties

Meer van TopGear