
We weten niet hoe het met jullie zit, maar vanaf het eerste moment dat wij de Renault Twizy onder ogen kregen, dachten we nog maar aan één ding: laat Renault Sport zich hier als-je-blieft eens tegenaan bemoeien. Omdat het leuk is, omdat het kan, omdat het moet.
Onze gebeden zijn beantwoord, want dit is de Twizy F1. Hij staat op de wielen van een formule-auto en heeft een lage voorspoiler, een dikke taartschep achterop, en een stoer knoppenstuurtje dat bijna regelrecht uit de Formule Renault 3.5 schijnt te komen.
De achterste zitplaats is verdwenen. In plaats daarvan lift er nu een heus KERS-systeem mee achter de bestuurder, dat ervoor zorgt dat de elektromotor van de Twizy gedurende zo'n 14 seconden niet 17 pk, maar 97 pk kan leveren. Dit betekent dat de kleine, lichte, malle Twizy F1 even snel van 0 naar 100 km/u accelereert als een Mégane RS; in iets meer dan zes seconden. Kijk, daar worden wij nou heel erg blij van.
De topsnelheid is trouwens 110 km/u, maar we denken eigenlijk dat dat meer dan genoeg is in dit extra hete plastic eitje. Op het Goodwood Festival of Speed in juli gaat de Twizy F1 meedoen aan de heuvelklim, wat vast een spectaculair zoemend geluid zal opleveren. We zijn benieuwd.
Productiekansen? Doe eens een gokje.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze Renault Twizy F1 kan van jou zijn

Daniel Ricciardo krijgt een Twizy als bedrijfsauto

Mercedes-AMG GT R (achteruit) vs Renault Twizy

Renault Twizy RS F1

De 100 coolste: nummer 55 tot 41

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Is zo’n comfortabele Renault Talisman na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Automerk legt uit waarom het onmogelijk is om een goedkope auto te maken voor Nederland

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
