
We weten niet hoe het met jullie zit, maar vanaf het eerste moment dat wij de Renault Twizy onder ogen kregen, dachten we nog maar aan één ding: laat Renault Sport zich hier als-je-blieft eens tegenaan bemoeien. Omdat het leuk is, omdat het kan, omdat het moet.
Onze gebeden zijn beantwoord, want dit is de Twizy F1. Hij staat op de wielen van een formule-auto en heeft een lage voorspoiler, een dikke taartschep achterop, en een stoer knoppenstuurtje dat bijna regelrecht uit de Formule Renault 3.5 schijnt te komen.
De achterste zitplaats is verdwenen. In plaats daarvan lift er nu een heus KERS-systeem mee achter de bestuurder, dat ervoor zorgt dat de elektromotor van de Twizy gedurende zo'n 14 seconden niet 17 pk, maar 97 pk kan leveren. Dit betekent dat de kleine, lichte, malle Twizy F1 even snel van 0 naar 100 km/u accelereert als een Mégane RS; in iets meer dan zes seconden. Kijk, daar worden wij nou heel erg blij van.
De topsnelheid is trouwens 110 km/u, maar we denken eigenlijk dat dat meer dan genoeg is in dit extra hete plastic eitje. Op het Goodwood Festival of Speed in juli gaat de Twizy F1 meedoen aan de heuvelklim, wat vast een spectaculair zoemend geluid zal opleveren. We zijn benieuwd.
Productiekansen? Doe eens een gokje.
Meer van TopGear


Deze Renault Twizy F1 kan van jou zijn

Daniel Ricciardo krijgt een Twizy als bedrijfsauto

Mercedes-AMG GT R (achteruit) vs Renault Twizy

Renault Twizy RS F1

De 100 coolste: nummer 55 tot 41

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De langste autotunnel ter wereld komt in Europa en het maakt je reistijd 10 uur (!) korter

De EU versoepelt CO2-regels voor autofabrikanten, maar wat betekent dit voor jou?

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Opmerkelijk: bepantserde limo voor president heeft een (kwetsbaar) stoffen dakje
