
We weten niet hoe het met jullie zit, maar vanaf het eerste moment dat wij de Renault Twizy onder ogen kregen, dachten we nog maar aan één ding: laat Renault Sport zich hier als-je-blieft eens tegenaan bemoeien. Omdat het leuk is, omdat het kan, omdat het moet.
Onze gebeden zijn beantwoord, want dit is de Twizy F1. Hij staat op de wielen van een formule-auto en heeft een lage voorspoiler, een dikke taartschep achterop, en een stoer knoppenstuurtje dat bijna regelrecht uit de Formule Renault 3.5 schijnt te komen.
De achterste zitplaats is verdwenen. In plaats daarvan lift er nu een heus KERS-systeem mee achter de bestuurder, dat ervoor zorgt dat de elektromotor van de Twizy gedurende zo'n 14 seconden niet 17 pk, maar 97 pk kan leveren. Dit betekent dat de kleine, lichte, malle Twizy F1 even snel van 0 naar 100 km/u accelereert als een Mégane RS; in iets meer dan zes seconden. Kijk, daar worden wij nou heel erg blij van.
De topsnelheid is trouwens 110 km/u, maar we denken eigenlijk dat dat meer dan genoeg is in dit extra hete plastic eitje. Op het Goodwood Festival of Speed in juli gaat de Twizy F1 meedoen aan de heuvelklim, wat vast een spectaculair zoemend geluid zal opleveren. We zijn benieuwd.
Productiekansen? Doe eens een gokje.
Meer van TopGear


Deze Renault Twizy F1 kan van jou zijn

Daniel Ricciardo krijgt een Twizy als bedrijfsauto

Mercedes-AMG GT R (achteruit) vs Renault Twizy

Renault Twizy RS F1

De 100 coolste: nummer 55 tot 41

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Autofabrikant roept tienduizenden Nederlanders op ‘onmiddellijk te stoppen met rijden’ in deze modellen

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost
