
We weten niet hoe het met jullie zit, maar vanaf het eerste moment dat wij de Renault Twizy onder ogen kregen, dachten we nog maar aan één ding: laat Renault Sport zich hier als-je-blieft eens tegenaan bemoeien. Omdat het leuk is, omdat het kan, omdat het moet.
Onze gebeden zijn beantwoord, want dit is de Twizy F1. Hij staat op de wielen van een formule-auto en heeft een lage voorspoiler, een dikke taartschep achterop, en een stoer knoppenstuurtje dat bijna regelrecht uit de Formule Renault 3.5 schijnt te komen.
De achterste zitplaats is verdwenen. In plaats daarvan lift er nu een heus KERS-systeem mee achter de bestuurder, dat ervoor zorgt dat de elektromotor van de Twizy gedurende zo'n 14 seconden niet 17 pk, maar 97 pk kan leveren. Dit betekent dat de kleine, lichte, malle Twizy F1 even snel van 0 naar 100 km/u accelereert als een Mégane RS; in iets meer dan zes seconden. Kijk, daar worden wij nou heel erg blij van.
De topsnelheid is trouwens 110 km/u, maar we denken eigenlijk dat dat meer dan genoeg is in dit extra hete plastic eitje. Op het Goodwood Festival of Speed in juli gaat de Twizy F1 meedoen aan de heuvelklim, wat vast een spectaculair zoemend geluid zal opleveren. We zijn benieuwd.
Productiekansen? Doe eens een gokje.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze Renault Twizy F1 kan van jou zijn

Daniel Ricciardo krijgt een Twizy als bedrijfsauto

Mercedes-AMG GT R (achteruit) vs Renault Twizy

Renault Twizy RS F1

De 100 coolste: nummer 55 tot 41

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Met deze uitvinding kan elke elektrische auto omgebouwd worden tot benzineauto (want dat is nodig)

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Gaan synthetische brandstoffen echt de benzinemotor redden? Dit is de (pijnlijke) waarheid

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

Groot automerk hoopt verkoopcijfers op te krikken door modellen met ‘met extra proteïne’

Mag je op de snelweg een auto met een sleepkabel trekken of krijg je dan een boete?

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto
