
We weten niet hoe het met jullie zit, maar vanaf het eerste moment dat wij de Renault Twizy onder ogen kregen, dachten we nog maar aan één ding: laat Renault Sport zich hier als-je-blieft eens tegenaan bemoeien. Omdat het leuk is, omdat het kan, omdat het moet.
Onze gebeden zijn beantwoord, want dit is de Twizy F1. Hij staat op de wielen van een formule-auto en heeft een lage voorspoiler, een dikke taartschep achterop, en een stoer knoppenstuurtje dat bijna regelrecht uit de Formule Renault 3.5 schijnt te komen.
De achterste zitplaats is verdwenen. In plaats daarvan lift er nu een heus KERS-systeem mee achter de bestuurder, dat ervoor zorgt dat de elektromotor van de Twizy gedurende zo'n 14 seconden niet 17 pk, maar 97 pk kan leveren. Dit betekent dat de kleine, lichte, malle Twizy F1 even snel van 0 naar 100 km/u accelereert als een Mégane RS; in iets meer dan zes seconden. Kijk, daar worden wij nou heel erg blij van.
De topsnelheid is trouwens 110 km/u, maar we denken eigenlijk dat dat meer dan genoeg is in dit extra hete plastic eitje. Op het Goodwood Festival of Speed in juli gaat de Twizy F1 meedoen aan de heuvelklim, wat vast een spectaculair zoemend geluid zal opleveren. We zijn benieuwd.
Productiekansen? Doe eens een gokje.
Meer van TopGear


Deze Renault Twizy F1 kan van jou zijn

Daniel Ricciardo krijgt een Twizy als bedrijfsauto

Mercedes-AMG GT R (achteruit) vs Renault Twizy

Renault Twizy RS F1

De 100 coolste: nummer 55 tot 41

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
