Zegt de Renault Twizy F1 je nog iets? Renault bouwde in 2014 het KERS-systeem uit hun F1-auto in de elektrische tweezitter, waardoor het vermogen steeg van 20 naar 100 pk, en trok de spoiler-voorraadkast open voor het nodige vleugelwerk. Oakley Design vond het, net als de rest van de wereld, erg jammer dat er nooit een productieversie kwam en besloot vijf exemplaren te bouwen.
Laat je verleiden door de Oakley Design F1
KERS staat voor Kinetic Energy Recovery System, een hulpsysteem dat sinds 2009 in Formule 1-auto’s zit. De F1-teams zijn nooit zo happig om hun techniek uit handen te geven. Daarom kreeg de Renault Twizy F1 van Oakley Design geen écht KERS-systeem, maar een Powerbox die ervoor zorgt dat het kleintje nu 100 Nm aan koppel krijgt in plaats van 55 Nm.
Over de Twizy valt niets te twisten
Met de nieuwe topsnelheid van 96 km/u benut je de F1-aerokit gemaakt van koolstofvezel. Deze bestaat uit een voorvleugel, treeplanken, buitenspiegels en een diffuser. F2-regenbanden op Z Racing-velgen zorgen voor de nodige grip en met de nieuwe ledlampen en flitsende led-regenlichten ben je ook goed zichtbaar voor het publiek.
Afrojack en een Twizy?
Oakley Design bouwde slechts vijf Renault Twizy F1’s. De vijfde Twizy, de Rally Edition, werd gemaakt voor de Gumball 3000 Rally Charity Auction in 2017. Volgens de verkoper riep onze eigen Afrojack het winnende bod.
De plaatjesmaker en -draaier betaalde 78.000 euro en dat maakt dit blauwe exemplaar van omgerekend 32.000 euro een koopje. Hij reed slechts 2.400 kilometer. Normaal gesproken betaal je zo’n 12.000 euro voor een Twizy, dus als je toch op zoek bent, leg dan ‘een beetje’ bij en koop iets unieks.
Reacties