
Zegt de Renault Twizy F1 je nog iets? Renault bouwde in 2014 het KERS-systeem uit hun F1-auto in de elektrische tweezitter, waardoor het vermogen steeg van 20 naar 100 pk, en trok de spoiler-voorraadkast open voor het nodige vleugelwerk. Oakley Design vond het, net als de rest van de wereld, erg jammer dat er nooit een productieversie kwam en besloot vijf exemplaren te bouwen.
Laat je verleiden door de Oakley Design F1
KERS staat voor Kinetic Energy Recovery System, een hulpsysteem dat sinds 2009 in Formule 1-auto’s zit. De F1-teams zijn nooit zo happig om hun techniek uit handen te geven. Daarom kreeg de Renault Twizy F1 van Oakley Design geen écht KERS-systeem, maar een Powerbox die ervoor zorgt dat het kleintje nu 100 Nm aan koppel krijgt in plaats van 55 Nm.
Over de Twizy valt niets te twisten
Met de nieuwe topsnelheid van 96 km/u benut je de F1-aerokit gemaakt van koolstofvezel. Deze bestaat uit een voorvleugel, treeplanken, buitenspiegels en een diffuser. F2-regenbanden op Z Racing-velgen zorgen voor de nodige grip en met de nieuwe ledlampen en flitsende led-regenlichten ben je ook goed zichtbaar voor het publiek.
Afrojack en een Twizy?
Oakley Design bouwde slechts vijf Renault Twizy F1’s. De vijfde Twizy, de Rally Edition, werd gemaakt voor de Gumball 3000 Rally Charity Auction in 2017. Volgens de verkoper riep onze eigen Afrojack het winnende bod.
De plaatjesmaker en -draaier betaalde 78.000 euro en dat maakt dit blauwe exemplaar van omgerekend 32.000 euro een koopje. Hij reed slechts 2.400 kilometer. Normaal gesproken betaal je zo’n 12.000 euro voor een Twizy, dus als je toch op zoek bent, leg dan ‘een beetje’ bij en koop iets unieks.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Daniel Ricciardo krijgt een Twizy als bedrijfsauto

Mercedes-AMG GT R (achteruit) vs Renault Twizy

Renault Twizy RS F1

De 100 coolste: nummer 55 tot 41

Renault Twizy F1, eindelijk!

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Citroën C4 Hybrid 136 Plus: het is zowaar een echte Citroën (en dat is goed nieuws)

De Alpine A290 is in Nederland: dit moet je weten

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is
