
Zegt de Renault Twizy F1 je nog iets? Renault bouwde in 2014 het KERS-systeem uit hun F1-auto in de elektrische tweezitter, waardoor het vermogen steeg van 20 naar 100 pk, en trok de spoiler-voorraadkast open voor het nodige vleugelwerk. Oakley Design vond het, net als de rest van de wereld, erg jammer dat er nooit een productieversie kwam en besloot vijf exemplaren te bouwen.
Laat je verleiden door de Oakley Design F1
KERS staat voor Kinetic Energy Recovery System, een hulpsysteem dat sinds 2009 in Formule 1-auto’s zit. De F1-teams zijn nooit zo happig om hun techniek uit handen te geven. Daarom kreeg de Renault Twizy F1 van Oakley Design geen écht KERS-systeem, maar een Powerbox die ervoor zorgt dat het kleintje nu 100 Nm aan koppel krijgt in plaats van 55 Nm.
Over de Twizy valt niets te twisten
Met de nieuwe topsnelheid van 96 km/u benut je de F1-aerokit gemaakt van koolstofvezel. Deze bestaat uit een voorvleugel, treeplanken, buitenspiegels en een diffuser. F2-regenbanden op Z Racing-velgen zorgen voor de nodige grip en met de nieuwe ledlampen en flitsende led-regenlichten ben je ook goed zichtbaar voor het publiek.
Afrojack en een Twizy?
Oakley Design bouwde slechts vijf Renault Twizy F1’s. De vijfde Twizy, de Rally Edition, werd gemaakt voor de Gumball 3000 Rally Charity Auction in 2017. Volgens de verkoper riep onze eigen Afrojack het winnende bod.
De plaatjesmaker en -draaier betaalde 78.000 euro en dat maakt dit blauwe exemplaar van omgerekend 32.000 euro een koopje. Hij reed slechts 2.400 kilometer. Normaal gesproken betaal je zo’n 12.000 euro voor een Twizy, dus als je toch op zoek bent, leg dan ‘een beetje’ bij en koop iets unieks.
Meer van TopGear


Daniel Ricciardo krijgt een Twizy als bedrijfsauto

Mercedes-AMG GT R (achteruit) vs Renault Twizy

Renault Twizy RS F1

De 100 coolste: nummer 55 tot 41

Renault Twizy F1, eindelijk!

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

Hoe betaalbaar is de nieuwe Renault 4 uiteindelijk? Dit kost de toffe R4

Rusland kocht een Renault fabriek voor één cent, biedt het te koop aan voor 1,3 miljard

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Eigenaren van auto zijn boos, want ze zijn ineens 600 pk kwijt na software-update

Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld
