
Zegt de Renault Twizy F1 je nog iets? Renault bouwde in 2014 het KERS-systeem uit hun F1-auto in de elektrische tweezitter, waardoor het vermogen steeg van 20 naar 100 pk, en trok de spoiler-voorraadkast open voor het nodige vleugelwerk. Oakley Design vond het, net als de rest van de wereld, erg jammer dat er nooit een productieversie kwam en besloot vijf exemplaren te bouwen.
Laat je verleiden door de Oakley Design F1
KERS staat voor Kinetic Energy Recovery System, een hulpsysteem dat sinds 2009 in Formule 1-auto’s zit. De F1-teams zijn nooit zo happig om hun techniek uit handen te geven. Daarom kreeg de Renault Twizy F1 van Oakley Design geen écht KERS-systeem, maar een Powerbox die ervoor zorgt dat het kleintje nu 100 Nm aan koppel krijgt in plaats van 55 Nm.
Over de Twizy valt niets te twisten
Met de nieuwe topsnelheid van 96 km/u benut je de F1-aerokit gemaakt van koolstofvezel. Deze bestaat uit een voorvleugel, treeplanken, buitenspiegels en een diffuser. F2-regenbanden op Z Racing-velgen zorgen voor de nodige grip en met de nieuwe ledlampen en flitsende led-regenlichten ben je ook goed zichtbaar voor het publiek.
Afrojack en een Twizy?
Oakley Design bouwde slechts vijf Renault Twizy F1’s. De vijfde Twizy, de Rally Edition, werd gemaakt voor de Gumball 3000 Rally Charity Auction in 2017. Volgens de verkoper riep onze eigen Afrojack het winnende bod.
De plaatjesmaker en -draaier betaalde 78.000 euro en dat maakt dit blauwe exemplaar van omgerekend 32.000 euro een koopje. Hij reed slechts 2.400 kilometer. Normaal gesproken betaal je zo’n 12.000 euro voor een Twizy, dus als je toch op zoek bent, leg dan ‘een beetje’ bij en koop iets unieks.
Meer van TopGear


Daniel Ricciardo krijgt een Twizy als bedrijfsauto

Mercedes-AMG GT R (achteruit) vs Renault Twizy

Renault Twizy RS F1

De 100 coolste: nummer 55 tot 41

Renault Twizy F1, eindelijk!

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?

De goedkoopste Renault 5 is in Nederland: hij is echt goedkoop, maar je mist wel iets belangrijks

De leukste betaalbare elektrische auto van het moment is voor 555 euro nog leuker

Renault 4 E-Tech Electric 150 pk Comfort Range Iconic (review)

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

In E10-benzine zit nog te weinig ethanol voor deze bijzondere Peugeot 208

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit betaal je in Nederland voor een Audi-alternatief met 750 kilometer range

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
