‘Ja, meneertje, ik snap wel dat uw televisie stuk is, u moet ook niet de afstandsbediening gebruiken’, zou natuurlijk waanzin zijn om te horen bij een televisiereparateur. De afstandsbediening hoort bij de televisie, dus die hoor je te kunnen gebruiken. Deze logica gaat niet altijd op. Veel moderne auto’s worden geleverd met een reparatiekitje in plaats van een reservewiel, maar die kun je beter niet gebruiken.
Veel moderne auto’s hebben tegenwoordig geen reservewiel meer achterin liggen, maar een reparatiekitje. Het weglaten van een wiel bespaart ruimte, geld en gewicht, maar eigenlijk gaat er niets boven het reservewiel. Het reparatiekitje achterin de auto is echt een laatste redmiddel. Het lapmiddel gebruik je om thuis te komen, maar daarna moet je eigenlijk je volledige band laten vervangen.
De reparatiekit kan je een band kosten
De kit bestaat uit een bandenpompje en reparatiemiddel. Dit middeltje spuit je met de compressor in de band en als je daarna een stukje gaat rijden, dicht het spul het lek. Dit is geen permanente reparatie, dus je moet alsnog langs de bandenspecialist of de garage om het lek te laten dichten. En die zal niet blij zijn om te horen dat jij het reparatiekitje hebt gebruikt.
Om onbalans in het wiel te voorkomen, moet al het vulmiddel verwijderd worden. Dit is zo’n lastige klus, dat de garage in veel gevallen adviseert een nieuwe band te nemen. En dat terwijl een klein lek in de meeste gevallen prima gerepareerd had kunnen worden. Zonde van de band, dus. En met een beetje pech zit de troep ook op je velg en die moet ook grondig gereinigd worden.
De compressor is wel heel handig om te gebruiken
Als jij in de ochtend bij je auto komt en de band is leeg, dan kun je om te beginnen de compressor van de reparatiekit zónder het vulmiddel op het wiel zetten. Als de band maar heel langzaam leeg loopt, dan heb je door de bandenpomp genoeg lucht om even naar de garage te rijden. Als het een klein lek is, kunnen ze de band daar snel repareren. Als je pechhulp hebt, dan kun je ook die eerst bellen.
Natuurlijk is de reparatiekit er niets voor niets. Als jij ergens in het holst van de nacht ergens zonder telefoonontvangst staat, dan wil je waarschijnlijk graag naar huis. In dit noodgeval kun je het vulmiddel gebruiken en de volgende dag langs de garage gaan. Bereid je voor op een ‘heb je daar zelf aan lopen hannesen?’ van de garagist…
Chris heeft op 12 maart 2024 geschreven:
Tja, blijkbaar begrijpt men niet dat zo’n reserveband veel ruimte inneemt en daarom zo’n setje in de auto doet. Bij kleine wagens en veel sportwagens met name is er dan nauwelijks plaats voor bagage. Ik heb trouwens al geen 20 jaar een lekke band gehad, maar ik heb runflat banden, daar kun je volgens mij nog een eind mee rijden (mits niet snel).
Burnerchief heeft op 9 maart 2024 geschreven:
Vroeger waren die vulmiddeltjes echt rotzooi leverde een plakkerige troep op die bijna niet te verwijderen was de huidige reparatiesetjes zijn gewoon goed het is een soort melk wat eenvoudig te verwijderen is zonder residu (inmiddels gepensioneerd bandenspecialist)
Valt me tegen van topgear verouderde informatie verstrekken!
Rene heeft op 9 maart 2024 geschreven:
Ik had ook een reparatie setje in de auto liggen, dat potje reparatie spul heeft een houdbaarheid van ongeveer 5 jaar, daarna werkt het (nog) minder goed. Een nieuw potje kost bijna net zo veel als een wiel met band, dus heb ik maar gewoon een reservewiel gekocht.
Jan heeft op 9 maart 2024 geschreven:
Oke, heb ook zo’n setje heb dè beschrijving gelezen daarna thuis komer gekocht maar deze neemt behoorlijk veel ruimte in .
Myview heeft op 9 maart 2024 geschreven:
Balanceren van banden is in mijn optiek ook iets van gisteren. Althans voor voor 80% vsn de mensen die max 150km p u rijden. Nieuwe banden en velgen komen behoorlijk goed gebalanceert. En rijd je een paar maanden met de gebalanceerde banden dan denk je nog dat ze gebalanceert zijn. Maar helaas door ongelijke slijtage van remmen, optrekken stoeprandje raken of oprijden bij parkeren maakt dat ze totaal uit balans geraken. En vrijwel niemand laat zijn banden elke 3 maanden balanceren. Dus waarom bij aankoop wel terwijl de afwijking dan juist gering is.
Edwin heeft op 9 maart 2024 geschreven:
Duidelijk iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt, onzinnige opmerking in dit geval. Elke band en elk wiel heeft van nieuw uit onbalans, dit MOET worden gematched om trillingen te voorkomen, het is zelfs zo dat na enkele kilometers rijden dit opnieuw moet gebeuren omdat een band/wiel combinatie zich op elkaar moet “zetten” wat mogelijk een nieuwe onbalans veroorzaakt nadat dit is gebeurd. Elke gerenomeerde banden boer of garage zal dit beamen. Mvg Edjes Bandenkot
Sven heeft op 10 maart 2024 geschreven:
Hij haalt gewoon balanceren en uitlijnen door mekaar, vermoed ik.
Jouni heeft op 9 maart 2024 geschreven:
Koop gewoon een reserve band met een dopsleutel en simpele krik. Probleem opgelost.
Cor heeft op 10 maart 2024 geschreven:
Heb een thuiskomer, krik en 8 wielmoeren op de sloop-/demontagebedrijf gehaald. Alles bij elkaar €100. De winter-/zomerband past hier ook niet in de bak.
Alain heeft op 9 maart 2024 geschreven:
Ja . Heb ook zo dom vulmiddel ipv een thuiskomertje. Een gewone band past er niet in . Moet nu zoeken achter een thuiskomertje die in past en je vindt ze niet gemakkelijk en als je ze zie kennen ze hun prijs . Vaak duurder dan een gewone vellg met band . Schandalig .
Ruud heeft op 8 maart 2024 geschreven:
Propsetje kopen voor een paar euro
Bert. V. heeft op 9 maart 2024 geschreven:
Wel, zo denk ik er ook over. Ben er alleen nog niet uit welk type. Paddestoel of gewoon zo’n staafje dat je eerst nog insmeert met vulcanisatielijm. Maar lijkt me idd beter dan je band vol spuiten met zo’n kleverig goedje. Een redelijke band kost ook zijn geld…