Wat is de laatste keer dat jij tijdens een boswandeling een ruwe diamant vond? Waarschijnlijk eventjes geleden, want diamanten zijn niet heel makkelijk te verkrijgen en daarom zijn ze zo duur. De wet van vraag en aanbod, noemde de docent economie het vroeger. De Tesla Model 3 en consorten breken deze wet, zo meldt Automotive Management, want de restwaarde zou ‘sky-high’ blijven.
De heren van het Restwaardejournaal doken in de data van Autotelex. Ze concludeerden dat, ondanks de gigantische instroom van de afgelopen maanden, de restwaarde van elektrische modellen hoog blijft. De volledig elektrische Kia e-Niro zou het meest waardevast zijn, met een restwaarde van 48,8 procent na vier jaar of 120.000 kilometer. De restwaarde van de Tesla Model 3 zit daar vlak achter, met 48,7 procent.
De restwaardes zijn bovengemiddeld. Volgens ING is de restwaarde in procenten voor een elektrische auto tussen de 40 en 50 procent. Bij benzineauto’s is dat tussen de 35 en 42,5 procent. Diesels staan onder aan de lijst, met 27,5 tot 35 procent. Een elektrische auto lijkt dus ook voor de particulier die een nieuwe auto wil kopen een goede investering. Overigens zijn de restwaardes van diesels nu weer iets aan het klimmen.
De accu in de elektrische auto is bepalend voor de restwaarde en hoe groter de capaciteit, hoe beter de restwaarde, zo meent Automotive-redacteur Bart Kuijpers. Over de aantallen zegt expert Gerard ten Buuren dat er in Nederland wel veel Tesla Model 3’s verkocht zijn, maar over heel Europa gezien valt het mee. De Model 3’s zullen straks dus wel ergens een koper vinden, al is het buiten Nederland. Bij welke stevig gesubsidieerde auto’s hebben we dat verschijnsel eerder gezien?
Restwaarde na vier jaar of 120.000 kilometer
Kia e-Niro – 48,8 procent
Tesla Model 3 – 47,7 procent
Nissan Leaf – 46,0 procent
Hyundai Kona Electric – 44,9 procent
Audi e-tron – 44,5 procent
Volkswagen e-Golf – 43,6 procent
Renault Zoe – 42,6 procent
Hyundai Ioniq – 41,9 procent
MG ZS – 40,9 procent
BMW i3 – 39,9 procent
Reacties