Er is bijna altijd wel iets te melden over Tesla. De CEO van Tesla is regelmatig in het nieuws met opvallende uitspraken of acties. Daarnaast begint het aanbod van auto’s serieus op leeftijd te raken en is de concurrentie heviger dan ooit. De verkopen van nieuwe Tesla’s hollen achteruit. Nu blijkt dat ook de restwaarde van Tesla veel harder zakt dan bij concurrenten. Dat meld Fast Company, dat een analyse deed van occasionwebsite CarGurus.

Ze hebben gekeken naar de restwaarde van tweehonderd populaire auto’s in de Verenigde Staten. Het gaat om auto’s met een bouwjaar van 2013 tot en met 2025. Ze hebben de periode van januari 2024 tot en met januari 2025 geanalyseerd, en de resultaten zijn schokkend te noemen. Want geen enkel automerk zakt zo hard als Tesla, volgens het onderzoek.

Vraagprijzen dalen met 25 procent

Het zijn namelijk niet de minste dalingen qua restwaarde voor Tesla’s.. De Model 3 daalde gemiddeld 25 procent in waarde. De Model Y ging nog harder onderuit: 25,5 procent. Ter vergelijking: de Ford Mustang Mach-E daalde 5 procent in waarde. Of beter gezegd: de vraagprijzen zakten met die enorme percentages. Daarmee schrijft een Tesla dus sneller af dan afschrijvingskanonnen als de Land Rover Range Rover (23,3 procent) of de Range Rover Sport (19,6%).

Opvallend is dat ook de Jeep Wrangler 4xe bijzonder impopulair blijkt. De vraagprijzen zakten met 21,1 procent. De Wrangler 4xe is de plug-in hybride versie. In de VS kun je ook gewoon een dikke V6 krijgen voor minder geld, en die versie is populairder op de tweedehandsmarkt. Voor de rest zijn het voornamelijk bedrijfswagens die hard in waarde zakken, maar dus lang niet zo hard als de twee bestverkochte Tesla-modellen.

Waarom dalen Tesla’s hard qua restwaarde?

Uiteraard is een belangrijke TopGear-nuance op zijn plaats. Als je de restwaarde berekent vanaf de nieuwprijs, moet je bij Tesla extra goed rekenen. Tesla wijzigt regelmatig de prijzen van zijn modellen. Stel, je koopt een Tesla Model Y voor 55.000 euro, maar een paar weken later staat deze voor 52.000 euro in de prijslijsten, dan is die van jou in één keer 3.000 euro minder waard, plus dat je dan nog gewoon moet gaan afschrijven. Nog een nuance: Tesla verkoopt enorm veel auto’s.

Lees ook: Tesla daagt ontevreden klanten en journalisten voor de rechter

Dit betekent dat de markt voor gebruikte markt behoorlijk verzadigd is. Als de vraag niet zo hoog is en er een enorm aantal auto’s de occasionmarkt opkomen, drukt dat de prijzen nogal. Tenslotte – het is een Amerikaans onderzoek – schijnt de deelname van Tesla’s CEO niet direct een rol te spelen. Elon Musk was voor veel progressieve Amerikanen eerst een idool, maar nu werkt hij samen met de Republikeinse partij. Politieke factoren kunnen de merkperceptie beïnvloeden, maar uit de cijfers blijkt dat de prijsdalingen al eerder begonnen.

6 reacties op “Restwaarde Tesla’s zakt harder dan welk ander automerk ook, maar hoe komt dat?”

  1. Tesla is eerste en grootste merk wat de meeste EV’s heeft verkocht. Logisch dat bij een groot aanbod de restwaarde ook harder daalt. Zeker in de combinatie met het feit dat Tesla steeds betaalbaarder worden, doordat de nieuwprijs ook zakt.
    Ik wil de restwaarde van “nieuwe modellen” voornamelijk uit China wel eens zien na een jaar of 10. Als ze er dan nog auto’s van zijn gebruikt. Er zijn merken zonder ze in diskrediet te brengen, iets wat bij Tesla nu wel gedaan wordt, welke nu al na een paar jaar van ellende uit elkaar vallen en volop problemen geven. Tesla heeft altijd gezegd de prijs op de lange termijn nieuw aantrekkelijker te willen en zullen maken. Ze houden tot nu toe hun woord. De conventionele automerken stijgen steeds in prijs

  2. Is dit niet alleen maar goed nieuws? Als de prijzen van Tesla’s op de occasionmarkt dalen, wordt het betaalbaarder voor steeds meer mensen. Toch wel de overstap naar EVs? Nu zit Nederland nog met het probleem dat de (zware) EVs een hoge mrb hebben.

  3. Nee maar 70 % heeft de pestpokken aan Musk door z’n fratsen. In Canada wordt praktisch geen Tesla mee verkocht.

  4. In 2018 was mijn afschrijving €5.500 per jaar met dank aan Volkswagen en hun sjoemel diesel…..daar hoor je niemand meer over. Elke rechtzaak tot nu toe gewonnen , maar nog niets uitgekeerd ….ik bedoel alleen maar te zeggen, of je nu ICE rijdt of elektrisch, je kunt altijd door invloeden van buitenaf een giga afschrijving krijgen.

  5. Als je een nieuwe auto koopt en die wordt daarna tegen dumpprijzen aangeboden, dan beweegt de restprijs mee. In alles laat Musk zien dat alleen de korte termijn telt voor Tesla (lees: voor zijn bonussen), want iedereen met gezond verstand kan bedenken wat dumpprijzen doen met je restwaarde. En een lage restwaarde gaat vroeg of laat je nieuwe verkopen tegenwerken.

  6. “ Tenslotte – het is een Amerikaans onderzoek – schijnt de deelname van Tesla’s CEO niet direct een rol te spelen.”
    Gezien alle berichten over de groeiende Tesla-haat (los van of dit realistisch is) juist vanwege de CEO in de VS maak je mij niet wijs dat dat geen factor is in dit verhaal.
    Vergeet niet dat ongeveer de helft van de stemmende Amerikanen níet op Trump gestemd heeft.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *