Review: Logitech G923 op de Playstation 4

Het alternatief voor Thrustmaster en Fanatec?

Foto('s): Logitechlogitech g923
logitech g923

In de groeiende markt van Esports kan het niet gek genoeg. Je kunt gemakkelijk 3.000 euro kwijt zijn voor een game-set voor de Playstation, die zelf maar een paarhonderd kost. Tussen al het geweld lijkt de Logitech G923 een verademing. Een relatief gunstig geprijsd stuurtje (alhoewel, toch 400 euro) met een bescheiden formaat. We mochten het stuurtje een tijdje lenen om een review te schrijven – dit zijn onze bevindingen.

De Logitech G923 komt in een compact en doeltreffend pakket. In de doos vind je pedalen, een basis met het stuur erop en een stekkerblok. Het aansluiten is een fluitje van een cent en binnen vijf minuten kun je voor het eerst aanremmen voor de Tarzanbocht. De kabels monteer je onder het stuur en komen via een mooi kabelgootje naar buiten. Je monteert het stuur met de klemmen die aan de basis zitten, of je schroeft hem met de daarvoor bestemde gaten op een PlaySeat (of welke simulatorstoel dan ook).

Hij lijkt op de G29

Het ontwerp van de Logitech G923 is in grote lijnen hetzelfde als dat van zijn voorganger. Het stuurtje zelf, dus het ding wat je beetpakt, is van een bescheiden formaat. Het wiel zelf is bekleed met leer en ligt fijn in de hand. De knoppen en andere materialen zijn grotendeel van hard plastic, wat in vergelijking met andere stuurtjes wat minder hoogwaardig aanvoelt. De schakelflippers zijn wel metaal, en die voelen solide aan. Het materiaalgebruik geeft de Logitech G923 nog echt meer een game-controller gevoel dan het idee dat je in een levensechte simulator stapt.

De force feedback is ver van de sterkste in zijn klasse, maar we vroegen ons al langer af waarom het per se nodig is om te moeten vechten met je racestuur. Goed, we snappen dat je volledig ondergedompeld wilt worden in de digitale race-ervaring en dat als je in een oer-racer zonder stuurbekrachtiging rijdt, dat je dat wilt voelen. Maar soms wil je gewoon een potje racen tegen vrienden. Dan wil je voelen wat de auto doet, maar niet met lamme schouders uitstappen.

In het geval van de Logitech G923 had er wel iets meer kracht achter mogen zitten, dan voel je toch de nuances iets beter. Zoals veel stuurtjes die niet direct drive zijn (in dit geval is het met tandwielen, een riem is ook mogelijk bij andere stuurtjes) voel je wat lossigheid, waardoor het stuur een beetje gaat ratelen als je over een kerbstone gaat – meer stuurtjes hebben hier last van. Daarbij moeten we benadrukken dat de kwaliteit van de force feedback ook heel erg afhankelijk is van het spel dat je speelt.

In Gran Turismo is de force feedback gewoon niet zo lekker bij veel stuurtjes. Bij de Thrustmaster T-GT wel, maar dat stuur is gebouwd voor het spel. Om het best te voelen wat het stuurtje doet, moet je eigenlijk Assetto Corsa proberen. Dan voel je ineens wel onderstuur of grip. Het nieuwe ‘Trueforce’ dat geïntroduceerd is op de G923 maakt op de Playstation ieder geval geen wereld van verschil – het is gewoon prima force feedback, al had het wat steviger gemogen.

De loadcell (de weerstand in het rempedaal) is goed afgestemd met de rest van het stuur. Het geeft net wat meer weerstand, maar niet zoveel dat de pedalenset over de vloer schuift als je hem niet hebt vastgezet. Een nét iets grotere diameter stuur was fijn geweest, maar we snappen heel goed dat dit voor casual gamers praktischer is met opruimen en opbergen.

Moet je een Logitech G923 kopen?

Zet de Logitech G923 naast de stuurtjes van de concurrenten en hij zal iets tegenvallen qua materiaalgebruik en uiterlijk. Anderzijds zijn we wel gecharmeerd van de no-nonsense aanpak; het is een gamecontroller die niets anders pretendeert te zijn. Je sluit het aan en het doet perfect zijn werk, zonder al te veel toeters en bellen.

Met een adviesprijs van 399 euro komt hij net te veel in het vaarwater van andere controllers, waardoor het verleidelijk is door te sparen voor een Fanatec CSL of toch een iets mooier afgewerkte Thrustmaster te halen. Heb je de ruimte en ben je van plan vaak te racen, spaar dan even door voor een hoogwaardiger stuur. Zoek je een lekker instap-stuurtje, dan is de Logitech G923 prima.

Reacties
  1. DeZwarteziel zegt op 20 augustus 2020 om 15:48:

    PlayStation? LOL een beetje serieuze e-“sporter” doet dat op een fatsoenlijke gaming PC.

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken