Wacht nog maar heel even met het te koop zetten van je handgeschakelde auto – voorlopig zijn er nog een hoop mensen die wél kunnen en willen schakelen. Maar het aantal mensen dat volgens het rijbewijs alleen met een automaat mag rijden, neemt toe. Volgens RTL Nieuws gaat tegenwoordig ruim 4 procent van de examenkandidaten voor een automaatrijbewijs. Klinkt als weinig, maar het is fors meer dan voorheen.
In 2016 ging nog slechts 1,2 procent voor het rijbewijs met ‘code 78’. Dit jaar is het aandeel 4,1 procent, wat weer een procent meer is dan vorig jaar. Volgens het CBR ligt de oorzaak bij de toename van auto’s met een automaat in Nederland. Dat zegt een woordvoerder tegen De Stentor. Elektrische auto’s, maar ook hybrides, zijn altijd automaten.
Aspirant-autorijders zien het nut dus niet meer zo in van een rijbewijs waarmee je in een handgeschakelde auto mag rijden. Als je ouders automaat rijden, dan snappen we dat ook wel. En wanneer nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor verboden worden over ruim tien jaar, worden er geen auto’s met een handbak meer verkocht (of toch wel?).
Steeds meer rijscholen met EV’s
Er zijn tegenwoordig ook rijscholen die lessen aanbieden in elektrische auto’s. Daarin hoef je dus nooit zelf te schakelen. Bij grotere rijscholen (die geschikte auto’s hebben) kun je ervoor kiezen om na het lessen in een automaat alsnog af te rijden in een schakelbak. Het probleem is dat je dan wel geoefend moet hebben; je kunt niet zomaar blanco in een handgeschakelde auto stappen en hopen dat het goed gaat.
Er zitten ook nadelen aan rijbewijs voor automaat
Als je de auto van paps en mams kunt pakken, dan zul je weinig last ervaren van het 78-rijbewijs. Het wordt wat lastiger als je als beginnend bestuurder met een beperkt budget naar een auto gaat kijken. Je komt dan uit op goedkopere auto’s met een automaat, en die stonden niet vooraan toen ze de souplesse en het rijplezier uitdeelden.
Automaten waren vroeger duurder en zwaarder. Wilde je in een klein segment een automaat, dan monteerden de automerken soms zelfs een gerobotiseerde handbak. Deze schakelen – toepasselijk genoeg – als een twijfelende beginnend bestuurder. Het probleem is alleen dat ze het nooit echt leren. We geven gelijk toe: dit zijn eerste-wereldproblemen.
Reacties