Zelf schakelen in een racegame is niet echt, maar toch is het vermakelijk. Al zeker als je een stuurtje en een pook met een H-patroon hebt. Dus waarom dan geen elektrische auto met een handbak? Toyota lijkt zoiets van plan te zijn en diende pas een patent in voor een handgeschakelde EV.

Het gaat hier om een gesimuleerde handbak. Er is dus een pook met een H-patroon en een koppelingspedaal, maar er is geen transmissie met zes versnellingen. Deze elektrische Toyota is en blijft technisch gezien gewoon traploos. Er bestaan trouwens wel elektrische auto’s met een versnellingsbak, zoals de Porsche Taycan Turbo en GTS met twee versnellingen op de achteras.

Hoe werkt een elektrische auto met een handbak dan wel?

Voor elke versnelling schrijft Toyota een paar regels software voor de elektromotor. In de eerste versnelling zal de auto sneller optrekken, maar de haalbare snelheid is lager. In de hoogste versnelling zal de acceleratie het laagst zijn, maar de topsnelheid het hoogst. De elektromotor houdt dus per versnelling op een manier softwarematig in. Ook laten de tekeningen plannen zien voor een toerenteller om de ervaring compleet te maken.

Feedback in het koppelingspedaal

Om extra realisme toe te voegen, monteert Toyota een soort trilfunctie in het koppelingspedaal. Daarnaast zou het pedaal instelbaar zijn naar de voorkeur van de bestuurder. De versnellingspook en het koppelingspedaal zijn overigens nergens fysiek verbonden aan de aandrijflijn. We zouden het leuk vinden als er een knarsend geluid uit de speakers komt als je probeert te schakelen zonder het koppelingspedaal te gebruiken.

Bij het patent voor de elektrische auto met een handbak zegt Toyota: ‘Met name voor bestuurders die gewend zijn aan het besturen van [handgeschakelde] voertuigen, kan een pseudo-schakelhandeling waarbij de bestuurder niet zelf handmatig schakelt, ongemak veroorzaken in de rijzintuigen van bestuurders die zoeken naar rijplezier.’

Het is niet zeker of er een elektrische auto met een handbak komt

Voorlopig is er nog geen aankondiging vanuit Toyota over een elektrische auto met een handbak. Het kan dus zijn dat ze de uitvinding parkeren en er uiteindelijk niets mee doen. Wel werken Toyota en Lexus aan een hoop nieuwe EV’s, dus wellicht zien we deze bak in de opvolger van de Lexus LFA.

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie