Als jij een paar kilo wilt afvallen, dan kun je prima elke vrijdag pizza eten en elke zondag een bak ijs, áls je maar zorgt dat het totaal aantal calorieën in de perken blijft. Dezelfde logica kun je toepassen op uitstoot: Duitsland hoeft geen maximumsnelheid door te voeren op de Autobahn, maar dan moeten ze wel zorgen dat er op een andere manier bespaard wordt. Bijvoorbeeld met een rijverbod op zaterdag en zondag in Duitsland.

In Duitsland zijn ze druk bezig met een nieuwe klimaatwet waarin de doelstellingen voor de CO2-uitstoot beschreven staan. Volgens de transportminister Volker Wissing zijn de eisen zo streng dat het invoeren van een maximumsnelheid niet genoeg is. Er zou een forse reductie van het aantal gereden kilometers nodig zijn en die reductie zou alleen gehaald kunnen worden met een rijverbod in het weekend.

Neem de waarschuwing met een korrel zout

In welke weekenden het rijverbod zou gelden, is niet bekend. Er is ook verder geen uitwerking van wat het zou besparen of hoe de maatregel überhaupt zou werken. Het kan ook zomaar een potje blufpoker zijn van de minister om zo de nieuwe klimaatregels af te houden. Volgens andere politieke partijen is het simpelweg niet waar wat Wissing beweert.

De Zeit Online citeert een politicus van De Groenen: ‘Er zijn veel verschillende opties, zoals een snelheidslimiet. Het wordt tijd dat de minister met goede suggesties komt.’ Ook partijen als Greenpeace vinden de uitspraken van Wissing maar onzin. De partij SPD roept: ‘Bangmakerij via absurde voorstellen draagt ​​helemaal niet bij aan de klimaatbescherming in de transportsector, integendeel.’

Voor nu een leuk dilemma op de donderdag

Nederlanders en Belgen kunnen toch weinig doen om de politiek in Duitsland te beïnvloeden, maar voor ons is het een leuk dilemma op donderdag. Zou je liever in het weekend door Duitsland mogen rijden met 130 km/u óf zou je de onbeperkte Autobahn niet willen opgeven, maar dat zou wel betekenen dat je in het weekend niet meer welkom bent?

Je kunt je altijd afvragen hoe realistisch zo’n voorstel nou echt is. Gaat Duitsland echt het volledige verkeer stilleggen? Het klinkt als een keurige manier om een paar flinke tikken uit te delen aan de economie. Al zou een eenmalige autoloze zondag weleens leuk zijn. Vraag het maar aan je ouders, die kennen het nog wel van vroeger.

Reacties

  • Chris heeft op 20 april 2024 geschreven:

    Door de week in Duitsland maximaal 130/140 zou ik te accepteren vinden, dan is er veel vrachtverkeer en ook veel files, dus je kunt vaak niet sneller rijden (dan kom ik er dus ook zelden). In het weekend zou doodzonde zijn, dan is er geen vrachtverkeer en kun je lekker gasgeven, zolang de zondagsrijders maar rechts houden, wat helaas vaak niet het geval is.

    Reageer
  • Johan heeft op 20 april 2024 geschreven:

    Wel of geen maximumsnelheid doet totaal niks meer ter zake, als het gaat om es lekker een dagje vol gas te gaan rijden. Het verkeer is overal in Duitsland zo GIGANTISCH druk geworden (tja, waar niet…) dat je net als bij ons gezellig bumper aan bumper rijdt. En net als je op de 200 zit moet je weer vol in de ankers want je rijdt van Baustelle naar Baustelle. En de boel jarenlang overal tegelijk
    opengooien, daar zijn ze goed in. Om deze redenen komen wij er niet meer, er is totaal geen lol meer aan. Jammer…

    Reageer
  • Bert heeft op 19 april 2024 geschreven:

    Keep dreaming man.
    De kans dat ik koning word is groter.

    Reageer
  • Dirk heeft op 19 april 2024 geschreven:

    Zolang ze alle lange afstands vrachtverkeer niet op de trein zetten, zie ik het probleem niet. En dat heeft niks met anti vrachtwagens te maken. Gewoon logica. Hoe redeneren ze nu. Voor twintig km op de trein en voor 2000 over de weg.

    Reageer
  • Winterberg heeft op 18 april 2024 geschreven:

    Bij een rijverbod stort de hele toeristische sector in elkaar. Ik woon naast Winterberg en verhuur vakantiehuizen. Het leed zou hier niet te overzien zijn.

    Reageer
  • Buddenbreuk heeft op 18 april 2024 geschreven:

    Tempo limited zorgt niet voor minder uitstoot, wat wel helpt is minder immigranten/vluchtelingen/buitenlanders, wat ook helpt is minder produceren, wat niet helpt is Greenpeace of de Groenen,wat ook niet helpt is elektrische auto, minder inwoners is ook een mogelijkheid dat helpt het milieu te ontzien, politieke partijen hebben allemaal geen idee wat de burgers bezig houdt, recht extreeme hebben voor niets een oplossing net als religieuze groeperingen, multinationals/lobbyisten hebben de ellende te verantwoorden

    Reageer
  • Jesse heeft op 18 april 2024 geschreven:

    Fuck op met die klimaat fuck zooi en laat ons autorijden zo hard we willen

    • @jesse heeft op 19 april 2024 geschreven:

      Wat een stoere reactie. Jij bent vast een hele grote jongen achter je keyboard. Voor de rest kom je vooral erg dom over.

      Reageer
    • Dieter heeft op 18 april 2024 geschreven:

      Precies!!
      Het wordt dus hoog tijd voor max 130 op de Autobahn
      Ook wij Duitsers zijn dat gejaag spuugzat

      • Floris heeft op 18 april 2024 geschreven:

        Huh….? Dat merk ik anders niet veel van…. Ik ben van mening dat we totaal roekeloos weggebruik spuugzat zijn. Met gejaag bedoel je waarschijnlijk bumperkleven en duwen, maar dat heeft weinig tot niets met snelheid te doen.

        Wij Duitsers zijn vooral die Hollanders zat die van mening zijn dat er totale wetteloosheid op de autobaan heerst.

        En laten we realistisch blijven, we leven niet meer in de jaren ’90. De gemiddelde snelheid op de autobahn is 117km/u en door de snelheidsbeperkingen en wegwerkzaamheden is een hogere snelheid niet mogelijk/toegestaan. De asociale weggebruikers worden nergens gewaardeerd.

        Daarbij is zoals je vast wel bekend is het systeem met even anders als gevolg van punten en risico voor hogere boetes en rijbewijs voor langere tijd inleveren danwel gevangenisstraf. Het is mosterd na de maaltijd, maar bij een ongeval wordt alles zeer kritisch onderzocht en wordt verwijtbaar gedrag streng bestraft.

        • MATTHEUS heeft op 19 april 2024 geschreven:

          Een snelheidsbeperking zit er op termijn wel aan te komen..Begin eens met.max. 140km/u. De echte rasers (200.plus) zijn we dan.kwijt. Hopelijk komt de Duitse overheid nooit met zo n ridicuul beleid als in NL. Overdag 100, savonds 120 heel soms 130. Dat werkt onduidelijkheid in de hand.

          • Marino heeft op 20 april 2024 geschreven:

            Vliegtuigen gaan ook niet 100. Zijn de grootste vervuilers. Dan moet je die ook laten staan en lekker thuis blijven.

          • Ruben heeft op 20 april 2024 geschreven:

            Gewoon 100 is prima en zorgen dat mensen goed afstand houden en dan van de rem afblijven dan rijd gewoon door krijg je ook niet zo veel file

          Reageer
        • Kees Water heeft op 19 april 2024 geschreven:

          Dit allemaal voor een CO2 en Stikstof hoax, puur om ons te controleren onze vrijheid ontnemen.

          Die vieze WEF puppets 🤮

          • @kees heeft op 20 april 2024 geschreven:

            kees laat je ff nakijken je ziet ze vliegen met je wef en vrijheid gelul. Wappie!!

          • T heeft op 19 april 2024 geschreven:

            Dat duitsland een heel achterlijk land aan het worden is wordt hier mee nogmaals bewezen.Niks een rijverbod in het weekend en hier mee de vrijheid van mensen afnemen / afpakken.De mens mag 7 dagen per week 24 uur over al naar toe gaan op alle manieren.Je bent niet verplicht om ook maar welke dag van de week niet ergens naar toe te kunnen.Het treft ook de werkende mensen keihard en enorme omzetdaling bij ondernemers en verder wat er allemaal onder valt.Mensen kunnen hier mee opzettelijk werkloos worden gemaakt.Dat kost ook geld.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Ged heeft op 18 april 2024 geschreven:

    Greenpeace praat over bangmakerij…
    Die hele milieu bulls….. Is bangmakerij.
    Ik ben de onzin laag hoax nog niet vergeten.
    Ga lekker naar China te protesten en klagen daar zijn dit jaar meer kolencentrales geopend als dat er binnen Europa gesloten zijn.
    Gelijke monniken gelijke kappen en anders steken ze die onzin regels maar lekker daar waar de zon niet schijnt.
    Onzin en bangmakerij om ons het geld nog harder en sneller uit de zak te slaan.
    Blij dat ik een benzine auto rijd!

    • Annet heeft op 19 april 2024 geschreven:

      Zo is het maar net.

      Reageer
    Reageer
  • Philippe heeft op 18 april 2024 geschreven:

    PRIMA, ZOALS VROEGER, AUTOLOZE ZONDAG MAAR DAN VOOR DE BRANDSTOF PRIJZEN, JE ZULT HET ZIEN ,NA 4 AUTOLOZE ZONDAGEN ZIJN DE PRIJZEN GEDAALD

    • Nick heeft op 18 april 2024 geschreven:

      Helemaal waar

      • Joop 63 heeft op 18 april 2024 geschreven:

        De Duitsers zijn de Groene dictators al meer dan zat, net als hier. Dit wordt weggestemd door CDU, CSU en de Afd. En de EV gaat in Duitsland ook in het stof bijten. Die Ampel wordt het laatste wat we van de Groenen zien. Teveel parias geïmporteerd onder Merkel en ook daar ontwricht dit de hele samenleving. Afvoeren die profiteurs…

        • @Joop heeft op 19 april 2024 geschreven:

          In de Duitse politiek blijken vooral de AFD profiteurs te zijn. Meerdere mensen zijn ontmaskerd als spionnen van China en Rusland die tegen betaling het politieke proces sabotteren. Hetzelfde als Baudet en Wilders hier in Nederland.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear