Robert Doornbos over de GP van België

Het was, zeker voor Max Verstappen, een enerverende race, daar op Spa-Francorchamps. Ook als hij niet op het podium eindigt, is er niemand die de gemoederen meer bezighoudt dan hij. TopGears eigen oud-F1-coureur Robert Doornbos vraagt zich af waar iedereen zich eigenlijk zo druk over maakte

robert doornbos over de gp van belgie
robert doornbos over de gp van belgie

Max was lekker bezig in de Belgische Ardennen tijdens de GP van België. Hij trakteerde de 80.000 fans op vrijdag al met de snelste tijd in de trainingen. Op de zaterdag leverde Max opnieuw een waanzinnige prestatie door zijn Red Bull Racing – Tag Heuer RB12 als tweede te kwalificeren achter Nico Rosberg. Het gevecht om pole position was close en werd uiteindelijk met maar 0,1 seconde in het voordeel van de Duitser afgesloten. Daaraan zie je dat Mercedes langzaam hun dominante voorsprong aan het inleveren zijn ten opzichte van de Red Bulls, die volop aan het doorontwikkelen zijn en de auto elk raceweekend weer wat sneller maken. Max zijn rondje in de kwalificatie was mega, zeker in sector 2, waar de meeste bochten zitten. Daar kan de Red Bull het verschil maken, want de aerodynamische grip van de auto is misschien wel de beste van het hele veld. In sector 1 en 3 verloor Max nog wat op motorvermogen, vergeleken met de Mercedes-krachtbron van Rosberg.

Droom aan flarden

Het was een ouderwets-wilde middag op Spa. Het enige ingrediënt dat ontbrak was een spontane regenbui, maar die was voor de (haast traditionele) chaos in deze klassieker niet eens nodig. Het resultaat voor Max Verstappen was natuurlijk een anticliMax, maar het was hoe dan ook een waanzinnig weekend!

Helaas stortte de droom van iedereen die het Max gunde om het podium te halen (of zelfs beter: een overwinning voor zijn thuispubliek) in toen de lichten uitgingen. Max kwam slecht weg op zijn supersoft-banden, te veel wielspin, en verloor daardoor enorm veel tractie en momentum. Hij zag vervolgens een gaatje in de remzone voor de La Source hairpin en remde Kimi Räikkönen aan de binnenkant uit. Geen blokkerende wielen, maar strak op de limiet, met nét ruimte genoeg. Althans, zo leek het in eerste instantie. Vettel zat aan de buitenkant en stuurde veel te scherp in, waardoor hij eerst tegen zijn teamgenoot bij de Scuderia aan botste, die vervolgens weer tegen Max zijn voorvleugel aanknalde.

Commotie

Daardoor ging de vloer ook kapot – al op dat moment verloor Max de kans om voor zijn publiek een topresultaat neer te zetten. De frustratie was groot, maar dat hoort ook bij het racen. Het is alleen extra zuur als het tijdens deze race gebeurt en als heel het weekend al zo goed gepresteerd is. Dan wil je het ook afmaken met een prijs en champagne! Vervolgens was het een lange zondagmiddag, waarin Max zijn competitieve karakter nog eens extra duidelijk werd. En dan met name voor de Ferrari-coureurs die zijn race al in bocht 1 verziekten. Er was achteraf een hoop kritiek over de manier waarop Max de Ferrari van Kimi achter zich liet en op de limiet aan het verdedigen was. De stewards zagen er niets in, dus waarom al die commotie? Deze jonge Nederlandse raceheld zet de F1-wereld op zijn kop, met name die van de oudere generatie coureurs. Ja, Max rijdt agressief en is hongerig naar succes. Nou en?

Niet eenvoudig

Max deed absoluut niets fout, en dat hij voor dat gaatje in bocht 1 ging, siert zijn karakter. Zoals de legendarische Senna altijd zei: ‘If you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver’. Op naar de GP van Italië dus, naar ‘the Temple of Speed’. Het wordt voor Red Bull niet makkelijk daar, maar spektakel is op Monza altijd gegarandeerd. En anders zorgt Max er wel voor!

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken