Sinds de verkiezingen heeft het 208 dagen geduurd voordat de vier politieke partijen PVV, VVD, BBB en NSC het ‘in grote lijnen’ eens waren. Prima score, denken wij. De eerste afspraken die de regerende partijen met elkaar hebben gemaakt, staan in het Hoofdlijnenakkoord. Hierin wordt ook de terugkeer van rode diesel aangekondigd voor de tuin- en landbouw. Maar wat is rode diesel eigenlijk?
Voor het antwoord wenden we ons tot een onderzoek van het Ministerie van Financiën uit 2010. Hierin staat dat er sinds 1962 een onderscheid wordt gemaakt tussen diesel voor wegverkeer en diesel voor het verwarmen van particuliere huishoudens. De diesel voor het verkeer wordt blanke diesel genoemd, en die voor het verwarmen van huizen rode diesel. Het grote verschil voor de gebruiker is dat de rode variant goedkoper is doordat er minder accijns op worden geheven.
Is rode diesel ook echt rood?
Qua kwaliteit is rode diesel net zo goed als blanke diesel. Het enige fysieke verschil is dat er bij rode diesel wat middeltjes worden toegevoegd, zodat de dieselsoort te onderscheiden is. Dieselfabrikanten dienen de chemische merkstof Solvent Yellow 124 en een rode kleurstof toe. De rode diesel heeft dus echt een rode kleur – die door de merkstof bovendien aan de binnenkant van een lege tank zichtbaar blijft. Zo is naderhand te zien of een voertuig op rode diesel heeft gelopen.
Naast het verwarmen van huizen kwamen er in de loop van tijd andere beroepsgroepen bij die de rode diesel mochten gebruiken. Voertuigen die geen of weinig gebruik maken van de openbare weg mochten ook de goedkopere diesel tanken. Ook schepen – buiten de pleziervaart – mochten en mogen nu nog steeds gebruik maken van het voordeeltje. Dit komt door een EU-richtlijn.
Waarom mochten boeren geen rode diesel meer tanken?
Lang mochten bedrijven in de tuin- en landbouw genieten van het accijnsvoordeeltje, maar in 2013 was het gedaan met de pret. Het kabinet vond dat er ‘geen doorslaggevende reden is om rode diesel blijvend te bevoordelen’. Vanuit milieuoogpunt zou dat niet logisch zijn en de verschillende tarieven zouden zorgen voor fraude, extra administratieve lasten en extra kosten voor de Belastingdienst.
Daarom besloot het kabinet om de goedkopere diesel te verbieden voor de tuin- en landbouwsector. Om aan de EU-richtlijn te voldoen, bleef de rode peut wel beschikbaar voor de beroepsscheepsvaart. Bij de afschaffing was het verschil in prijs 17 cent. Nu, elf jaar later, kunnen boeren weer uitkijken naar de goedkopere diesel. In 2027 moet de nieuwe regeling in gaan. Dan zouden boeren, tuinders en loonwerkers 28 cent per liter kunnen terugkrijgen, volgens BBB-partijleider Caroline van der Plas.
RodeMarker heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Er wordt geen solvent yellow meer toegevoegd maar een andere zogeheten marker, accutrace.
Dit is per 2022 volgens de EU-richtlijnen, fabrikanten hebben 24 maanden overgangstijd dus dat is nu ingegaan.
Jeanpap heeft op 19 mei 2024 geschreven:
Elke euro die uit bedrijven en mensen hun zakken wordt gehaald is een rem op de economie.
Hopelijk is het geen vestzak-broekzak operatie.
De kost doorschuiven naar de volgende regering is ook beneden alle peil
Chris heeft op 18 mei 2024 geschreven:
Super nieuws
JHK heeft op 18 mei 2024 geschreven:
Bevordert oneerlijke concurrentie met gewone vrachtverkeer dat blanke diesel gebruikt (dus duurder) en ook motorrijtuigenbelasting betaalt.
Tractoren betalen geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) maar maken er wel gebruik van ook op wegen waar ze niet mogen komen.
Inderdaad een populistisch besluit van de Boerenpartij.
Marc heeft op 18 mei 2024 geschreven:
Voor de verkiezingen beloven ze veel,hetgeen ze willen zeggen dat ze van dit alles gaan pakken voor de 7 regeringen te betalen,en het brussels gewest met 1 milioen inwoners en 5 burgemeesters,in nw york 11 milioen en 1 burgemeester.
Marc heeft op 20 mei 2024 geschreven:
Helemaal mee eens,en het rijtje is nog niet volgepraat
Ruben heeft op 17 mei 2024 geschreven:
2027!? Dan moeten we weer gaan stemmen! Waarschijnlijk komt hier niets van terecht. En voor de boeren leuk maar loonwerkers die het halve land doorrijden met een trekker en traileret daarop een rups of banden kraan, en verkeer ophouden moeten gewoon het volle pond betalen of gewoon een vrachtwagen kopen!
bert heeft op 18 mei 2024 geschreven:
helemaal mee eens
Geert heeft op 17 mei 2024 geschreven:
Het eerste wat opvalt is dat multinationals teve ns boeren en bedrijven goed wegkomen met dit nieuwe beleid,er zal iemand zijn die hiervoor moet betalen,ik denk wel wie dat zijn !!u ook??
@geert heeft op 17 mei 2024 geschreven:
Dat kan nauwelijks een verrassing zijn aangezien Bayer, die van Monsanto, een grote sponsor is van de BBB.
Geert heeft op 17 mei 2024 geschreven:
Cadeautje van de populisten van PVV en BBB om goedkoop te scoren. Het leidt de aandacht af van de stijgende benzine- en zorgkosten.