Er zijn er maar weinig die zo romantisch zijn als Rolls-Royce. Kijk maar eens naar de nieuwe droptail, de Arcadia, wat simpel gezegd de derde van vier op maat gemaakte one-off droptails met V12-motor is. Maar een Rolls-Royce heeft nooit zo’n ‘simpel’ verhaal. Deze Arcadia is bijvoorbeeld vernoemd naar wat de oude Grieken ‘hemel op aarde’ noemden.

De Arcadia is ontworpen om vredelievend te zijn. Vandaar ook zijn witte koetskleur met delen van aluminium en glas wat ‘illusies aan bodemloze diepte in het verf’ moet creëren. Krijg je het al warmer? Er is ook wat koolstofvezel dat zilver geverfd is. De lak op deze roadster moet ervoor zorgen dat het silhouet van de droptail beter naar voren komt.

Vanbinnen is de Rolls ontworpen aan de hand van de wensen van de klant. Rolls-Royce zegt dat de aankomend eigenaar van de Arcadia ‘erg kieskeurig en betrokken’ was bij het ontwerp. Wat zou jij doen als je tientallen miljoenen betaalde voor een auto? Er is een two-tone lederen interieur met natuurlijk wat hardhout die een speciale lak kreeg die de hele levensfase van de auto moet meegaan.

De klok van de Rolls-Royce Arcadia Droptail

Genesteld tussen het hout en laagjes koolstofvezel (net zoals in de F1) is de ingewikkeldste klok die Rolls-Royce ooit in een auto heeft verwerkt. Het duurde vijf maanden om alle 119 facetten van het klokje te assembleren. Het uiteindelijk maken en verwerken van de klok in het interieur duurde twee jaar. In totaal bestaat het klokje uit 119 facetten. Het duurt even, maar dan heb je ook wat. In totaal deed Rolls-Royce er vier jaar over om de Arcadia Droptail te bouwen.

Rolls-Royce Arcadia Droptail klok

Specificaties van de Arcadia

Net als bij de andere droptails ligt Rolls-Royce bekende 6,75-liter V12-motor onder de prachtige motorkap. De twaalfcilinder met twee turbo’s zorgt voor 600 pk aan vermogen en 840 Nm koppel. Op het achtersteven vind je nog een houten vlonder die doet denken aan een jacht. Het stuk hout (dat uit 76 delen bestaat en 8.000 uur duurden om te bouwen) schijnt er niet alleen te zijn voor het oog, maar helpt ook de aerodynamica doordat ie in een hoek van 55 graden ligt.

Wat de speciale Rolls-klant voor de tweezits roadster heeft betaald, vertelt het merk niet. Volgens Bloomberg betalen de eigenaren allemaal een bedrag van 31,8 miljoen dollar. Misschien dat deze Arcadia nog wel wat duurder is door zijn bijzondere klokje. ‘We onthullen een unieke benadering voor eenvoud, sereniteit en prachtig ingetogen elegantie. Het was een voorrecht voor me om hier deel van te mogen zijn’, zegt de baas van Rolls-Royce Coachbuild. Echte romantici zijn het.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)