De wereld ligt aan de voeten van de rich kids of Instagram. En ze vinden het maar vies. Straks blijkt een modaal inkomen nog besmettelijk te zijn, of zo. Daarom is hier de Rolls-Royce Cullinan, om de jonge ultra high-net-worth individuals letterlijk te verheffen boven het plebs.

Het waren de jonge opulentelingen die het verzoek neerlegden bij Rolls-Royce voor een SUV, al prefereert het merk de term ‘high bodied car’. Ze wilden een auto die ze naar het einde van de wereld kon rijden, in alle luxe. Nooit geweten dat Rodeo Drive of Dubai het einde van de wereld is.

De mate van oogpijn

Wellicht moeten we het eerst even over het uiterlijk hebben. Daar kun je lastig omheen. De Rolls-Royce Cullinan oogt als een verhoogde Phantom waarbij de C-stijl naar achteren is geschoven. De mate van oogpijn zal sterk afhangen van de hoek, de kleur en de belichting. Gefotografeerd uit een aantal hoeken kun je nog denken: ‘oh, dat valt nog mee’, terwijl je bij andere hoeken uit een soort spierreflex het dichtstbijzijnde scherpe object in je oogbal zult prikken. We zagen een set andere foto’s (die we nog niet mogen delen) en we waren blij dat we niet pittig gegeten hadden. Al smaakt filet american op de weg naar buiten niet zo lekker meer.

Op de achterbank van de Rolls-Royce Cullinan

De ‘plek om te zijn’ is op de achterbank. Rolls-Royce levert een configuratie met twee of drie zitplaatsen. Voor het eerst bij Ro-Ro kun je de achterbank zelfs inklappen. De achterbank is hoger geplaatst dan de voorste stoelen, zodat je kunt neerkijken op je chauffeur. De Cullinan is 1.836 millimeter hoog om dit te accommoderen. De breedte is overigens 2.164 en de lengte 5.341 millimeter.

Phantom-platform

Hoe dan ook, de Rolls-Royce Cullinan staat op hetzelfde aluminium platform als de Phantom. De 6,75-liter V12 produceert wederom 571 pk. Het koppel van 850 Nm is vreemd genoeg 50 Nm minder dan dat van de Phantom, maar komt wel 100 toeren per minuut eerder tot leven. Het vermogen gaat naar alle wielen. De topsnelheid ligt op 250 km/u. In het interieur van de Rolls-Royce Cullinan plaatste het merk een ‘overal-knop’. Na het indrukken van deze knop kun je zo goed als overal heen, omdat alle systemen overgaan op offroad-modus. Het gevoel van het alles-absorberende Magic Carpet Ride-onderstel is volgens de bouwer ook bij onverhard terrein behouden gebleven. Sensoren scannen het terrein en sturen de elektronisch bestuurde schokdempers aan om al het oncomfort op te vangen.

Een eigen lift

Als je dacht dat het nog even niet overdreven genoeg was, heeft de Rolls-Royce Cullinan zijn eigen lift. Met een druk op de knop komt de verzonken bodem van de kofferbak omhoog om gelijkvloers te zijn met de neergeklapte achterstoelen. Dan heb je 1.930 liter bagageruimte. Wil je even je schoenen wisselen, of van het uitzicht genieten, kun je een soort WC-bril zonder gat in het midden bestellen. Dit is een van de vele recreatie-modules van de Rolls-Royce Cullinan. De stoeltjes kunnen eenvoudig vervangen worden met een opslagmodule voor je visgerei, fotospullen of welke lifestyle je ook beoefent.

De prijs? Lastig te zeggen. Zorg dat je alvast een half miljoen vrij besteedbaar hebt, zeker als je nog wat opties wilt.

Reacties

  • N. heeft op 12 mei 2018 geschreven:

    Lijkt wat mij betreft op een kruising tussen een Phantom en een flatgebouw.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)