Rory Reid: augmented reality komt eraan

Rory Reid denkt dat augmented reality de volgende doorbraak in de autowereld zal zijn

Honda projecteert racedata en ghost op voorruit
Ask Mercedes: leerzame Snapchat-filters voor je interieur
Digital Light projecteert augmented reality op de weg
Digital Light projecteert augmented reality op de weg
Honda projecteert racedata en ghost op voorruit
Ask Mercedes: leerzame Snapchat-filters voor je interieur
Digital Light projecteert augmented reality op de weg
Digital Light projecteert augmented reality op de weg

Wat zal de volgende grote doorbraak zijn in automobiele technologie? Autonome auto’s? Vliegende auto’s? Auto’s met vogelpoep-afstotende lak? Al die zaken zouden zorgen voor een revolutie in persoonlijk transport, maar totdat bollebozen de technische horden hebben genomen, denk ik dat er een andere toekomstige ontwikkeling is die we in het oog moeten houden: augmented reality, oftewel AR.

Veel van jullie zullen AR kennen als dat verschijnsel waarbij je je telefoon ergens op richt en vervolgens op je scherm een combinatie krijgt te zien van echte en virtuele objecten. Tony Stark kan wel inpakken. Je hebt het gebruikt om virtueel Pokémon te verzamelen, of om met Snapchat hondenneuzen op je gezicht te plakken, maar nu komt het ook in auto’s. Sterker nog: het is er al.

Waar zit augmented reality in?

Augmented reality zit in de nieuwe Mercedes A-klasse. Die verder niet opvallende hatchback heeft een verbluffend, geheel nieuw navigatiesysteem dat z’n gelijke niet kent. De camera in de neus laat je live zien wat er op de weg voor je gebeurt, terwijl de computer daar virtuele pijlen overheen legt die je kunt volgen naar je bestemming, plus zwevende straatnaamborden en points of interest die zichzelf als het ware aan bepaalde gebouwen vastplakken.

Het is briljant – cool genoeg om een standaard A-klasse voor mij ineens begeerlijk te maken. En dit is nog maar het begin. De volgende logische stap voor AR is om niet alleen samen te werken met onze navigatieschermen, maar ook met onze voorruiten, waardoor een gigantisch head-up display ontstaat dat bestuurders een veel gedetailleerder beeld van hun omgeving geeft.

Stel je voor: je rijdt in de rondte en je voorruit ziet eruit als een mix tussen de alledaagse werkelijkheid en het scherm van je oude Atari. Er staan virtuele lijnen en pijlen getekend op de straat waarin je rijdt, die je de weg wijzen naar je volgende afslag. Je rijdt iets te hard, dus krijg je de maximumsnelheid op vriendelijke wijze voor je neus geprojecteerd, waardoor je een boete vermijdt.

Meer voorbeelden?,/h2>
Er staat een auto links van je geparkeerd, maar in een animatie zie je virtueel al de contouren van een persoon die daarachter staat om de weg over te gaan steken. De camera’s van je auto hebben dat allemaal al doorzien en geven op je voorruit een virtuele versie van de situatie weer, inclusief de voor jouzelf onzichtbare voetganger. Je remt en de ‘echte’ persoon wordt zichtbaar, met een dialoogwolkje boven zijn hoofd, met daarin de naam en het Tinder-profiel, en dan blijkt dat hij je oude aartsvijand van school is. AR heeft zojuist zijn leven gered. Je realiseert je dat er ook nadelen zijn verbonden aan AR.

Uiteraard is het zo dat AR de bestuurder zou kunnen overladen met informatie zodat hij de echte wereld niet meer scherp kan zien, maar als het goed wordt gedaan, kan AR autorijden makkelijker maken, zorgen voor minder ongelukken en kan het er, ook niet onbelangrijk, geweldig uitzien. Er zou ook een versie van kunnen komen voor op het circuit, waar je op kunt zien wanneer je moet remmen, insturen en accelereren – een soort racelijn zoals die in Gran Turismo.

Uiteraard zijn er obstakels. Ten eerste zal de wetgeving dit allemaal niet zomaar een-twee-drie gaan goedkeuren. Ten tweede: de AR-technologie staat echt nog in de kinderschoenen. Hoewel het vrij makkelijk is om grafische zaken in een video te laten zien, is het veel lastiger om iets live te projecteren op een doorzichtige voorruit zonder dat bestuurders erdoor worden afgeleid en ergens tegenaan rijden.

Het goede nieuws is dat er een aantal zeer slimme mensen aan werkt. Jaguar heeft geëxperimenteerd met een 360-graden virtuele voorruit (met ‘doorzichtige’ a-stijlen), net als Peugeot-Citroën en Hyundai. Technologiebedrijven ontwikkelen inmiddels ook zelfstandig oplossingen en toepassingen.

Wanneer komt augmented reality ?

De meeste van die firma’s, dat moet ik er wel meteen bij zeggen, verkeren nog in de opstartfase of zijn alweer ter ziele vanwege beroerde planning, maar er is een aantal bedrijfjes dat veelbelovend is. Wayray, in Zwitserland, heeft miljoenen dollars aan investeringen opgehaald in China, en wil nog dit jaar op de markt komen met een AR-HUD.

Ik geloof er rotsvast in dat dit de toekomst is. Ik wil alleen niet teleurgesteld raken door wettelijke vertragingen en – onvermijdelijke – technische hindernissen. Dus daarom zal ik geduldig wachten, tevreden met het idee dat AR binnenkort heus wel om de hoek zal komen kijken. Dat heeft de A-klasse al bewezen.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken