Het is het jaar 2018. De mensheid blijft ons verbluffen met eindeloos veel technologische prestaties, de een nog indrukwekkender dan de vorige. We hebben een mens op de maan weten te zetten, vuur leren beheersen zodat we het binnenshuis kunnen gebruiken, het menselijk genoom in kaart weten te brengen, en, om voor mij onduidelijke redenen, zelfs een schaap weten te klonen. Dus waarom zijn er nog altijd intelligente mensen die naar de verkeersinformatie op de radio willen luisteren?

Ik vraag me dat elke ochtend af als ik mijn kinderen naar school breng, en door een half dozijn submenu’s van mijn infotainmentsysteem scroll, op zoek naar de setting die de verkeersinformatiemeldingen voor eeuwig zou moeten deactiveren (maar dat nooit doet). Nadat dat is mislukt, sta ik in de lokale file en luister naar een man of vrouw die routinematig opdreunt waar de files aan de andere kant van het land staan, op plekken waar ik nog nooit ben geweest en waar ik ook absoluut niet van plan ben om ooit heen te gaan.

Een bron van ergernis en frustratie

Het is, je voelt ‘m al, een bron van ergernis en frustratie voor me geworden, en zelfs van lichte verwarring. Op nationale radiostations breekt een man of een vrouw in op de muziek om het hele land ongevraagd te voorzien van verkeersinformatie die totaal willekeurig uit een trommel lijkt te zijn gevist, de meldingen lijken mij compleet arbitrair. Blijf weg van de rondweg hier, er is een parallelweg afgesloten daar, die en die tunnel is dicht, maar die en die weg is weer open nadat de rommel van die eerder gekantelde vrachtwagen is opgeruimd, maar er staat nog wel een restje file. Voor wie is dit van belang? En hoe dan? Waarom bestaat dit systeem eigenlijk?

Lokale radiostations die hun verkeersinformatie meer richten op het gebied waarin je je bevindt (anders kon je het niet horen), zijn iets zinvoller, maar het feit dat die meldingen eens per halfuur worden voorgelezen, betekent per definitie dat het oud nieuws betreft. Tegen de tijd dat ik aankom op de betreffende locatie – als ik daar al heenga, wat zeer twijfelachtig is – is de file daar opgelost, of heeft die zich verplaatst naar de sluiproute waarvan ik nu gebruik aan het maken ben.

Kijk, ik snap het heus wel. In theorie is het een groots concept, en ooit, in de jaren tachtig, was het waarschijnlijk een nuttige service, omdat radio de enige manier was om verkeersinformatie te delen met de gemotoriseerde massa. Radiostations verdienden zelfs een centje bij doordat bedrijven hun verkeersinformatie sponsorden, en dat is inmiddels waarschijnlijk de enige reden dat het verschijnsel nog bestaat. Want de tijden zijn veranderd. We hebben gps, we hebben internet. We hebben apps, beste mensen.

We verzuipen in technologie

We verzuipen letterlijk in technologische manieren die ons mogelijkheden bieden om te blijven rijden en niet stil te hoeven staan, we krijgen alternatieve routes voor het probleem op een dienblaadje aangereikt. Apple CarPlay, dat ervoor zorgt dat er een vereenvoudigde versie van de interface van je telefoon wordt getoond op het display in je auto, biedt je de keus uit verschillende navigatiesystemen, waaronder Apple Maps, Google Maps en Waze, allemaal bereikbaar met een enkele druk op een knop. Zelfs het nederige gps-systeem in je auto kan je tot op zekere hoogte om opstoppingen heen leiden.

Nou ja, wat zeg ik: deze systemen zijn zo effectief dat ik vrijwel altijd met de navigatie aan rijd, zelfs als ik precies weet waar en hoe ik ergens heen moet, juist omdat ze me zo geolied om de drukte heen leiden. Dus waarom klampen we ons zo angstvallig vast aan archaïsche systemen als de verkeersinformatie op de radio? Laten we troep die we niet nodig hebben, wegdoen. Sigarettenaanstekers en asbakken in auto’s: weg ermee.

Oké, er zijn nog een paar mensen die roken in hun auto, maar wie heeft er geen aansteker? En welk soort maniak houdt zijn eigen as graag aan boord van zijn auto? Cd-spelers kunnen ook weg: op mijn telefoon kan ik uit 45 miljoen liedjes kiezen; ik hoef niet te grabbelen in een opbergvak in een portier om op zoek te gaan naar een cd die waarschijnlijk niet in het juiste hoesje zit. Ik gebruik geen telefooncellen meer, want er is nu een betere manier om te bellen.

Ik bel niet in voor internet want er is nu een betere manier om contact te leggen. Hetzelfde geldt voor girobetaalkaarten, bankcheques, typemachines, piepers, faxmachines, telefoonboeken en floppy disks – er zijn betere manieren ontstaan. Dus is de tijd gekomen om de verkeersinformatie af te schaffen. De mededelingen zijn irritant, ze zijn niet effectief en ze zijn vreselijk achterhaald. Weg ermee. We hebben het niet meer nodig. We kunnen schapen klonen.

Reacties

  • Bas heeft op 7 januari 2019 geschreven:

    Niet iedereen heeft nog een nieuwe auto met infotainment. Mijn 2e hands auto heeft alleen een radio. En in de spits zijn die meldingen zeer nuttig. Als je ze niet wil zet je het gewoon uit(niet zo lui zijn joh).

    Reageer
  • Frans heeft op 5 januari 2019 geschreven:

    Dat is heel simpel, nog niet iedereen heeft een navigatie systeem of gebruikt zijn smartphone hiervoor. Ik zit in de aftermarket van dit soort systemen, veel auto’s hebben nog een simpel audio systeem, simpelwegomdat de klant het niet interesseert of er geld voor over heeft.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)