Als automobilist maken we een soort omgekeerde evolutie mee. Een soort Benjamin Button-achtig verloop. Ondanks dat auto’s steeds beter, veiliger, stiller en sneller zijn, mogen we er niet harder mee rijden. Die daalt constant, eigenlijk. Een grote aankondiging was Amsterdam, waar je nu op veel gebieden 30 km/u mag in plaats van 50 km/u. Rotterdam heeft ook besloten om de snelheid te verlagen. Slecht nieuws voor mensen die graag 50 rijden, dat mag binnenkort niet meer.

Die snelheidsverlaging stond al een tijdje vast. Er is een ontwerpverkeersbesluit genaamd ‘Stadsbrede aanpak 30 km/u gebiedsontsluitingswegen’ vastgesteld door het college van B&W (Burgermeester en wethouders). Dus helemaal als een verrassing komt het niet. Wel is het een verrassing dat de invoering van de nieuwe maximumsnelheid eerder komt dan verwacht. Dat meldt Nieuwsblad Transport.

Wanneer gaat de maximumsnelheid van 30 km/u in in Rotterdam?

Het was de bedoeling om in het derde kwartaal van het jaar de regel te voeren. De nieuwe maximumsnelheid van 30 km/u gaat van kracht vanaf 1 mei 2025. Dat is dus al over anderhalve maand. Vanaf die maand geldt de maximumsnelheid, maar dan moet de gemeente nog de verkeerssituaties aanpassen. Het is niet dat je nergens 50 km/u mag rijden, overigens. De nieuwe limiet geldt op 115 wegen.

Nee, niet omdat het ambtelijk apparaat harder kan werken als de burger gepest kan worden. De vervroegde invoering is een praktische maatregel. Voor het invoeren van een nieuwe limiet, moeten aanpassingen gemaakt worden. Logischerwijs zijn dat borden waarop ’30’ staat, maar die snelheid wordt ook op sommige plaatsen op de weg geverfd met witte cijfers.

Waarom komt de nieuwe limiet (veel) sneller dan gepland?

Maar er moeten ook andere dingen aangepast worden. Denk aan het aanpassen van rijbanen en belijning. Ook kunnen sommige verkeerssituaties anders worden. Als je dat bij één kruispunt moet aanpassen, is dat zo gedaan. Maar bij 115 straten zijn er nogal wat kruispunten. Het probleem is dat in november en december van dit jaar niet mogelijk is, want je mag geen wegbewijzering plaatsen in die maanden. Dat heeft te maken met het weer in deze maanden.

Lees ook: Zo ontzettend veel boetes deelden de nieuwe 30 km/u-flitspalen uit in Amsterdam

Dus in plaats van uitstellen, haalt de gemeente de limiet naar voren. Dan heeft de gemeente de hele zomer en herfst om de aanpassingen door te voeren. Bijkomend voordeel is dat het in de zomermaanden ietsje rustiger is, dus dan hebben minder weggebruikers er last van. Gaan ze dan eerst de nieuwe limiet invoeren en pas daarna alles aanpassen? Ja, in principe wel. Nu zullen alle aanpassingen wat overlast gaan geven, dus dan is die lagere snelheid mooi meegenomen.

Eén reactie op “Rotterdam volgt voorbeeld Amsterdam: al veel eerder dan gedacht 30 km/u rijden”

  1. weer n verdienmodel
    ok op sommige plekken 30 km snapt iedereen
    maar n doorgaande weg waar je al jaren 50 0f 70 mag
    ineens maar 30km totale onzin
    het gaat maar om een ding hoe klop ik de mensen zoveel mogelijk geld uit hun zak
    met alles van a tot z
    dus plaatsen we overal flitskasten massa is kassa
    maar de de overheid wil oorlogje spelen die oorlog moet tenslotte door ons burgers betaald worden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear