Ruitschade kan een dure grap worden

Een simpele klus als een ruit vervangen gaat in de toekomst grote gevolgen hebben

ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor calibreren
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor calibreren
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor calibreren
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor calibreren
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor calibreren
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor calibreren
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor calibreren
ruitschade barst in ruit rijhulpsysteem camera sensor calibreren

Een barst in je ruit. Het is zo’n dingetje waar je met een beetje geluk niet vaak mee te maken krijgt. En als je er last van hebt, dan is het redelijk makkelijk op te lossen. Je belt zo’n bedrijf met een irritante reclamejingle en je bent weer good to go. Maar niet Leroy, die heeft ontslag genomen.

Verleden tijd

Tenminste, dat was vroeger zo. Tegenwoordig beschikken veel auto’s over allerlei rijhulpsystemen. En om die te laten werken heeft de fabrikant camera’s en sensoren moeten plaatsen. Vaak zijn die te vinden achter de voorruit, in de buurt van de achteruitkijkspiegel.

Weinig experts

Het bedrijf dat jouw ruit gaat vervangen, moet nu ook de camera’s en sensoren opnieuw plaatsen. Ten eerste is het nog maar de vaag of ze dat kunnen zonder schade aan te richten. Het spul moet immers los en weer vast. Ten tweede is het de vraag of ze de rijhulpsystemen correct kunnen kalibreren.

Hierboven de Jaguar F-Pace die een tijdje in de TopGear-garage staat. De ruit was een tijdje geleden stuk en we lieten hem dus vervangen. Dat kostte iets meer dan 1.000 euro en dat leek ons wel even voldoende. De rijbaan-assistent en de verkeersborden-lezer leken te werken, dus we lieten de kalibratie achterwegen.

Echter: laatst zat er weer een barst in de ruit en waren we weer aan de beurt. Dit gebeurde in het VK. Ditmaal lieten we de ruit vervangen door Auto Windscreens. Het bedrijf verwacht dat de sensoren in de toekomst voor problemen gaan zorgen als er niet goed mee om wordt gegaan.

Daarom weigert het Engelse bedrijf het papierwerk van de klus te af te ronden voordat ze een certificaat van kalibratie zien, afgegeven door de merkdealer. De dealer kalibreert de auto door hem aan een diagnosekastje te hangen en een testrit te maken. En dat doen ze niet gratis.

Neem geen risico’s

Besluit je de kalibratie over te slaan, dan functioneren potentieel meerdere veiligheidssystemen niet meer. Denk bijvoorbeeld al aan simpele dingen als de hoogteverstelling van de koplampen. In het ergste geval voorkomt de auto geen botsing meer. Daar kom je pas achter als het te laat is.

De autonome systemen worden steeds geavanceerder en het aantal sensoren neemt toe. Zo kan ruitschade in de toekomst een dure grap worden. Maar ook een klein tikje tegen voorbumper, die tegenwoordig ook verzadigd zit met sensoren, wordt steeds prijziger.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws