
De eerste nieuwe Saab van 2011 is een feit: dit is de 9-5 Estate. Het uiterlijk is weinig verrassend, maar daarom niet minder geslaagd als je het ons vraagt; dezelfde doorlopende achterlichtenpartij als in de sedan, die dikke c-stijl, die (op het oog) ronde achterruit die lijkt op de cabine van de Aero X conceptcar… Mooi! Praktisch ook: de laadruimte varieert van 527 tot 1.600 liter.
Zeker in ons land, waar we in de rij staan voor stationwagons en om sedans niet zoveel geven, is de 9-5 Estate een belangrijke auto voor Saab. Helaas moeten we er nog heel even op wachten; de introductie staat gepland voor de autosalon van Genève in maart, waarna het nog tot september duurt voor de auto bij de dealers staat. Hij krijgt de beschikking over dezelfde motoren als de sedan: viercilinders en één zespitter dus, allemaal met turbo’s. Prijzen zijn nog niet bekend.
Meer van TopGear


Is zo’n iconische Saab 9-5 na 14 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Uitgelicht: Saab 9-5 2.8T vs Infiniti M37 S

Autotest: Saab 9-5 2.0 TiD 160 pk Vector automaat

Autotest: Saab 9-5 2.8T Aero XWD

Laatste stuiptrekkingen?

Deze zeven briljante auto’s konden hun merk niet redden

Deze Saab meer dan 1 miljoen kilometer is (helaas) een groot mysterie

Is zo’n iconische Saab 9-5 na 14 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Niemand weet wat er met deze Saab is gebeurd, want hij kan niet gecrasht zijn op de Nürburgring

Waarom bouwde Saab nooit een auto die zo cool was als de 9-X?

Er komt toch weer een nieuwe ‘Saab’! Deze opvolger van de 9-5 gaat in productie

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
