Diverse occasionwebsites beweren dat ze werkelijk alles nagelopen hebben en dat je met een gerust hart een auto kunt uitkiezen. En dat helemaal ongezien. Dikke onzin natuurlijk, want een schadeverleden van een auto is vaak bijzonder lastig te achterhalen. En al helemaal als je er zelf weinig verstand van hebt en niemand kent die dingetjes voor je kan uitpluizen.
Zo kwamen we pas een auto tegen op het internet waarvan we wisten dat ie een half jaar eerder forse schade had opgelopen. De auto was inmiddels keurig hersteld en hij stond weer te blinken in een showroom, maar wel zonder de melding dat hij ooit beschadigd was geweest. Tijdens een belletje met de verkoper vertelde deze eerlijk dat de auto inderdaad hersteld was. Maar wat als hij niet zo eerlijk was?
Op papier was de auto 100% schadevrij
Niet de auto in kwestie | Foto: © Mike Bird
We vroegen aan de verkoper of er ergens bewijs bestaat dat de auto een schadeverleden heeft. Dit blijkt niet zo te zijn. Ook vroegen we Carfax of zij iets konden vinden over deze auto. Ook zij hadden geen notities. De betreffende crash – waarbij de auto schade opliep op alle hoeken – was nergens geregistreerd. Er is geen enkel bewijs van het schadeverleden.
En een bevriende dealer, kan die helpen?
We vroegen een occasiondealer of zij in een of ander register konden kijken. Ook dat blijkt niet meer mogelijk, ‘in verband met de privacy’. De enige tip die zij gaven: als het een importauto is, kun je naar het BPM-bedrag kijken. Als dit bedrag laag is, kan de auto als schadebak de grens over zijn gekomen. Ook kun je naar de merkdealer; zij kunnen bijvoorbeeld wel zien in het systeem wat er allemaal voor onderdelen besteld zijn voor de auto. Als er twee bumpers, een motorkap en drie deuren zijn gekocht, dan weet je ook wel hoe laat het is.
De Bovag beaamt dat het niet goed geregeld is
Dit valt nog wel redelijk te repareren | Foto: © Usman Malik
De Bovag bevestigt dat het een lastige situatie is. ‘Er zijn inderdaad enkele commerciële aanbieders van het auto(schade)verleden’, zegt een woordvoerder. ‘Maar met name op gebied van schade zijn die verre van compleet of uitputtend. Integendeel. Dat komt doordat vele partijen, zoals leasemaatschappijen en verzekeraars, niet happig zijn op het delen van die gegevens.’
Verbond van Verzekeraars
We vroegen het Verbond van Verzekeraars of zij dan een gouden tip hebben, maar dat is niet het geval: ‘Er is over het algemeen geen website waar alle schades in te zien zijn voor particulieren of handelaren.’ Wel geven ze aan dat je bij Finnik of Carfax een rapport kunt opvragen, maar die blijken dus incompleet te kunnen zijn. Het enige wat je kunt zien, is of de auto een WOK-melding heeft gehad.
Hoe weet je dan of een auto schade heeft gehad?
Helemaal zeker weten kun je het dus niet. Begin sowieso even met het invoeren van het kenteken in Google. Dan kom je nog weleens foto’s tegen uit het verleden, bijvoorbeeld van het moment dat een auto als schadevoertuig te koop stond. Daarnaast kun je het BPM-bedrag controleren bij een importauto en je kunt altijd voor de zekerheid checken of zo’n digitaal rapport wat oplevert.
Daarnaast is het gewoon en kwestie van heel goed kijken. Zijn de naden aan de buitenkant overal gelijk? Kijk naar nieuwe onderdelen. Zit er bijvoorbeeld geen steenslag op de motorkap en bumper maar wel op de buitenspiegel? Dan is de auto waarschijnlijk (deels) overgespoten. Rij met de auto tijdens de proefrit langs een merkdealer en check wat zij uit het systeem kunnen halen.
Nog handiger is het om – als je er zelf niets van weet – een aankoopkeuring te laten doen door een onafhankelijke partij. Wil je nog meer zekerheid, dan kan het handig zijn om garantie bij te kopen. Uit principe zijn we tegen betaalde garantie (want dan is het een verzekering, geen garantie), maar het kan bij een gebruikte auto wel wat zekerheid geven.
Hoe erg is een schadeverleden bij een auto?
Zou je deze auto nog vertrouwen na herstel? | Foto: © Usman Malik
Een auto met een bekend schadeverleden is over het algemeen iets minder waard, maar het hoeft geen slechte auto te zijn. Als een auto vakkundig is hersteld, dan is er niets aan de hand. Het liefst wil je wel een gunstige prijs. Anders zouden we toch voor hetzelfde geld een auto zonder schadeverleden aanschaffen.
Het probleem is wel dat je het niet altijd helemaal kunt inschatten. Een auto kan er perfect uitzien, maar in de winter ineens blijken te lekken omdat de raamstijl een kleine afwijking heeft. Of misschien ontwikkelt zich een rammeltje omdat het deurpaneel nét niet lekker vastzit. Het is in ieder geval handig om te weten waar de schade precies heeft gezeten, zodat je doelgericht kun inspecteren.
In de VS is het beter geregeld
Als jij in Amerika tegen een paal rijdt, de auto je garage in drukt en hem zelf fikst, is er ook geen bewijs meer van schade. Maar als het via de officiële kanalen gaat, wordt het allemaal keurig geregistreerd op het kentekenbewijs. Bij een clean title is er niets aan de hand. Bij een salvage title is de auto financieel total-loss geweest en bij een reconstruction title is de auto weer gekeurd en goed bevonden na schade.
Maar je hebt daar bijvoorbeeld ook een water damage title, waaruit dus blijkt dat de auto waterschade heeft gehad. En zo zijn er nog wel wat soorten aanduidingen. Kunnen we hier nog best wat van leren. Het is zelfs zo dat er ook geregistreerd wordt waar de schade precies zit of heeft gezeten. Heb je een auto die oorspronkelijk uit Amerika komt, gooi dan voor de gein eens het chassisnummer door een website als Carfax. Het zou je zomaar kunnen verbazen wat eruit komt rollen.
Reacties