‘Daar zouden ze wat op moeten vinden.’ Dat zal ongeveer zijn wat er is gezegd tussen Russell Peterson en Ross Anderson. Ze waren op een tripje in de Schotse Hooglanden toen ze in een offroader met verbrandingsmotor ergens amper omhoog kwamen. Zelf rijden de twee in elektrische auto’s; ze weten dus hoe het voelt om altijd vermogen en koppel te hebben. Ze kwamen op het idee om Munro op te richten.

Zie hier het resultaat van hun frustratie: de Munro MK_1, een robuust en nogal hoekig offroad-gebouw op wielen. Hij speelt het liefst buiten in de modder. De elektrische 4×4 staat 480 millimeter van de grond. Daarmee is hij niet bang voor plassen tot 800 millimeter diep.

Specificaties van de Munro MK_1

De Munro MK_1 komt met één elektromotor die in het midden van de auto ligt. De twee oprichters van het merk geloven namelijk niet in meerdere motoren. ‘Het maakt niet uit hoe slim je computer is, je gaat [offroad] problemen krijgen wanneer je de aandrijflijn splitst’, zegt Peterson. Munro biedt je de keuze tussen een elektromotor met 300 pk en een met 380 pk. Dat vermogen gaat logischerwijs naar alle vier de wielen. Accupakketten zijn er in de formaten 61 en 82 kWh.

De topsnelheid ligt op 128 km/u en een sprintje van 0 naar 100 km/u doet de MK_1 in 4,9 seconden. Met de grootste accu zou je op een enkele lading ruim 300 kilometer ver moeten kunnen komen, of 16 uur lang door de modder moeten kunnen ploeteren. Hem weer opladen duurt met een DC-snellader slechts een half uur. De elektriciteit kun je ook gebruiken via stopcontacten en USB-C-poorten aan boord, of een van de vlakken waarop je je telefoon draadloos kunt opladen.

Met de hand gebouwd

Het koppel van de Munro MK_1 bedraagt 700 Nm. Daarmee kan hij 1.000 kilo met zich meedragen of 3.500 kilo trekken. De grote jongen wordt vanaf komend jaar met de hand gemaakt in Schotland. Daar hopen ze er in het eerste jaar 250 van te gaan bouwen. Daarna gaan ze naar een grotere fabriek waar ze 2.500 exemplaren per jaar kunnen produceren.

Munro richt zich met de MK_1 niet alleen op consumenten, maar vooral ook op sectoren als de mijnbouw, landbouw en defensie. Ze zetten de elektrische offroader in de markt voor een ogenschijnlijk erg aantrekkelijke prijs van 49.995 pond (zo’n 58.000 euro), exclusief belastingen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)