
De term sleeper wordt tegenwoordig te pas en vooral te onpas gebruikt. Laatst noemde iemand een BMW M5 Touring een sleeper, want ‘het is een snelle stationwagon’. Nu is de M5 Touring verrassend snel, maar aan de enorme velgen, grote aantal uitlaten en extra brede body zie je dat het een uiterst potente auto is. Sowieso zijn de meeste BMW’s tegenwoordig wel redelijk vlot. Maar in deze onopvallende Seat Arosa sleeper gaat niemand verwachten dat je snel bent.
Het mooie is, dat is wel het geval. Mocht je de Seat Arosa niet kennen, dat was van 1998 tot en met 2005 de kleinste Seat. Het is het zustermodel van de iets succesvollere Volkswagen Lupo. Zie het als de voorloper van de Seat Mii. Het model dat je op deze pagina zit, is een Arosa van na de facelift. Toen kwam er ook een iets sneller en sportiever model, de Arosa 1.4 16v Sport. Dat is de auto die als basis is gebruikt om er een soort Frankenstein van te maken.
Drie keer zoveel vermogen als standaard
De Arosa 16v had precies 100 pk en 128 Nm. Daarmee kon je in exact 10 seconden van 0-100 km/u sprinten en een topsnelheid van 188 km/u halen. Op zich geen verkeerde cijfers voor een warme hatchback in die tijd. Deze Arosa heeft niet twee keer zo veel vermogen, maar meer dan drie keer zoveel. De originele 1,4-liter is eruit gehaald en een 1,8-liter turbo twintigklepper ging erin. Het is de motor uit de Seat Ibiza Cupra, destijds goed voor 156 pk en 210 Nm.

Maar de motor is behoorlijk gekieteld voor meer vermogen. De 1.8T 20v van Volkswagen is een hele bekende motor die in allerlei auto’s ligt. Er zijn dan ook erg veel upgrades voor te krijgen. Dat blijkt ook wel met deze motor, want mede dankzij een hybride turbo is het vermogen dik 310 pk en het koppel ruim 430 Nm. En dat in een auto die beduidend minder dan 1.000 kilo weegt. Een Porsche 911 uit die periode had 300 pk en weegt 1.400 kilo. Deze Arosa is dus flink sneller dan zo’n Porsche.
Geen idee hoe snel deze Seat sleeper is, maar sneller dan jouw auto waarschijnlijk
De rest van de Arosa is wel aangepast op het hogere vermogen met een nieuw subframe en stevigere motorsteunen. Ook geen overbodige luxe zijn de grotere remmen. Wat de prestaties zijn, is vooral afhankelijk van de grip van de voorbanden, maar als je eenmaal de eerste twee versnellingen hebt gehad, kun je waarschijnlijk 99,9 procent van het Nederlandse wagenpark zoek rijden.
Lees ook: Volvo 240 Estate is een schone sleeper
Het leuke is dat alles ook gewoon werkt. Er zitten Recaro-sportstoelen in uit de Audi S3, en de stoelverwarming doet het gewoon. Ook de cruisecontrol functioneert zoals het hoort. Dat is zeldzaam bij dit soort project. In dat kader bezien valt de vraagprijs van 5.000 euro reuze mee. Het is de ideale auto als je met een elektro-crossover van de zaak moet rijden. Dan kun je in het weekend boodschappen doen met de snelste Arosa van Nederland.
Met dank aan Rachid!
Bij hogere snelheid is het vooral de luchtweerstand en niet het gewicht van de auto wat telt.
De Arosa lijkt niet heel aerodynamisch, dus ik denkt dat die 99.9% wel meevalt.
En bij lagere snelheden wordt een groot deel van de acceleratie inderdaad bepaalt door de hoeveelheid grip, wat bij FWD per definitie niet fantastisch is omdat het zwaartepunt bij acceleratie enorm naar achteren gaat.
Dus al met al; leuk project, maar nog steeds kansloos tegen die Porsche. Misschien dat de Aros tussen de 100 en 150 wat sneller is, maar dat is het dan ook wel.
Zeikerd