De term sleeper wordt tegenwoordig te pas en vooral te onpas gebruikt. Laatst noemde iemand een BMW M5 Touring een sleeper, want ‘het is een snelle stationwagon’. Nu is de M5 Touring verrassend snel, maar aan de enorme velgen, grote aantal uitlaten en extra brede body zie je dat het een uiterst potente auto is. Sowieso zijn de meeste BMW’s tegenwoordig wel redelijk vlot. Maar in deze onopvallende Seat Arosa sleeper gaat niemand verwachten dat je snel bent.

Het mooie is, dat is wel het geval. Mocht je de Seat Arosa niet kennen, dat was van 1998 tot en met 2005 de kleinste Seat. Het is het zustermodel van de iets succesvollere Volkswagen Lupo. Zie het als de voorloper van de Seat Mii. Het model dat je op deze pagina zit, is een Arosa van na de facelift. Toen kwam er ook een iets sneller en sportiever model, de Arosa 1.4 16v Sport. Dat is de auto die als basis is gebruikt om er een soort Frankenstein van te maken.

Drie keer zoveel vermogen als standaard

De Arosa 16v had precies 100 pk en 128 Nm. Daarmee kon je in exact 10 seconden van 0-100 km/u sprinten en een topsnelheid van 188 km/u halen. Op zich geen verkeerde cijfers voor een warme hatchback in die tijd. Deze Arosa heeft niet twee keer zo veel vermogen, maar meer dan drie keer zoveel. De originele 1,4-liter is eruit gehaald en een 1,8-liter turbo twintigklepper ging erin. Het is de motor uit de Seat Ibiza Cupra, destijds goed voor 156 pk en 210 Nm.

Surprise! Een 1.8 twintigklepper met grote turbo en dus meer dan 300 pk

Maar de motor is behoorlijk gekieteld voor meer vermogen. De 1.8T 20v van Volkswagen is een hele bekende motor die in allerlei auto’s ligt. Er zijn dan ook erg veel upgrades voor te krijgen. Dat blijkt ook wel met deze motor, want mede dankzij een hybride turbo is het vermogen dik 310 pk en het koppel ruim 430 Nm. En dat in een auto die beduidend minder dan 1.000 kilo weegt. Een Porsche 911 uit die periode had 300 pk en weegt 1.400 kilo. Deze Arosa is dus flink sneller dan zo’n Porsche.

Geen idee hoe snel deze Seat sleeper is, maar sneller dan jouw auto waarschijnlijk

De rest van de Arosa is wel aangepast op het hogere vermogen met een nieuw subframe en stevigere motorsteunen. Ook geen overbodige luxe zijn de grotere remmen. Wat de prestaties zijn, is vooral afhankelijk van de grip van de voorbanden, maar als je eenmaal de eerste twee versnellingen hebt gehad, kun je waarschijnlijk 99,9 procent van het Nederlandse wagenpark zoek rijden.

Lees ook: Volvo 240 Estate is een schone sleeper

Het leuke is dat alles ook gewoon werkt. Er zitten Recaro-sportstoelen in uit de Audi S3, en de stoelverwarming doet het gewoon. Ook de cruisecontrol functioneert zoals het hoort. Dat is zeldzaam bij dit soort project. In dat kader bezien valt de vraagprijs van 5.000 euro reuze mee. Het is de ideale auto als je met een elektro-crossover van de zaak moet rijden. Dan kun je in het weekend boodschappen doen met de snelste Arosa van Nederland.

Met dank aan Rachid!

15 reacties op “Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)”

  1. Jaren Subaru Impreza WRX Sti met scooby upgrades gereden…
    Veel uitdagingen gehad…vaak tm de 1e versnelling laten lopen en als de petjes in de Porsche van Paps dachten dat ze gewonnen hadden ze het snot voor de ogen gereden….lachen… Een goed gereden en gekieteld Sub….
    Gaat nooit stuk en is altijd in voor een dolletje.

  2. Ik woon bij een rotonde en zie jochies met het petje achterstevoren en verlaagde Audi’s, bmw’s, golfjes, en knallende uitlaten, die hebben vaak niet de stuurmanskunst om die veel te grote vermogens in hun veel te dure auto’s te beheersen, kijk maar naar de ongelukken waarbij de boom het altijd van de auto wint en de leeftijd van die types.
    Al deze snelle auto’s voegen niets toe aan de verkeersveiligheid omdat de bestuurders geen capaciteiten hebben!

  3. Altijd dat gezeur om wie er sneller is. Er is er altijd 1 sneller dan jou, waar je ook in rijdt.
    Gaat om de kunst van het rijden, en door het gebrek aan die kunst de lol die je er dan aan beleeft. Zeker als je het kunt navertellen.
    En dan niet in een Porsche die je volledig gecontroleerd de grenzen van rijden laat beleven, maar in een auto zonder controlerende techniek.
    Zet zo’n Porsche rijder maar es in die Seat; die rijdt bij de eerste bocht snoeihard en vol in paniek rechtdoor 🤣
    Dan kun je rijden, als je je voertuig controleert op eigen kracht.
    Hard rijden kan iedereen.

  4. Bij hogere snelheid is het vooral de luchtweerstand en niet het gewicht van de auto wat telt.
    De Arosa lijkt niet heel aerodynamisch, dus ik denkt dat die 99.9% wel meevalt.
    En bij lagere snelheden wordt een groot deel van de acceleratie inderdaad bepaalt door de hoeveelheid grip, wat bij FWD per definitie niet fantastisch is omdat het zwaartepunt bij acceleratie enorm naar achteren gaat.

    Dus al met al; leuk project, maar nog steeds kansloos tegen die Porsche. Misschien dat de Aros tussen de 100 en 150 wat sneller is, maar dat is het dan ook wel.

      • Idd PJ!, zeg maar rustig sneller als die Porsche 100 tot 250!
        Ps. kan erover meepraten want heb een Lupo GTI met 1.8T….

        • Heb hem in de dieselversie gehad, man onverwoestbaar en nooit auto gehad die zo zuinig en soepel schakelde. En wegligging was ook geweldig, 1 van m’n beste auto’s geweest. Zou hem zo weer kopen

    • Leuk op feestjes zeker, Martin?
      Het ding is: over Porsches struikel je in het dagelijks verkeer.
      Om deze moet je lachen.

      • Ik vind ‘m ook best grappig en ik woon ergens waar het aantal Porsches echt belachelijk hoog is. Dus ook dat ben ik direct met je eens.
        Daarnaast zou ik in Nederland ook geen Porsche willen.

        Maar Porsches zijn, sinds een jaar of 20 in elk geval, gewoon wel heel goed doordachte auto’s. De aero is goed, bodemplaat is vlak, de grip bij acceleratie is gigantisch.
        En deze Aroso heeft alleen maar PK’s en een lager gewicht. Geen grip, geen aero.

        Ik heb een BMW van 1700kg met bijna 400pk en 600Nm. Die heeft veel meer grip dan deze Arosa, maar bij 0-100 is het ook bij mij echt de grip die de beperkende factor is.
        Dus die Porsche met slechts 300pk , die hou ik ook niet bij op het eerste stuk.

Laat een antwoord achter aan Heinrich Reactie annuleren

(verplicht)