Het is afwachten. Het is afwachten tot de grote automerken alleen nog maar emissievrije auto’s bouwen. Het is afwachten tot de verbrandingsmotoren worden verbannen. Het is afwachten totdat batterijen beter en goedkoper worden, en daardoor ook afwachten totdat er goedkope EV’s zijn met een acceptabele actieradius. Voor dat laatste moment is Seat extra geïnteresseerd.

Het Spaanse automerk leek op sterven na dood en leek ingehaald te worden door broertje Cupra. Maar de toekomst van Seat kan er rooskleurig uitzien. Kán, want het merk is afhankelijk van de ontwikkelingen in de markt. Seat-baas Wayne Griffiths wil dat het merk er als de kippen bij is wanneer Seat een elektrische auto kan bouwen die 20.000 euro kost en toch winstgevend is.

Voorheen had Seat een eigen Up-afgeleide die Mii heette. Daarvan kwam nog een elektrische versie maar in 2021 stopte het kleine autootje. Aan het einde van zijn leven kostte dat EV’tje minimaal 23.400 euro. Wellicht kan die naam een terugkeer maken wanneer Seat de elektrische auto van 20.000 euro gaat bouwen. Ook broertje Cupra komt met een kleine EV.

Cupra gaat geen Seats meer ombouwen

Cupra de Raval in het verschiet. Deze auto komt op hetzelfde platform te staan als de Volkswagen ID.2 en moet tussen de 25.000 en 30.000 euro gaan kosten. De productie van dit autootje moet in 2026 beginnen. Cupra en Seat werken volgens Griffiths naast elkaar ‘in perfecte harmonie omdat ze niet in elkaars vaarwater komen’. De twee merken zullen techniek delen, maar steeds minder op elkaar lijken.

  • Cupra Raval (2023) schuin voor
    Foto: © Cupra
  • Cupra Raval (2023) schuin achter
    Foto: © Cupra
  • Cupra Raval interieur
    Foto: © Cupra
  • Cupra Raval (2023) schuin achter
    Foto: © Cupra
  • Cupra Raval (2023) schuin voor
  • Cupra Raval (2023) schuin achter
  • Cupra Raval interieur
  • Cupra Raval (2023) schuin achter

Nu de focus op Cupra

De komende tijd wordt het wel wat rustiger met Seat Ibiza’s, Arona’s en Tarraco’s. Totdat de goedkope EV winstgevend is, gaat de Seat-groep zich richten op Cupra. ‘Mijn prioriteit is rendabiliteit’, zegt Griffiths tegen Autocar. Uit de cijfers blijkt de keuze voor Cupra logisch. Van de winst van ruim 600 miljoen euro kwam een groter deel van Cupra dan van Seat. Er werden wel nipt meer auto’s met een Seat-badge dan met een Cupra-badge verkocht.

Reacties

  • Ferry heeft op 15 mei 2024 geschreven:

    Nee hoor, de EV gaat ongekend populair worden en is t al.
    Er komen batterijen aan met veel grotere energie dichtheid die ook nog s veel goedkoper gaan worden.

    De VW ID2 gaat net zo duur worden als een nieuwe Polo…. Echter als iemand nooit een nieuwe auto koopt dan wordt het niks.

    Maar brandstof wordt alleen maar duurder en duurder.
    Voorbeeld
    Mijn 64kwh EV rijdt vandaag 520 km op een lading.
    Thuis laden of in de straat is €0,30 per kWh is €20 voor een volle accu….520km

    30 liter brandstof kost €60
    (Ik reken maar 30 liter omdat ikzelf nogal zuinig rijd met mn EV)

    Maar ik betaal geen 0,30 want zonnepanelen

    Reageer
  • Buddenbreuk heeft op 13 mei 2024 geschreven:

    Volkswagen bepaald wat er gaat gebeuren,zie steeds meer autofabrikanten kiezen voor verbrandingsmotoren ook naar 2030, het vermeende verbod is wensdenken van landen zonder eigen auto producten,de goedkopere batterijen die maar niet op de markt verschijnen,de laadpalen op openbare parkeerplaatsen zijn er mondjesmaat in 90 % van de wereld, thuis opladen bij huurwoningen komt niet van de grond, subsidies verstoren de vrije markt, verboden helpen de Chinezen hun producten onder kostprijzen op de markt te brengen, verantwoordelijk voor het milieu zijn multinationals/roofkapitalisten niet de burgers die de kosten voor vergroening niet kunnen betalen,de EU is hun eigen burgers en gedragen zich als loophondjes van kapitalisme,

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear