Totdat Elon Musk ruitenwissers definitief overbodig maakt door zijn laserstralen, moeten de wissers zo nu en dan vervangen worden. Bij een hoop auto’s is dat kinderspel, maar er zijn een hoop auto’s waarbij de ruitenwissers deels verstopt liggen onder de motorkap voor de aerodynamica. Dat kan erg onhandig zijn met het vervangen van de wissers én het is lastig om een antivriesdeken goed neer te leggen bij vorst.

Heel wat automerken – zoals Volkswagen, Kia, Polestar, Renault en BMW – verstoppen bij bepaalde modellen de wissers deels onder de motorkap. Om je leven eenvoudiger te maken, zijn deze modellen vaak voorzien van een servicestand voor de ruitenwissers. In het Engels ook wel de Service Position genoemd. In deze modus komen de ruitenwissers omhoog voor goede bereikbaarheid.

Als de ruitenwissers omhoog staan, kun je ze vervolgens makkelijk rechtop zetten. Je kunt ze dan eenvoudig vervangen, of gebruik deze stand om je antivriesdeken neer te leggen. Door eerst je ruitenwissers op het deken te leggen, kun je daarna het flapje tussen de portieren doen zonder dat het ding wegwaait. De volgende ochtend heb je geen bevroren ruit óf vastgevroren ruitenwissers.

Zo zet je bij de ruitenwissers in de servicestand

Het werkt als een soort cheatcode. Bij Volkswagen (en dus ook Audi, Skoda en Seat) moet je het contact aanzetten en dan weer uitzetten. Als je dan de hendel van de ruitenwisser beweegt, dan schieten de ruitenwissers omhoog en blijven ze omhoog staan. Op dat moment kun je ze omhoog klappen om de wissers te vervangen of om het antivriesdeken op de ruit te leggen.

Nu hoef je niet meer de armpjes van je ruitenwisser tegen de motorkap te drukken om het antivriesdeken neer te leggen of de wissers te vervangen. Dat scheelt weer schade. Bij Kia’s en Hyundais werkt de servicestand van de ruitenwissers ongeveer hetzelfde, alleen moet je de hendel omhoog houden. Bij Polestar moet je via een menuutje de servicestand selecteren.

Dit artikel werd oorspronkelijk in oktober 2022 geplaatst. Het artikel is geactualiseerd en herplaatst.

Reacties

  • Nobody heeft op 2 november 2022 geschreven:

    Contact aan .. ruitenwissers aan …. zodra ze weer terug willen naar beneden contact uit. Hoppa klaar

    Reageer
  • Ron heeft op 30 oktober 2022 geschreven:

    Trucje? Dit is geen trucje. Dit is gewoon een RTFM kwestie. Maar daar zijn we collectief te lui voor.

    Reageer
  • Anoniem heeft op 29 oktober 2022 geschreven:

    Contact aan, contact uit, wisserhendel 10 sec omhooghouden. Ruitenwissers gaan een keer om vervolgens in service stand te gaan.

    Mocht het bij het model anders gaan: Handleiding lezen of als dat niet lukt op youtube filmpje kijken

    Reageer
  • Wilco heeft op 29 oktober 2022 geschreven:

    En hoe werkt dat bij BMW??

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Nobody Reactie annuleren

(verplicht)