
Het is de beurt van Shelby om een zet te doen in het prolongatie-spel. En zoals bij schaken mag je de eerste beurt twee stappen doen. Daarom zijn hier de Shelby Mustang GT500 Super Snake én de Shelby Series 2.
Te beginnen bij de Mustang. Shelby pakt tien bestaande Mustangs uit 1967 en geeft ze de volledige GT500 Super Snake-behandeling. Ze krijgen allen een speciaal identificatienummer van Shelby mee en worden opgenomen in het Shelby-register.
Wat is een Mustang GT500 Super Snake eigenlijk?
De originele Super Snake was een gestoorde creatie. De auto werd samen met Goodyear ontwikkeld om banden mee te testen. Shelby wilde maar al te graag een gelimiteerde oplage produceren. Maar een race-V8 met 528 pk, remschijven, een gelimiteerd slipdifferentieel en stuggere veren dreven de prijs zo op, dat het idee niet winstgevend leek. En toen was dat waarschijnlijk ook de realiteit.
Maar nu autofabrikanten letterlijk kunnen vragen wat ze willen voor auto’s, is de tijd rijp om de productie op te starten. De Super Snake bewees zichzelf toen Carroll Shelby ermee de 274 km/u aantikte. Helaas bleef het bij één exemplaar. Tot nu, dus. De 2018-versie krijgt een flinke V8 met nét geen 560 pk. Schakelen doe je met een handbak met slechts vier versnellingen. Hij kost 212.000 euro, exclusief belastingen. De racestrepen zijn inbegrepen.
En de Shelby Series 2?
Zoek je iets met meer rondingen? Shelby maakt ook vier extra exemplaren van de Series One, maar dan met de naam Series 2. De ongeliefde cabrio moest de spirituele opvolgers zijn van de Cobra en kwam in 1996 op de markt.
Destijds kreeg je een 4,0-liter V8 met 466 of 324 pk. De Shelby Series 2 krijgt iets meer: 811 pk. Bovendien is hij 12 procent lichter dan het origineel. De prijs is nog niet bekend, maar dat maakt ook niet veel uit. Want je gaat voor de Mustang GT500 Super Snake, toch?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

De Mustang GTD is bloedsnel op Nürburgring, en daar is één merk onverwachts teleurgesteld in

Is zo’n brute Ford Mustang na twintig jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De volgende praktische Ford Mustang is niet elektrisch, maar krijgt een dikke V8

Ford: ga niet rijden in rijdersauto’s van Ford

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

De goede reden waarom de nieuwe politieauto’s nu mooie velgen hebben in plaats van lelijke wieldoppen

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Het ooit zo populaire Ford is nu ook in Europa een kleiner merk dan BMW

Deze ondergewaardeerde sportieve sedans zijn tegenwoordig heel betaalbaar (en zijn geen Audi of BMW)

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

De sportuitlaat op een Bugatti kost meer dan een nieuwe (dikke) Porsche 911

Deze auto’s lokken de meeste klanten weg bij andere merken

Peugeot komt terug met snelle modellen op basis van de E-3008 en E-5008

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

In de Kia EV4 kun je wel schakelen, ook al zijn er geen versnellingen
