
Net als bij wijnen zijn er bij sommige automodellen ook goede en slechte jaren. In jaren dat regels strenger waren, zijn sommige auto’s bijvoorbeeld iets langzamer geworden. Maar dat je in de toekomst ook rekening moet houden met de maanden, dat is iets nieuws. Dit is het geval als jij over een paar jaar op zoek gaat naar een gebruikte Volkswagen ID.4 of een Skoda Elroq. Deze auto’s krijgen tijdelijk een andere accu wegens leveringsproblemen. Dit zorgt voor een iets afgenomen prestaties.
Volgens Auto, Motor und Sport krijgt de Skoda Elroq 85 van 9 juni tot en met 9 september een andere accu. De Volkswagen ID.4 met 77-kWh accu wordt volgens AMS al sinds 17 maart met een ander batterijpakket geleverd. Een woordvoerder van Volkswagen Nederland bevestigt dat Nederlandse modellen ook een andere accu krijgen en dat bestuurders tijdens het bestellen hiervan op de hoogte waren. De woordvoerder vertelt ons dat de ID.4 binnenkort weer de normale batterij krijgt.
Wat is er anders aan de batterij?
Zowel de oude als de tijdelijke accu zijn 77 kWh groot. De normale batterij kan laden met een snelheid van 175 kW. De tijdelijke accu met 135 kW. Als je tien minuten laadt, heb je nu maar 155 kilometer in plaats van 184 kilometer. Laden van 10 tot 80 procent zou nog altijd in 28 minuten moeten gebeuren. De actieradius van de ID.4 zou nu volgens de officiële meting geen 572 kilometer zijn maar 552 kilometer. Het motorvermogen van de elektrische SUV is niet gewijzigd.
In Duitsland krijgen Volkswagen-klanten 1.000 euro korting op hun ID.4 als ze de mindere accu krijgen. In Nederland krijgen kopers geen korting. Ook Skoda-rijders krijgen geen extra korting. Voor de duidelijkheid: we noemen het een tijdelijke accu omdat hij voor een beperkte periode in de productie wordt gebruikt. Het is niet zo dat deze auto’s later de reguliere accu krijgen. De mindere accu zit dus permanent in deze auto’s.
Vooral in het geval van de Elroq is het de moeite waard om goed op te letten, want dit is momenteel een van de populairste auto’s van Nederland. Een hoop van de nieuwe auto’s zal lease zijn, dus over vijf jaar komt er een hoop vrij om de tweedehandsmarkt. Kijk dus in het geval van deze auto’s goed naar de laadsnelheid als je in de markt bent voor een occasion.
Moet wel vermeld worden dat de “tijdelijke” accu een veel stabielere laadcurve heeft dat de “vaste”.
Battery Life op Youtube heeft daar wat goede tests mee gedaan. Tot 30-32% laden is de “vaste” accu in het voordeel (sneller), daarna maakt het niks meer uit. https://www.youtube.com/watch?v=C9ciVrc0b4s&t=290s&ab_channel=BatteryLife
In Duitsland wordt deze accu al langer geleverd, onder het mom van dat deze voor de GTX gereserveerd is of de 4 motion. Men zou in de GTX sneller rijden en dus vaker korter willen laden.
Even los van het feit of dit netjes is van VW.
Belachelijk dat je dit als koper maar moet slikken. Je zou bijna denken dat de kopers zo enorm staan te springen om die auto dat ze het maar accepteren, maar het zullen toch niet van zulke fanboys zijn?
Zelfde als met serie slechte motoren (2009-2011 TFSI), of slechte onderdelen in een serie die snel de geest geven. Niets nieuws. Alleen is de coulanceregeling in Nederland uberkut, want PON….Elders in de wereld gratis vervangen…
Kunnen jullie dit bericht over 5 jaar dan even herhalen? Bedankt.
Nederland is een vag land erg veel fanboys die dit niets uit zal maken.