Het is tijd voor een nieuw hoofdstuk van Skoda. We kennen de fabrikant al jarenlang door net iets meer auto voor iets minder geld aan te bieden. Die formule werkt heel goed. Zoals we gisteren konden melden is de Octavia (veruit) de bestverkochte C-segmenter in ons land en de Enyaq iV doet ook goede zaken. Nu komen ze met de Skoda Elroq, een auto waarvan wij het idee hebben dat het groot commercieel succes kan gaan worden.
Dat gaan we uiteraard toelichten, maar eerst even een introductie van het nieuwe model. De Skoda Elroq is een elektrische crossover, gepositioneerd onder de Enyaq. De Elroq staat wel op hetzelfde MEB-platform als zijn grote broer. Sterker nog, de wielbasis is met 2.765 millimeter precies gelijk. Ondanks dat de auto er anders uitziet (daar komen we zo nog even op terug) is de auto grotendeels gelijk. De Elroq heeft een kortere achteroverhang en dus minder bagageruimte: 470 liter in plaats van 585 liter.
Nieuwe designfilosofie: Modern Solid
De Skoda Elroq is de eerste van het merk volgens de nieuwe ‘Modern Solid’-designfilosofie. Aan de zijkant zie je de gelijkenissen met de Enyaq. Het front is daarentegen helemaal nieuw voor het merk. Het ziet er op zich strak uit, maar (nu nog) iets minder herkenbaar als Skoda. Ondanks dat de achterzijde helemaal nieuw is, ziet dat er wél uit als een traditionele Skoda. Het is vooral een heel erg keurige auto, bedoeld om zo min mogelijk mensen tegen het hoofd te stoten.
Je kan de Elroq zien als een elektrisch alternatief voor de Karoq, sterker nog: daar komt de naam ook vandaan. Er zijn drie varianten: ’50’, ’60’ en ’85’. Ze verwijzen (min of meer) naar de capaciteit van de accu’s. De 50 heeft accupakket met een nettocapaciteit van 52 kWh en een elektromotor op de achteras van 170 pk. Deze heeft een actieradius van 347 kilometer. Voor een instapmodel zijn dat prima waarden.
Wat als ik iets meer vermogen en range in de Skoda Elroq wil?
Een stapje hoger vinden we de ’60’, die een nettocapaciteit heeft van 59 kWh, waarmee je 449 kilometer haalt (volgens de WLTP, uiteraard). Ook krijg je iets meer vermogen op de achterwielen: 204 pk in totaal. Het topmodel is de ’80’, die een 77 kWh-batterij heeft, goed voor een range van 579 kilometer. Het maximumvermogen is 286 pk. Voor wie de elektrische producten van de Volkswagen Groep uit zijn hoofd kent, zijn deze getallen geen verrassing.
Lees ook: ultieme sleeper: Skoda bouwt een Superb met bijna 500 pk om Audi’s mee te pesten
De grote verrassing komt niet zozeer door de styling, maar door de prijs van de Skoda Elroq. Die is namelijk erg scherp te noemen. De goedkoopste is er al van 34.990 euro. Het is niet zo dat je 10 mille moet doorsparen voor een iets grotere batterij. De ’60’ is er in ‘Selection’-trim al vanaf 37.990 euro. De 286 pk-versie is er vanaf 42.990 euro. Het is een scherpe prijs, daar je voor 35 mille vaak een segment lager moet shoppen of echt concessies moet doen qua vermogen of actieradius. Bestellen kan per direct.
Reacties