Er zit een verschil tussen wat je op de foto’s ziet en hoe iets er in het echt uitziet. Mocht je niet begrijpen wat wij bedoelen, check dan even je Tinder-profiel. Of het Tinder-profiel van je partner. O, en de menu’s van fastfood-restaurants. De Skoda Kylaq valt er ook een beetje onder. Niet dat we de kleine crossover betichten van misleiding. Nee, er is maar een bepaalde hoeveelheid nuance en context die door een beeldscherm gedrukt kan worden.
Want wat je ziet, lijkt eigenlijk best prima te zijn. Het is een klein autootje, de Skoda Kylaq. Het wagentje is 3,99 meter lang, 11 centimeter korter dan de Fabia. De wielbasis is met 2,56 meter wel even groot. Het is geen waanzinnig spectaculaire verschijning, maar zoals wel vaker met een Skoda is het gewoon een keurige auto voor zijn klasse.
Is de techniek van de Skoda Kylaq zo slecht?
Waarom zijn we dan zo terughoudend? Nou, het is een auto die specifiek voor de Indiase markt is ontwikkeld. Daar is op zich helemaal niets mis mee, maar auto’s opkomende markten – zoals die in India – worden gebouwd volgens andere standaarden. Qua uitstoot en veiligheidsstandaarden is de regelgeving ietsje soepeler dan hier, alhoewel Skoda zegt dat er 25 actieve en passieve veiligheidsfeatures aan boord zijn.
Nu kun je daar nog best mee leven, zolang je niet crasht of met je snufferd aan de uitlaat gaat hangen. De kleine Skoda staat op het (adem in) MQB-A0-IN-platform (adem uit). Dat is in principe het MQB A0-platform dat we al kennen, maar is specifiek aangepast voor de Indiase markt. Dus iets robuuster (voor de slechte wegen) en eenvoudiger (om de prijs laag te houden). De motor is een 1,0-liter driecilinder turbomotor met 115 pk en 178 Nm. Op zich prima waarden voor een dergelijke kleine auto.
Prijs Skoda Kylaq: 8.723 euro (nee, dat is geen typo)
Daarmee kun je in 10,5 seconden naar de sprinten en een top halen van 188 km/u. Nog niet zolang geleden waren dat heel acceptabele prestaties voor een C-segmentauto van 20.000 euro, waarom doen we dan ze moeilijk over een auto die minder dan de helft kost? Want in India kun je de instapper voor omgerekend 8.723 euro rijden. Ten eerste is de prijs in Europa hoger als de auto wordt geïmporteerd en aangepast aan de eisen van de EU. Maar ook al is het het dubbele, dan is het nog steeds een prima prijs.
Het grootste verschil tussen auto’s voor de EU en andere markten is de mate van raffinement. Wij Europeanen moeten vanuit de EU veilige en schone auto’s rijden, maar de consument wil comfort en kwaliteit. Een goed voorbeeld is de Dacia Spring, die in eerste instantie voor de Chinese markt is bedoeld. Of wat dacht je van de voor Brazilië bestemde Volkswagen Fox, ook zo’n auto die op papier geschikt leek voor Europa, maar het niet was. De Skoda Kylaq past hoogstwaarschijnlijk in dat rijtje.
Reacties