De ontwerptaal van Skoda leent zich dankzij zijn scherpe lijnen en agressieve vormgeving uitstekend voor teasercampagnes. Het liefst stuurt het merk voor een onthulling driehonderd foto’s van vijfhonderd concepten. En eerlijk: de Vision RS wist ons best enthousiast te maken. Het was een volbloed hete hatchback met een groene aandrijflijn.

Maar Skoda is geen Alfa Romeo. Ze beginnen niet met de heetste versies en leiden daar niet vervolgens wat meer bescheiden productiemodellen uit af. Nee, Skoda doet het andersom. En als we die Vision RS ooit werkelijkheid willen zien worden, moeten we eerste de nieuwe Skoda Scala accepteren.

De Skoda Scala is de Tsjechische tegenhanger van de Volkswagen Golf en tevens een concurrent van andere c-segmenters zoals de Ford Focus en Renault Mégane. Je kunt de Skoda Scala ook zien als een opvolger van de Rapid. Al zou het merk die naam misschien niet zo snel willen noemen. Niet een enorm verkoopsuccesje, hier.

De Skoda Scala moet de harten winnen met een Virtual Cockpit (digitaal instrumentarium) en een groot scherm in het midden van het dashboard. De sfeerverlichting kun je zelf instellen en volgens Skoda kun je in geen enkele auto in het segment méér zooi achterin kwijt. De bagageruimte meet 467 liter met de bank omhoog en 1.400 met de bank omlaag.

Qua motoren kun je kiezen uit drie TSI-benzines en één TDI-diesel, variërend van 95 tot 150 pk. De grootste motor, de bekende 1.5 TSI, maakt gebruik van cilinderuitschakeling. Volgend jaar volgt er een 1.0 G-Tec, die op aardgas loopt en 90 pk levert. Natuurlijk is ook de Scala weer ‘simply clever’, met bijvoorbeeld een ingebouwde trechter in het ruitenwisservloeistofreservoir (jawel), en zijn er talloze veiligheidshulpjes en assistentiesystemen. Ook een instelbaar onderstel is een optie.

We verwachten de Skoda Scala binnenkort bij de dealers.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)