Goed nieuws voor de liefhebber van praktische stationwagons. Skoda kondigt de Vision O aan en dat is iets waar wij anno 2025 heel erg blij mee zijn. Vroeger was het zo simpel. Er waren hatchbacks, statige sedans en praktische stationwagons. Die werden dan in allerlei formaten verkocht. Tegenwoordig is de crossover in bijna elk segment het populairst. Enerzijds zijn die ook heel erg handig en zien ze er nog stoer uit in vergelijking met de hatchbacks en sedannetjes.

Anderzijds is het ook handig met de hoge instap. Veel mensen die een nieuwe auto kunnen betalen, zijn nu eenmaal wat ouder en willen hoog instappen. Is dat mysterie ook opgelost. Is de praktische stationwagon voor het gezin dan helemaal uitgestorven? Nee, dat niet. Het is wel een type auto dat niet overal even populair is. Sterker nog, het is vooral in Noord-Europa een courant autotype, maar in het zuiden van Europa heeft men liever een sedan. Net als in de rest van de wereld.

Nieuwe stationwagon voor Skoda

Maar we dwalen af. De Skoda Vision O is dus een voorbode van een nieuwe stationwagon. Voor Skoda is het een heel belangrijke auto. Op dit moment verkoopt het merk twee stationwagons: de Octavia Combi en de Superb Combi. Vroeger was er nog een Fabia Combi, maar die is met de huidige generatie komen te vervallen, helaas. De Vision O gaat ook zeker geen opvolger van dat model worden.

Skoda Vision O zijkant links

Maar wat moeten we dan wel denken van de Skoda Vision O? Want de Octavia Combi is er sinds 2020 en het model heeft vorig jaar nog een facelift gehad. Het zou dus een tikkeltje vroeg zijn voor een opvolger. De Skoda Superb van de huidige generatie is er pas sinds vorig jaar. Die is het dus ook niet. Gaan ze dan een model ertussenin maken? Min of meer. Onze inschatting is dat het een elektrische variant gaat worden van de Skoda Octavia.

De Skoda Vision O komt naast de crossovers

Skoda heeft natuurlijk al de Elroq en Enyaq, maar dat zijn crossovers. Links en rechts zien we dat er telkens meer elektrische stationwagons bijkomen. Zowel in het luxe segment – denk aan de BMW i5 Touring en Audi A6 Avant e-tron – als in het betaalbare segment, zoals de Opel Astra Sports Tourer en dat MG-dinges-geval. Het voordeel van een elektrische auto is dat er niet zoveel BPM op zit als bij een benzineauto of hybride.

Lees ook: Skoda stationwagon is bijna net zo snel als Porsche 911 Turbo

Waarom we dan zo blij zijn? Simpel: Skoda’s zijn heel erg populair hier en stationwagons ook. Een elektrische Skoda stationwagon klinkt als een autotype dat in Nederland weleens heel erg populair kan gaan worden. Op de IAA in München onthult Skoda de Vision O. Dat is dan nog een concept, de productieversie komt dan één of twee jaar later. Nog even wachten dus, maar mocht je in de markt zijn voor een handige stationwagon, zit je in de toekomst nog even goed.

9 reacties op “Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn”

  1. Waar ik mij als voormalig elektro/meganische techneut al vele jaren aan erger,de vooral de aanpalige-schijnheiligheden,inzake de Technologische inhoudelijke-aspecten,en dat is héél divers van karakter.En vooral als hobby-matige kennis van het zowel plaatsen als de eigen Schotel-technische met ondersteuning van div LNB’s voor oa de FREE(TO AIR) gratis te ontvangen van de duizenden Radio/TV omroepen.En vooral het laten ontbreken van de zéér Deskundigen via die Tomelose zeer weinig zeggende TV Talk-Show Praat-programma’s,en voorzien van de vaak tomelese TV spelletjes,waar gaat het feitelijk over!.Alleen wat de presentatoren kunnen bevatten,en hun eigen regie kunnen behouden.Maar nooit worden zeer Deskundige uitgenodigd,en vooral inzake de Technologische Innovatie-Ontwikkelingen.Het gaat om de kijkcijfers,en dat is mij het probleem van het niet uitnodigen van de zeer Deskundigen-Technisch-Onderlegde,want ze zullen eens gelijk hebben of krijgen.Want als trouwe Burger van Nederland,moeten we wel open staan,om vooral te gaan elektrische autorijden,en vooral de aankoop van Zonnepanelen etc. De basis van zonnecellen is Silicium(zuiver zand) en daarmee worden polymeren( kegels)opgetrokken en daarmee worden de bekende schijven van gemaakt,die zowel elektronische gezien geen +/-min bezitten,dus netraal zijn.door de donatie van zeer giftige stoffen,zal er energie worden opgewekt.Windmolens het zelfde: door gebruik van de zeer milieu-onvriendelijk stof zoals Neodym zal er een grotere magnetische krachten worden opgewekt.maar ook het produceren van windmolens kost heel veel materialen.En dat is allemaal klimaat/milieu-vriendelijk?.Lithium/kobalt/mangaan/zilver en meerdere stoffen voor de productie van Elektrische -auto;’s komen allemaal uit die zéér corrupte landen,waar Mensen-Rechten totaal niet gelden,via youtube.nl ZDF HD planet e Der wahre preis Elektroautos en Bolivien im Lithium Rauch: geven weer wat ze de plaatselijke bevolking aandoen.En zulke belangrijke info heb ik verkregen via mijn eigen Schotel-ontvangst,en vooral via de Duitse publieke/deelstaat/commerciele Omroepen.En daarom zijn er vooral in Nederland,het beperken van Schotel-ontvangst in de vrijheid van de eigen keuze’s.En vooral het argument van de Horizon vervuiling,maar als ik nu door de wijken heen rijdt,met al die vervuilende horizon zonnepanelen op de Daken,maar ook die vele Laadpalen die het genoegen hebben,om vooral de brandstof-auto’s het parkeren te ontzeggen,maar kunnen via onze verplichte bijdrage leveren dat de Elektrische-auto’s betaal zullen worden en blijven,maar dat is een tunnelvisie,en wie verzindt zulke dingen weer,oa de Duitse Gr:unen Tuinkabouters.met de Groene Partij (linkse en linke)in Nederland als aanhang.Wat u doet met deze ingestuurde informatie,behoort tot uw competentie,maar misschien en voorbode op welke Politieke-Partij meer past bij uw gedachtengoed/denkbeelden,in as November heeft u het Democratie’s Recht,om te stemmen voor het vooral Economisch belang van de BV Nederland.Het zal mijn tijd wel duren,gezien mijn huidige leeftijd van 81 jaar.Nederland zal veranderen,verander mee!.

  2. Allemaal prachig,die nieuwe generatie Auto’s,maar wat is de waarheid,héél veel Nederlanders kunnen een nieuwe auto niet meer betalen,stond vandaag in het nieuws.Heel veel gezinnetjes en ouderen zijn blij als financieel de maand doorkomen,alles is peperduur geworden in Nederland.Waar de zorg voor een goed leefbaar-klimaat,zijn vaak van een andere insteek,het totale kosten plaatje wat er elke maand opgebracht moet worden.En daarom al zullen vele auto-bezitters blijven rijden via hun eerder aangekochte brandstof-auto’s.Alleen is een Stalistiche Model,dat in 2035 geen brandstof-auto’s meer verkocht kunnen worden,wie bedenkt toch zulke onzin.Goed onderhouden ons totale wagen-park kan via normale rijstijl en zeer goed onderhoud nog wel 20 jaar mee!.200/300.000 km op de teller is een normale zaak,doen ze in Afrika ook,daar gaan vaak alle ingeleverde brandstof-auto’s naar toe ,uit de Europese gebonden lidstaten.100.000 km op de teller geldt in Afrika als nieuw.

    • Sommige dingen ben ik met je eens, het is te duur, het is lastig, het is zwaar, er worden verkeerde keuzes gemaakt door de overheid maar laten we even eerlijk zijn: 1, de auto’s van nu zijn niet meer zo kwalitatief goed gebouwd als vroeger en veelste complex om zo lang door te kunnen rijden als u stelt, 2, die oude auto’s die in afrika rijden zijn nou niet bepaald veilig, die wil ik hier niet hebben en 3, een beetje toekomst doel/visie is wel nodig want de huidige situatie is ook niet houdbaar. Het liefst zou ik ook doorblijven rijden met een mooie plofmotor maar ja, zo zijn er nog 1000 dingen die intussen uitgebannen zijn die ik mis – we moeten verder. 2035 is nog even en dan het duurt dan nog 20-30 jaar totdat alle tweedhands brandstof auto’s echt op zijn. Als we niet intussen ander alternatieve hebben gevonden. (En nee waterstof is (nog) geen goed alternatief daarvoor is het element te klein om het goed en veilig lange periodes waterstofdicht zonder lekkage te kunnen gebruiken)

      Maarja de comments zullen vast weer volloppen met gezeur over hoe stom/fout/slecht nederland is en het overal anders beter is.

    • Hans, je raakt een paar terechte punten: ja, auto’s zijn duur, en ja, niet iedereen kan of wil overstappen op een nieuwe EV. Maar dat betekent niet dat we de toekomst dan maar moeten stilzetten.

      Feit blijft: de verbrandingsmotor is z’n houdbaarheidsdatum aan het bereiken. De uitstoot is hoog, het onderhoud intensief, en we blijven afhankelijk van olie-import. Dat is géén houdbare koers, zowel economisch als ecologisch.

      Die “statistische onzin” over 2035 is geen nattevingerwerk, maar onderdeel van een Europese strategie om klimaatdoelen te halen én innovatie te versnellen. Zonder zo’n deadline blijven fabrikanten eindeloos doormodderen met fossiel.

      Dat mensen langer blijven doorrijden in hun huidige auto is begrijpelijk – en dat kan prima. Niemand zegt dat alle benzineauto’s de sloophamer in moeten op 1 januari 2035. Maar als je wél vervangt, dan is het logisch dat dat elektrisch of op waterstof gebeurt.

      Over waterstof gesproken:

      Voor zwaar transport, lange afstanden en industrie is waterstof wél kansrijk.
      Tik op YouTube eens in: “waterstof auto vs elektrisch” – dan zie je waar de verschillen liggen.
      Ook interessant: “Toyota Mirai uitleg” – dan krijg je gevoel bij hoe waterstofauto’s werken.
      En over tweedehands auto’s naar Afrika – klopt. Maar dat is geen duurzame oplossing. Wij dumpen wat wij “oud” vinden daar, en zij moeten het maar uitzoeken. Ondertussen blijven de emissies gewoon rondgaan op deze planeet, en die lucht komt ook hierheen terug.

      Kortom: niemand verwacht dat iedereen morgen overstapt. Maar blijven hangen in “vroeger was alles beter” is ook geen oplossing. Laten we vooruitkijken, met ruimte voor innovatie én oog voor draagkracht.

      • De ontwikkeling zullen snel opvolgen door vooral de Aziatische landen.oa Japan via youtube.nl Image of a hydrogen engine en Toyota hydrogen Car,maar ook BMW in samenwerking met Toyota gaat zijn waterstof-auto’s-productie verhogen,want ze willen niet op een paard wedden.(bronvermelding) waterstofmagazine.nl ziet u de wereld-waterstof-aandrijvingen,en in vooral de landen als Marocco/Afrika/en meer zeer rijk oliestaten gaan zich meer toeleggen op de productie van waterstof.via youtube.nl NOOR,Das gröBte zonnekraftcentrale der Weld. en meer informatie-bronnen,waar de waterstof-productie in volle omvang zijn weerga niet kent.Voor de belangrijke Energie-opwekking.Maar vooral China zal zich inzetten voor het ontwikkelen:via Google.nl Energie uit de Ruimte,wat nu nog niet mogelijk is,kan in 2050 wel de nieuwe Energie-bronnen worden.En dat is géén Tennelvisie.en via:youtube.nl Waterstof Rijnstate Elst: geeft weer een CEO met toekomst-visie,om de bekende netstroom-Blackouts te voorkomen,in het opwekken van een eigen energie-bron.En zulke Deskundigen ontbreken in de Landelijke Politiek.Amen.

Geef een reactie

(verplicht)