Goed nieuws voor de liefhebber van praktische stationwagons. Skoda kondigt de Vision O aan en dat is iets waar wij anno 2025 heel erg blij mee zijn. Vroeger was het zo simpel. Er waren hatchbacks, statige sedans en praktische stationwagons. Die werden dan in allerlei formaten verkocht. Tegenwoordig is de crossover in bijna elk segment het populairst. Enerzijds zijn die ook heel erg handig en zien ze er nog stoer uit in vergelijking met de hatchbacks en sedannetjes.

Anderzijds is het ook handig met de hoge instap. Veel mensen die een nieuwe auto kunnen betalen, zijn nu eenmaal wat ouder en willen hoog instappen. Is dat mysterie ook opgelost. Is de praktische stationwagon voor het gezin dan helemaal uitgestorven? Nee, dat niet. Het is wel een type auto dat niet overal even populair is. Sterker nog, het is vooral in Noord-Europa een courant autotype, maar in het zuiden van Europa heeft men liever een sedan. Net als in de rest van de wereld.

Nieuwe stationwagon voor Skoda

Maar we dwalen af. De Skoda Vision O is dus een voorbode van een nieuwe stationwagon. Voor Skoda is het een heel belangrijke auto. Op dit moment verkoopt het merk twee stationwagons: de Octavia Combi en de Superb Combi. Vroeger was er nog een Fabia Combi, maar die is met de huidige generatie komen te vervallen, helaas. De Vision O gaat ook zeker geen opvolger van dat model worden.

Skoda Vision O zijkant links

Maar wat moeten we dan wel denken van de Skoda Vision O? Want de Octavia Combi is er sinds 2020 en het model heeft vorig jaar nog een facelift gehad. Het zou dus een tikkeltje vroeg zijn voor een opvolger. De Skoda Superb van de huidige generatie is er pas sinds vorig jaar. Die is het dus ook niet. Gaan ze dan een model ertussenin maken? Min of meer. Onze inschatting is dat het een elektrische variant gaat worden van de Skoda Octavia.

De Skoda Vision O komt naast de crossovers

Skoda heeft natuurlijk al de Elroq en Enyaq, maar dat zijn crossovers. Links en rechts zien we dat er telkens meer elektrische stationwagons bijkomen. Zowel in het luxe segment – denk aan de BMW i5 Touring en Audi A6 Avant e-tron – als in het betaalbare segment, zoals de Opel Astra Sports Tourer en dat MG-dinges-geval. Het voordeel van een elektrische auto is dat er niet zoveel BPM op zit als bij een benzineauto of hybride.

Lees ook: Skoda stationwagon is bijna net zo snel als Porsche 911 Turbo

Waarom we dan zo blij zijn? Simpel: Skoda’s zijn heel erg populair hier en stationwagons ook. Een elektrische Skoda stationwagon klinkt als een autotype dat in Nederland weleens heel erg populair kan gaan worden. Op de IAA in München onthult Skoda de Vision O. Dat is dan nog een concept, de productieversie komt dan één of twee jaar later. Nog even wachten dus, maar mocht je in de markt zijn voor een handige stationwagon, zit je in de toekomst nog even goed.

13 reacties op “Nieuwe betaalbare Skoda stationwagon zal in Nederland extra interessant zijn”

  1. Geachte hr. Kees zoutkamp: zullen die Tomelose weinig zeggende Show TV praatprogramma,s,ook op de hoogte zijn of worden gebracht,zoals u het fantastisch heeft weergegeven!.En oa via: VandaagInside,met nieuwe onderwerpen,die vaak van een ander karakteren meer bedoelt zijn worden,met meer exakte kennis overdracht,die zijn weerga niet kunt,in vooral kennis overdracht en de exakte waarheden,en vooral Deskundigen uitnodigen,die zowel maatschappelijk en bedrijfsmatig hun sporen hebben verdient,en liefs met Prof.Dr Ingenieur of een meer BÉTA opleiding hebben genoten.In het belang van meer inhoudelijke TV kijkgenot.En wat er meer mooie dingen in de wereld,die meer Mensen-vriendelijker van karakter zijn.En als voorbeeld kunnen de ingezonden inhoudelijke reaktie’s daar een voorbeeld van kunnen zijn.En vooral zoals ik al vaker benoemde zoals u al omschreef via oa ARD/ZDF/RBB/3sat/ServusTV/MDR/NDR/BR/SWR/Hessen en meerdere Duitse TV/Radio Omroepen,en reclame vrij.In de presentatie van vooral de nieuwe technologische ontwikkelingen.Via: NDR.de zap naar A-Z Themen en zap naar Windkraft/Wasserstoff/Energiewende etc. en te ontvangen in deNederlandse Taal.En daarmee kan de NPO/Commerciele Omroepen een voorbeeld aannemen,van deze Duitse Deelstaat Omroep.

  2. Geachte hr: Kees Zoutplas(Junior)wannabee-professer.Bedankt voor uw professionele uitleg,het zou u sieren om uw uitleg te kunnen sturen naar de alle Tweede Kamer Fractie Leden,en dat er niets aan uw ingezonden betoog verloren zal gaan. .aanvulling via youtube.nl Neodym-Das Schmutzige Geheimnis Sauberer Windräder:geeft weer dat de Delvers er de kanker van krijgen,en dat interesseert de gemiddelde Nederlander géén elke moer en Deutschland im Jahr 2050- Teil 2: Blick unser Leben der Zukunft(Reportage).Zoals u omschrijft elkaar: elkaar ontmoeten heeft volgens mij alleen zin,via de Tomelose Show Talk praat TV programma’s.of een afspraak om uitleg te geven,in de Tweede Kamer Fractie leden,als Nederlandse Staatsburger die héél hoog geschoold zijn,in de uitleg van de Technologische Innovatie Kennis overdracht.En dat ik behoor tot de nieuwe generatie Senioren,die over héél veel exakte kennis beschikken.Schei een uit over de outjes etc. die heel weinig begrijpen van de technologische ontwikkelingen,oa de opkomst van de Super Robots,die heel veel taken kunnen overnemen,Bosten Dynamics Robot en ziet de ontwikkelingen.

  3. Waar ik mij als voormalig elektro/meganische techneut al vele jaren aan erger,de vooral de aanpalige-schijnheiligheden,inzake de Technologische inhoudelijke-aspecten,en dat is héél divers van karakter.En vooral als hobby-matige kennis van het zowel plaatsen als de eigen Schotel-technische met ondersteuning van div LNB’s voor oa de FREE(TO AIR) gratis te ontvangen van de duizenden Radio/TV omroepen.En vooral het laten ontbreken van de zéér Deskundigen via die Tomelose zeer weinig zeggende TV Talk-Show Praat-programma’s,en voorzien van de vaak tomelese TV spelletjes,waar gaat het feitelijk over!.Alleen wat de presentatoren kunnen bevatten,en hun eigen regie kunnen behouden.Maar nooit worden zeer Deskundige uitgenodigd,en vooral inzake de Technologische Innovatie-Ontwikkelingen.Het gaat om de kijkcijfers,en dat is mij het probleem van het niet uitnodigen van de zeer Deskundigen-Technisch-Onderlegde,want ze zullen eens gelijk hebben of krijgen.Want als trouwe Burger van Nederland,moeten we wel open staan,om vooral te gaan elektrische autorijden,en vooral de aankoop van Zonnepanelen etc. De basis van zonnecellen is Silicium(zuiver zand) en daarmee worden polymeren( kegels)opgetrokken en daarmee worden de bekende schijven van gemaakt,die zowel elektronische gezien geen +/-min bezitten,dus netraal zijn.door de donatie van zeer giftige stoffen,zal er energie worden opgewekt.Windmolens het zelfde: door gebruik van de zeer milieu-onvriendelijk stof zoals Neodym zal er een grotere magnetische krachten worden opgewekt.maar ook het produceren van windmolens kost heel veel materialen.En dat is allemaal klimaat/milieu-vriendelijk?.Lithium/kobalt/mangaan/zilver en meerdere stoffen voor de productie van Elektrische -auto;’s komen allemaal uit die zéér corrupte landen,waar Mensen-Rechten totaal niet gelden,via youtube.nl ZDF HD planet e Der wahre preis Elektroautos en Bolivien im Lithium Rauch: geven weer wat ze de plaatselijke bevolking aandoen.En zulke belangrijke info heb ik verkregen via mijn eigen Schotel-ontvangst,en vooral via de Duitse publieke/deelstaat/commerciele Omroepen.En daarom zijn er vooral in Nederland,het beperken van Schotel-ontvangst in de vrijheid van de eigen keuze’s.En vooral het argument van de Horizon vervuiling,maar als ik nu door de wijken heen rijdt,met al die vervuilende horizon zonnepanelen op de Daken,maar ook die vele Laadpalen die het genoegen hebben,om vooral de brandstof-auto’s het parkeren te ontzeggen,maar kunnen via onze verplichte bijdrage leveren dat de Elektrische-auto’s betaal zullen worden en blijven,maar dat is een tunnelvisie,en wie verzindt zulke dingen weer,oa de Duitse Gr:unen Tuinkabouters.met de Groene Partij (linkse en linke)in Nederland als aanhang.Wat u doet met deze ingestuurde informatie,behoort tot uw competentie,maar misschien en voorbode op welke Politieke-Partij meer past bij uw gedachtengoed/denkbeelden,in as November heeft u het Democratie’s Recht,om te stemmen voor het vooral Economisch belang van de BV Nederland.Het zal mijn tijd wel duren,gezien mijn huidige leeftijd van 81 jaar.Nederland zal veranderen,verander mee!.

    • Ontzettend interessant verhaal zeker als je moeite hebt met in slaap komen adviseert ik iedereen om dit te lezen.

    • Hans Peperkamp, ouwe techneut. Ik ben geloof ik verliefd op je.
      Kunnen we ergens afspreken?
      Want waar ik mij als voormalig elektro-mechanisch technicus, althans met een technische achtergrond die zijn wortels heeft in decennia van praktisch werk en analytisch inzicht, al een hele reeks van jaren enorm aan zit te ergeren, is het groeiende, opdringerige, bijna verstikkende klimaat van aanpalige quasi-wetenschappelijkheid en schijnoplossingen—vooral op het gebied van Technologische Innovatie-ontwikkelingen, en dan bedoel ik zowel in de officiële berichtgeving, de populaire media, en vooral ook die oeverloze, inhoudsarme praatprogramma’s op televisie, waar iedereen wel wat roept behalve de mensen die er werkelijk inhoudelijk over mee kunnen praten, en dat frustreert mij, als technisch hobbyist en liefhebber van satellietontvangst, enorm. En dan vooral de hobby, die door weinigen begrepen wordt, van eigenhandig plaatsen, afstellen en onderhouden van hoogwaardige schotelinstallaties, met ondersteuning van meerdere LNB’s voor het ontvangen van tienduizenden FREE TO AIR-kanalen uit werkelijk alle windstreken, zowel radio als televisie, inclusief alternatieve informatiebronnen die door de reguliere media systematisch worden genegeerd of simpelweg niet begrepen.

      En wat dan helemaal het kookpunt bereikt is het schrijnende gebrek aan inhoudelijke deskundigheid bij al die gepolijste, in hun eigen bubbel levende presentatoren van de zogenaamde “actualiteitenprogramma’s” — die liever spelletjes spelen met semi-bekende Nederlanders en zich verliezen in triviale gesprekjes met bekende gezichten die vooral de regie in eigen handen houden — dan dat er werkelijk ruimte wordt gegeven aan vakinhoudelijke kennis over energie, technologie of ethische implicaties van de energietransitie, zoals ik die zelf ben tegengekomen door jarenlang eigen onderzoek, eigen ontvangst, eigen analyses. Nee, dan liever ‘content’ die aansluit bij wat de presentatoren zelf nog net kunnen begrijpen, zonder dat het al te technisch wordt, want anders haakt de kijker af en dan zijn de kijkcijfers in gevaar, en dat is dus de echte drijfveer, niet waarheidsvinding of technologische helderheid.

      En dus worden echte deskundigen op afstand gehouden, want stel je voor dat iemand met échte technische bagage iets zou zeggen dat tegen het heersende narratief ingaat, of erger nog, gelijk blijkt te hebben — dan valt het hele toneelspel in duigen, en dat moet vermeden worden. Dus blijven we hangen in een theater van oppervlakkigheid, waarin elektrische auto’s worden opgehemeld alsof het wonderen van duurzaamheid zijn, en zonne-energie wordt gepresenteerd als dé heilige graal, terwijl men compleet voorbijgaat aan de industriële en chemische realiteit achter die producten. Want wie weet er eigenlijk nog dat zonnecellen worden gemaakt van silicium — oftewel ultrazuiver zand — dat via complexe processen met polymeren wordt opgewerkt tot wafers (die zogenaamd neutraal zijn in lading), en dat die processen vaak giftige stoffen vereisen om überhaupt enige stroomopwekking te realiseren? Niemand op tv die dat uitlegt.

      En ook bij windmolens hetzelfde liedje: het gebruik van milieuonvriendelijke elementen als Neodymium wordt doodgezwegen, terwijl het juist deze zeldzame aardmetalen zijn die die ‘magische’ magnetische kracht mogelijk maken, maar waarvoor complete ecosystemen worden verwoest. En ondertussen schreeuwen we “klimaatvriendelijk” in koor, zonder ooit de grondstoffenbalans op te maken of te erkennen dat de bouw van één windturbine duizenden kilo’s staal, beton, kunstharsen en zeldzame metalen vereist.

      En dan heb ik het nog niet eens gehad over de productie van elektrische voertuigen zelf — waarbij lithium, kobalt, nikkel, mangaan, zilver en andere zeldzame elementen op massale schaal worden gewonnen in landen waar mensenrechten slechts een vage suggestie zijn. Via mijn schotel heb ik dat kunnen volgen: via ZDF, ARTE, SWR, 3SAT, waar documentaires als *Planet E* of *Der Wahre Preis der Elektroautos* laten zien hoe in Bolivia complete dorpen verdwijnen onder de lithiumdampen en kinderen in Congo met de hand kobalt winnen voor batterijen. Zulke info, daar hoor je bij Jinek of Op1 natuurlijk niks over.

      En hier in Nederland wordt schotelontvangst dan ook steeds verder beperkt, zogenaamd vanwege ‘horizonvervuiling’, wat toch ironisch is als je ziet hoe daken inmiddels zijn overladen met zonnepanelen die elk hun eigen glinstering aan de lucht toevoegen, en laadpalen als paddenstoelen uit de grond schieten — die dan ook nog eens parkeerplaatsen onttrekken aan brandstofauto’s, terwijl de elektrische rijders gesubsidieerd door ons allen vrolijk doorrijden.

      Maar dat heet dan vooruitgang — volgens een eenzijdige logica die steeds meer weg heeft van een vorm van ideologisch tunneldenken, waarin kritiek wordt weggezet als ouderwets, of erger nog: gevaarlijk. En wie verzint dit alles eigenlijk? Duitse Grünen Tuinkabouters? Of de Nederlandse varianten daarvan, die het linkse deugdenken als politiek uitgangspunt nemen, onder het mom van duurzaamheid, maar zelden echt de ecologische of geopolitieke rekensom maken.

      Wat u doet met deze overdenkingen, deze uit de hand gelopen notitie, dat is aan u — misschien helpt het om eens stil te staan bij uw eigen stemgedrag, uw keuzes, uw wereldbeeld. November komt eraan, democratie leeft nog, en het economisch belang van de BV Nederland — dat wil zeggen: onze gezamenlijke toekomst — ligt in uw stem. Mij rest weinig tijd, gezien mijn leeftijd van 81 jaar. Maar Nederland zal veranderen, of u dat nu leuk vindt of niet. Dus verander bewust mee. Of blijf passief — dat is ook een keuze.

      • Geachte hr.Zoals u ziet zijn er reaktie inzendingen,die het karakter bezitten van een wasbeer,En al dat soort inzenders veroorzaken een grote mate van de Technologische achterstanden tov de Aziatische landen,waar de kinderen al vroeg worden geleerd,zich in te zetten voor het belang van hun Vaderland.Hier in Nederland worden de jonge mensen meer geleerd het verschil in Drugs.Via youtube.nl How Japan’s Maglev Train Works en China’s NEW Train Faster Than aplane(620mph) en China Has Launched NEW Generation Transport SHOCKING The US: En vele jonge met hogere kennis zullen Nederland gaan verlaten,omdat Nederland langzaam zal afzakken naar een ontwikkelingsland.En over enige jaren zijn de Chinese Investeerders de baas oa de Hr Wang en Chihang in Europa,wan tChina hebben we enorm rijk gemaakt,door de vele internet-aankopen.Heel veel Nederlandse bedrijven zitten te springen om jonge goed opgeleide werknemers.En dat is heel divers van karakter.Wij moesten vroeger gaan werken,en geld verdienen,en je blijven ontwikkelen,in het belang van het bedrijfsleven.Nu zijn er vele Wappie’s geworden,en liever genieten van onze verworven uitkeringen.

  4. Allemaal prachig,die nieuwe generatie Auto’s,maar wat is de waarheid,héél veel Nederlanders kunnen een nieuwe auto niet meer betalen,stond vandaag in het nieuws.Heel veel gezinnetjes en ouderen zijn blij als financieel de maand doorkomen,alles is peperduur geworden in Nederland.Waar de zorg voor een goed leefbaar-klimaat,zijn vaak van een andere insteek,het totale kosten plaatje wat er elke maand opgebracht moet worden.En daarom al zullen vele auto-bezitters blijven rijden via hun eerder aangekochte brandstof-auto’s.Alleen is een Stalistiche Model,dat in 2035 geen brandstof-auto’s meer verkocht kunnen worden,wie bedenkt toch zulke onzin.Goed onderhouden ons totale wagen-park kan via normale rijstijl en zeer goed onderhoud nog wel 20 jaar mee!.200/300.000 km op de teller is een normale zaak,doen ze in Afrika ook,daar gaan vaak alle ingeleverde brandstof-auto’s naar toe ,uit de Europese gebonden lidstaten.100.000 km op de teller geldt in Afrika als nieuw.

    • Sommige dingen ben ik met je eens, het is te duur, het is lastig, het is zwaar, er worden verkeerde keuzes gemaakt door de overheid maar laten we even eerlijk zijn: 1, de auto’s van nu zijn niet meer zo kwalitatief goed gebouwd als vroeger en veelste complex om zo lang door te kunnen rijden als u stelt, 2, die oude auto’s die in afrika rijden zijn nou niet bepaald veilig, die wil ik hier niet hebben en 3, een beetje toekomst doel/visie is wel nodig want de huidige situatie is ook niet houdbaar. Het liefst zou ik ook doorblijven rijden met een mooie plofmotor maar ja, zo zijn er nog 1000 dingen die intussen uitgebannen zijn die ik mis – we moeten verder. 2035 is nog even en dan het duurt dan nog 20-30 jaar totdat alle tweedhands brandstof auto’s echt op zijn. Als we niet intussen ander alternatieve hebben gevonden. (En nee waterstof is (nog) geen goed alternatief daarvoor is het element te klein om het goed en veilig lange periodes waterstofdicht zonder lekkage te kunnen gebruiken)

      Maarja de comments zullen vast weer volloppen met gezeur over hoe stom/fout/slecht nederland is en het overal anders beter is.

    • Hans, je raakt een paar terechte punten: ja, auto’s zijn duur, en ja, niet iedereen kan of wil overstappen op een nieuwe EV. Maar dat betekent niet dat we de toekomst dan maar moeten stilzetten.

      Feit blijft: de verbrandingsmotor is z’n houdbaarheidsdatum aan het bereiken. De uitstoot is hoog, het onderhoud intensief, en we blijven afhankelijk van olie-import. Dat is géén houdbare koers, zowel economisch als ecologisch.

      Die “statistische onzin” over 2035 is geen nattevingerwerk, maar onderdeel van een Europese strategie om klimaatdoelen te halen én innovatie te versnellen. Zonder zo’n deadline blijven fabrikanten eindeloos doormodderen met fossiel.

      Dat mensen langer blijven doorrijden in hun huidige auto is begrijpelijk – en dat kan prima. Niemand zegt dat alle benzineauto’s de sloophamer in moeten op 1 januari 2035. Maar als je wél vervangt, dan is het logisch dat dat elektrisch of op waterstof gebeurt.

      Over waterstof gesproken:

      Voor zwaar transport, lange afstanden en industrie is waterstof wél kansrijk.
      Tik op YouTube eens in: “waterstof auto vs elektrisch” – dan zie je waar de verschillen liggen.
      Ook interessant: “Toyota Mirai uitleg” – dan krijg je gevoel bij hoe waterstofauto’s werken.
      En over tweedehands auto’s naar Afrika – klopt. Maar dat is geen duurzame oplossing. Wij dumpen wat wij “oud” vinden daar, en zij moeten het maar uitzoeken. Ondertussen blijven de emissies gewoon rondgaan op deze planeet, en die lucht komt ook hierheen terug.

      Kortom: niemand verwacht dat iedereen morgen overstapt. Maar blijven hangen in “vroeger was alles beter” is ook geen oplossing. Laten we vooruitkijken, met ruimte voor innovatie én oog voor draagkracht.

      • De ontwikkeling zullen snel opvolgen door vooral de Aziatische landen.oa Japan via youtube.nl Image of a hydrogen engine en Toyota hydrogen Car,maar ook BMW in samenwerking met Toyota gaat zijn waterstof-auto’s-productie verhogen,want ze willen niet op een paard wedden.(bronvermelding) waterstofmagazine.nl ziet u de wereld-waterstof-aandrijvingen,en in vooral de landen als Marocco/Afrika/en meer zeer rijk oliestaten gaan zich meer toeleggen op de productie van waterstof.via youtube.nl NOOR,Das gröBte zonnekraftcentrale der Weld. en meer informatie-bronnen,waar de waterstof-productie in volle omvang zijn weerga niet kent.Voor de belangrijke Energie-opwekking.Maar vooral China zal zich inzetten voor het ontwikkelen:via Google.nl Energie uit de Ruimte,wat nu nog niet mogelijk is,kan in 2050 wel de nieuwe Energie-bronnen worden.En dat is géén Tennelvisie.en via:youtube.nl Waterstof Rijnstate Elst: geeft weer een CEO met toekomst-visie,om de bekende netstroom-Blackouts te voorkomen,in het opwekken van een eigen energie-bron.En zulke Deskundigen ontbreken in de Landelijke Politiek.Amen.

Laat een antwoord achter aan Bas Reactie annuleren

(verplicht)