
Voor het geld dat je nu kwijt bent voor een Nissan Skyline met RB26-motor (afgebeeld op de foto) of een Toyota Supra met 2JZ-motor, hoefde je een paar jaar geleden niet te kiezen. Je kocht ze allebei en nog eentje voor reserveonderdelen. Met de huidige prijzen moet je serieus overwegen of je überhaupt een van de twee wilt kopen. Er is nog een derde alternatief: de Drag Extreme RB30. Deze zescilinder combineert de beste eigenschappen van de twee legendarische motoren.
Bullet Race Engineering begint met de RB26, de motor uit de Nissan Skyline. Daarvan passen ze het onderblok aan zodat de krukas van de 2JZ erin past, inclusief de grotere lagers. De krukas van de RB zou te veel torderen bij hoge vermogens en dat is niet goed voor de prestaties. De 2JZ-as moet wel worden aangepast om in de RB-motor te passen, omdat de zuigers bij Nissan verder uit elkaar zitten. De kruktappen zijn afgekeken van Honda.
Het Frankenstein-monster moet minimaal 3.200 pk aankunnen, misschien iets meer. De Drag Extreme RB30 kost 8.660 euro voor het onderblok en 4.300 euro voor de krukas. Dan moet je nog de zuigers en alle accessoires regelen. Oh, en één flinke turbo. De vraag is alleen: leg je hem dan in een Nissan of in een Toyota? Als je het maar niet in je hoofd haalt om de RB30 in een Mustang te leggen. Die tijd hebben we gehad.
Skyline- en Supra-motor samengevoegd voor 3.200 pk
Eén reactie op “Skyline- en Supra-motor samengevoegd voor 3.200 pk”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Er mag zachtjes gehuild worden: Nissan stopt met de ontwikkeling van benzinemotoren

VIDEO: Lewis Hamilton gaat weer los in een Nissan Skyline GT-R in Tokio

Kooptip: Zonder deze Belgische Porsche 959 had de Nissan Skyline GT-R misschien nooit bestaan

Oh, nee: ‘De Nissan Skyline komt terug als elektrische SUV’

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt

Hiermee heb je helaas nog steeds de VVTi van een 2JZ of de VCT van een RB25 niet.
Dan zou je een RB25/6 moeten frankensteinen met een 2JZ crank