
Voor het geld dat je nu kwijt bent voor een Nissan Skyline met RB26-motor (afgebeeld op de foto) of een Toyota Supra met 2JZ-motor, hoefde je een paar jaar geleden niet te kiezen. Je kocht ze allebei en nog eentje voor reserveonderdelen. Met de huidige prijzen moet je serieus overwegen of je überhaupt een van de twee wilt kopen. Er is nog een derde alternatief: de Drag Extreme RB30. Deze zescilinder combineert de beste eigenschappen van de twee legendarische motoren.
Bullet Race Engineering begint met de RB26, de motor uit de Nissan Skyline. Daarvan passen ze het onderblok aan zodat de krukas van de 2JZ erin past, inclusief de grotere lagers. De krukas van de RB zou te veel torderen bij hoge vermogens en dat is niet goed voor de prestaties. De 2JZ-as moet wel worden aangepast om in de RB-motor te passen, omdat de zuigers bij Nissan verder uit elkaar zitten. De kruktappen zijn afgekeken van Honda.
Het Frankenstein-monster moet minimaal 3.200 pk aankunnen, misschien iets meer. De Drag Extreme RB30 kost 8.660 euro voor het onderblok en 4.300 euro voor de krukas. Dan moet je nog de zuigers en alle accessoires regelen. Oh, en één flinke turbo. De vraag is alleen: leg je hem dan in een Nissan of in een Toyota? Als je het maar niet in je hoofd haalt om de RB30 in een Mustang te leggen. Die tijd hebben we gehad.
Skyline- en Supra-motor samengevoegd voor 3.200 pk
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Skyline- en Supra-motor samengevoegd voor 3.200 pk”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Er mag zachtjes gehuild worden: Nissan stopt met de ontwikkeling van benzinemotoren

VIDEO: Lewis Hamilton gaat weer los in een Nissan Skyline GT-R in Tokio

Kooptip: Zonder deze Belgische Porsche 959 had de Nissan Skyline GT-R misschien nooit bestaan

Oh, nee: ‘De Nissan Skyline komt terug als elektrische SUV’

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Extinction Rebellion krijgt eigen stuk snelweg om te blokkeren: ‘Zo kunnen ze ongestoord hun gang gaan’

Bijzonder nieuw verkeersbord duikt op in Amsterdam met ‘kleine’ toevoeging die het 100% effectief maakt

Morgen is weer de Flitsmarathon des Doods in Nederland: dit kost een snelheidsboete nu

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Dit merk gaat auto’s begrenzen op 110 km/u (en tegen betaling halen ze de begrenzer eraf)

Hiermee heb je helaas nog steeds de VVTi van een 2JZ of de VCT van een RB25 niet.
Dan zou je een RB25/6 moeten frankensteinen met een 2JZ crank