
Voor het geld dat je nu kwijt bent voor een Nissan Skyline met RB26-motor (afgebeeld op de foto) of een Toyota Supra met 2JZ-motor, hoefde je een paar jaar geleden niet te kiezen. Je kocht ze allebei en nog eentje voor reserveonderdelen. Met de huidige prijzen moet je serieus overwegen of je überhaupt een van de twee wilt kopen. Er is nog een derde alternatief: de Drag Extreme RB30. Deze zescilinder combineert de beste eigenschappen van de twee legendarische motoren.
Bullet Race Engineering begint met de RB26, de motor uit de Nissan Skyline. Daarvan passen ze het onderblok aan zodat de krukas van de 2JZ erin past, inclusief de grotere lagers. De krukas van de RB zou te veel torderen bij hoge vermogens en dat is niet goed voor de prestaties. De 2JZ-as moet wel worden aangepast om in de RB-motor te passen, omdat de zuigers bij Nissan verder uit elkaar zitten. De kruktappen zijn afgekeken van Honda.
Het Frankenstein-monster moet minimaal 3.200 pk aankunnen, misschien iets meer. De Drag Extreme RB30 kost 8.660 euro voor het onderblok en 4.300 euro voor de krukas. Dan moet je nog de zuigers en alle accessoires regelen. Oh, en één flinke turbo. De vraag is alleen: leg je hem dan in een Nissan of in een Toyota? Als je het maar niet in je hoofd haalt om de RB30 in een Mustang te leggen. Die tijd hebben we gehad.
Skyline- en Supra-motor samengevoegd voor 3.200 pk
Eén reactie op “Skyline- en Supra-motor samengevoegd voor 3.200 pk”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Deze Nissan GT-R R34 heeft ruim 650 pk en is geïnspireerd door Mine’s

Er mag zachtjes gehuild worden: Nissan stopt met de ontwikkeling van benzinemotoren

VIDEO: Lewis Hamilton gaat weer los in een Nissan Skyline GT-R in Tokio

Kooptip: Zonder deze Belgische Porsche 959 had de Nissan Skyline GT-R misschien nooit bestaan

Oh, nee: ‘De Nissan Skyline komt terug als elektrische SUV’

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Hiermee heb je helaas nog steeds de VVTi van een 2JZ of de VCT van een RB25 niet.
Dan zou je een RB25/6 moeten frankensteinen met een 2JZ crank