In de categorie ‘kneuterige bureaucratie voor gevorderden’ hebben we een leuk verhaal voor je. Mensen woonachtig in de provincie Utrecht – of die daar vaak rijden – zullen het al zijn opgevallen. De provincie heeft namelijk last van slecht leesbare verkeersborden. Dat zijn natuurlijk typische first world problems.
Het moment dat de leesbaarheid van verkeersborden ter discussie staat, woon je in een briljante provincie, nietwaar? Toch is het een heikel punt, want er zijn diverse borden in de provincie die slecht leesbaar zijn. In sommige gevallen zijn zelfs totaal niet meer leesbaar. Dat is een bijzondere situatie in een land waar alles helemaal vastgezet is met regels.
Hoe komt het dat de verkeersborden slecht leesbaar zijn?
Dat is een goede vraag. Verkeersborden hebben niet het eeuwige leven. Er zitten diverse beschermingslagen overheen, waardoor ze een verkeersbord met gemak twintig jaar mee kan. Op een gegeven moment laat die laag los komt er wat vocht tussen die lagen. Dat vocht kan bevriezen in de wintermaanden, wat ervoor zorgt dat de lijm niet meer zo goed werkt.
Uiteraard gebeurt dat niet in één keer. Er moeten een paar seizoenen overheen gaan voordat het vocht zijn weg vindt. De slecht leesbare borden in Utrecht zijn dan ook niet in één keer slecht leesbaar geworden. Dat gebeurt geleidelijk. En ja, het is eerder opgevallen door de gemeente, provincie en Rijkswaterstaat. Toch handen die borden er nog steeds.
Waarom vervangt Rijkswaterstaat de slecht leesbare borden niet gewoon?
Ja, dat is dus een nog betere vraag. De reden is eigenlijk best begrijpelijk, want de snelwegen A12 en A27 zouden toch aangepast gaan worden. Het leek Rijkswaterstaat dus logischer om eventjes te wachten met het vervangen van de borden, aangezien ze na de verbouwing van de A12 en A27 toch weer vernieuwd moesten gaan worden. Echter, er zijn veel bezwaren tegen het aanpassen van die wegen en dus zijn de snelwegen nog niet verbouwd.
Lees ook: Dit nieuwe verkeersbord betekent niet wat jij denkt (en dat kan je een boete opleveren)
Het aanpakken van die snelwegen gaat gepaard met een hele hoop uitstoot van stikstof. Uiteraard zal het extra verkeer ook zorgen voor de nodige extra uitstoot. Dus vandaar dat men nog eventjes de boel de boel laat. Nu de verbouwing er (vooralsnog) niet aankomt, zal Rijkswaterstaat alsnog de borden vervangen, maar dat kan nog wel even duren. De borden op de A27 rond 2025 en die op de A12 ergens in 2026.
Er is geen stikstofprobleem heeft op 1 november 2024 geschreven:
Die mongool die ooit het stikstof “probleem” heeft bedacht verdient een nekschot.
Björn heeft op 1 november 2024 geschreven:
Hier in België zouden ze die vervangen en na de werken weer vervangen. Belgische/Vlaamse overheid zijn specialisten in geld door ramen en deuren smijten.