Als we kijken naar dit lijstje, dan valt ons één ding op: elektrische auto’s zijn best prima voor mensen die toch geen donder om hun auto geven. Ze zijn hufterproof. Je kunt ze gerust een beetje van jetje geven als ze nog koud zijn, je hoeft geen rekening te houden met het oliepeil en als het onderhoud een beetje verslonst, is het ook weer niet zó erg. Alleen een beetje uitkijken voor bandenslijtage.
Want er zijn nogal wat dingen die veel mensen doen (dit concluderen we aan de hand van wetenschappelijk onderzoek in de vorm van ‘eigen ervaring’) die eigenlijk niet zo goed zijn voor een auto. Hoe meer handelingen je zelf moet doen (bijvoorbeeld schakelen), hoe groter de kans dat je iets verkeerd doet. Pas een beetje mechanische sympathie toe en doe dit niet meer fout.
Dit artikel was oorspronkelijk geplaatst op 12 juni 2023 en is geüpdatet met extra informatie en herplaatst.
De auto starten
Klinkt gek, maar het slechtst voor een motor is de koude start. De olie ligt onder in het blok en heeft verre van de ideale temperatuur voor de beste smering. Vroeger werd nog weleens beweerd dat een koude start gelijk stond aan de slijtage van 800 kilometer rijden. De vraag is of dat ooit klopte, maar het zal inmiddels met de huidige ontwikkelingen wel minder zijn.
De benzine- of dieselmotor koud starten is nu eenmaal een noodzakelijk kwaad, maar je kunt er wel voor zorgen dat je het zo min mogelijk doet. Zo kun je het beste korte ritjes vermijden door bijvoorbeeld meerdere ritten te combineren. Of zelfs *gruwel* de fiets pakken. Minder vaak een koude start uitvoeren is beter voor het leven van je motor. EV’s hebben hier dus geen last van.
Op de rem blijven staan onder aan een afrit
Als je een flink stuk remt, dan worden de remmen goed warm. Als de schijven warm zijn, wil je het liefst niet stilstaand de remmen blijven gebruiken, want dan trekken de schijven krom en gaat de boel trillen bij het remmen.
Probeer dus onder aan een afrit (of überhaupt als je net vanaf een hoge snelheid hebt geremd) je voet van het pedaal te houden bij het stilstaan. In Nederland kan dit vaak wel (want het is hier vrij plat en er zitten vaak toch kuiltjes bij de stoplichten), en anders kun je goed anticiperen om de stoptijd te verkorten.
Hand op de schakelpook laten rusten
Eén hand op het stuur en de andere op de pook. Je ziet het vaak genoeg. De RAC (Britse wegenwacht) zegt bijvoorbeeld dat je het niet moet doen omdat het onnodige druk geeft op de onderdelen, maar daar plaatsen ze dan wel weer een foto van een automaatpook bij. Moet je ze dan vertrouwen? De vraag is: wil je het risico nemen? Beter hou je gewoon twee handen aan het stuur.
‘Gummen’ of droog sturen
Deze mag niet ontbreken in het lijstje. Gummen betekent ook wel aan het stuur draaien terwijl de auto stilstaat. Probeer het maar eens in een auto zonder stuurbekrachtiging; het gaat best lastig. De regel bij auto’s is doorgaans: voel je veel weerstand, dan slijt er iets. Als je het zo nu en dan doet, dan kan het weinig kwaad, maar probeer er geen gewoonte van te maken. Je zet druk op de stuurinrichting en laat de banden slijten.
Dingen door de weerstand drukken
Mooie follow-up van het puntje hierboven. Je moet bijvoorbeeld bij een schakelpook de syncroringen een beetje de kans geven om hun werk te doen. Door wat rustiger te schakelen, voel je geen weerstand. Als je op Fast & Furious-achtige wijze gaat roeren, dan voel je weerstand – en dan slijt de boel sneller. Dit geldt eigenlijk voor bijna alles, bijvoorbeeld je dashboardkastje. Moet je rammen, dan zit ie te vol.
Met te weinig brandstof rijden
Dit is ook altijd wel een leuke om de discussie op gang te helpen. Een hoop mensen rijden door tot de laatste druppel brandstof en gaan dan pas tanken. Het schijnt dat de brandstofpomp zich het lekkerst voelt in een badje van brandstof; die zorgt namelijk ook voor koeling van de pomp. Overigens hebben we altijd het idee dat dit soort dingen het verschil maken tussen een brandstofpomp die 200.000 kilometer meegaat of 300.000 kilometer.
Te lage bandenspanning
Suf dat we het moeten noemen, want dan voelen we ons net een ‘Het Nieuwe Rijden’-reclamespotje. Maar voor alles is het beter als je banden de juiste spanning hebben: slijtage, verbruik en wegligging. Je zou voor de gein eens kunnen kijken wat bij jou het verschil is in bandendruk vóór en na een rit. Dus bij koud en bij warm; zo kun je de optimale druk vinden.
Je voet op het koppelingspedaal laten rusten
Bijna elke auto (ook automaten) heeft naast de twee of drie pedalen links nog een extra ‘pedaal’. Deze is bedoeld om je voet op te rusten en wordt (vooral in het Engels) ook wel het ‘dode pedaal’ genoemd. Maak er een gewoonte van om daar je voet op te rusten, en niet op het koppelingspedaal, dat kan een dure reparatie schelen.
Geert de Ruiter heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
In 1969 mijn autorijbewijs gehaald.
Sindsdien trek ik de handrem aan met het ontgrendelknopje ingedrukt. Geen geratel en minder slijtage volgens mij.
Op de les is mij dat niet geleerd dacht ik.
Het is automatisch gegaan. Het valt mij op dat niemand anders dit doet.
Niek van V heeft op 29 juli 2024 geschreven:
Was het ook niet een ding dat je je auto start in z’n vrij in plaats van in de eerste versnelling? Of is dat kul?
Jaap heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Ik start de motor altijd met ingedrukt koppelingspedaal. Zo geleerd bij autorijles 50 jaar geleden.
Technisch specialist autotechniek heeft op 21 juni 2023 geschreven:
Brandstof wordt altijd onder uit de tank gezogen. Anders kun je hem niet leeg rijden. Dus eventuele rommel wordt altijd meegezogen. Het wordt tijd dat (autojournalisten) mensen eens gaan beseffen dat het dus onzin is om te vertellen dat je daarom de tank niet leeg moet rijden.
De brandstofpomp wordt inderdaad gekoeld door de brandstof die hij verpompt en de brandstof waar hij in zit. En een stalen brandstoftank roest eerder/meer als hij bijna leeg is. Maar de meeste tanks zijn tegenwoordig van kunstof.
atfeJ heeft op 18 juni 2023 geschreven:
Tanken wanneer tank zover mogelijk leeg is:
Met onmiddellijk weer aanvullend is ook iets mis:
Wanneer je weinig verbruikt (heb plugin hybride) verblijf het spul heel Lang in de tank.
Het spul is sinds een tijd aangelengd met bio stuff. Dit zorgt voor een uvd situatie. Hiervoor heb je reinigers verkrijgbaar om dit weer in de tank te doen ter voorkomen van vervuild inspuitsysteem. Beter is om tank half vol af te vullen en bij reserve signal weer tot half te vullen. Alleen voor de lange afstand rider hoeft dit niet.
Simon heeft op 14 juni 2023 geschreven:
Bij het stukje over het stilstaan na hard remmen: weten jullie nog waar de handrem ook voor gebruikt kan worden, juist voor dat soort situaties.
Mijn rij-instructeur (43 jaar geleden) zei het al, niet je hand op de pook laten rusten. Dat schijnt slecht te zijn voor diverse onderdelen in de versnellingsbak.
Rm heeft op 13 juni 2023 geschreven:
Start stop systeem is ook niet erg goed voor de auto.
Die ene liter in de bebouwde kom per 100km weegt niet op tegen de extra kosten voor een nieuwe startmotor of accu in de meeste gevallen
Dave heeft op 29 juli 2024 geschreven:
Als je 10.000km in de bebouwde kom rijdt zijn dat ineens 100 liters.
Met de huidige prijs van V-Power of equivalent heb je het dan al snel over €230.
Daar koop je een aardige nieuwe accu voor, en zelfs best wat startmotoren zitten nog onder dat bedrag.
Hans heeft op 29 augustus 2024 geschreven:
Een accu voor een auto met start stop kost al snel 400 euro hoor
Toon heeft op 30 augustus 2024 geschreven:
Onzin. De auto’s die start/stop hebben (en dat hebben ze sinds een aantal jaren, allemaal). Is de startmotor op berekend en gaat net zolang mee. Geldt ook voor de accu.
Maarten heeft op 12 juni 2023 geschreven:
Hoe dan. Benzine wordt uit de tank gepompt .
Deze brandstof komt niet bovenuit de tank maar onderuit.
Als je al suiker of zand of wat dan ook in je tank had is dit allang meegezogen naar het tadaaa.. filter.
Alleen het koelende vermogen van de peut make sense.
Overtuig mij maar
Remon heeft op 12 juni 2023 geschreven:
Vergeet ‘de rustende voet op het koppelingspedaal’ niet :).
Jacco heeft op 12 juni 2023 geschreven:
Ja, dat is een erge, was eens bij een auto te kijken waarbij de koper vrolijk vertelde dat zo ongeveer om de 30k km hij de versnellingsbak moest vervangen dus dat die weer aardig goed was aangezien het recent was gedaan. Heb maar niks gezegd en de auto maar laten staan. Reed wel fijn (saab 9-5)
remon heeft op 13 juni 2023 geschreven:
Haha ik zou m kopen 😉