Tanken na de klik? Niet doen

Een paar redenen waarom het niet slim is

Foto('s): TopGear NederlandTanken na de klik? Niet doen
Foto('s): UnsplashBenzineprijs Venezuela
Foto('s): Xenia Ribana KoopmansTechart Porsche 911 Carrera 4S van DJ La Fuente
Foto('s): Ondrej Trnak / UnsplashNissan Skyline GT-R Tankstation
Foto('s): Bruchin Noeka / UnsplashVolkswagen Golf Tanken Benzine
Tanken na de klik? Niet doen
Benzineprijs Venezuela
Techart Porsche 911 Carrera 4S van DJ La Fuente
Nissan Skyline GT-R Tankstation
Volkswagen Golf Tanken Benzine

Even de laatste paar druppeltjes zodat je een rond getal tankt of een rond getal afrekent. Of als signaal van boven dat je vandaag een staatslot moet kopen: zodat beide getallen rond zijn. Of gewoon zodat je tank zo vol mogelijk zit. Dit alles bereik je door niet meteen te stoppen met tanken na de klik. Maar dat kun je beter niet doen, zo meldt Brian Cooley van Roadshow. Volgens de YouTube-show is het zonde van het geld én is het potentieel slecht voor de auto. Daar geven ze een paar redenen voor.

Voordat we beginnen, raak niet gelijk in paniek. Het zijn allemaal valide argumenten, maar je auto zal niet spontaan tot een hoopje as affikken. Anderzijds: je hebt ook geen goede reden om het wél te doen, behalve dat je nét iets verder rijdt op één tank. Dus waarom zou je nog doorgaan met tanken na de klik? Op het afronden van het getal na, natuurlijk. Dat zal de verzekering ook nog wel snappen.

De eerste reden die ze geven, is dat overtollig brandstof wegloopt uit de auto via een afvoer. Daar zijn we het niet helemaal mee eens, want je ziet dit afvoertje gewoon zitten als je goed kijkt, en als je daar brandstof door laat verdwijnen, zit je niet goed op te letten. Een reden die wel hout snijdt, is dat niet alle brandstof in de auto gaat, maar terug de slang in verdwijnt. Je krijgt dan niet alle brandstof waarvoor je betaalt. Het is niet veel, maar waarom zou je geld weggeven?

Belangrijker: het ontluchtingssysteem van de brandstoftank kan beschadigd raken als de auto te ver wordt volgegooid. En dat zou een dure reparatie zijn. Overtollige brandstof die niet de tank bereikt, zou ook gewoon verdampen. Als laatste reden geeft Cooley dat het de berekening van je verbruik verprutst. Brandstof die niet in de tank gaat, reken je wel mee in je verbruik en dat verpest het beeld. Door niet verder te tanken na de klik maak je je auto dus zuiniger. Soort van, min of meer.

Tanken na de klik? Niet doen

Reacties
  1. Daffy Duck zegt op 13 januari 2021 om 20:04:

    Fossielen die nog ouderwets tanken, het bestaat nog…

  2. ozcan zegt op 4 januari 2021 om 15:23:

    ik zou niet tanken na de klik

  3. Ralse zegt op 3 januari 2021 om 10:46:

    Als ik niet altijd tot hetzelfde niveau tank, kan ik mijn verbruik berekening niet accuraat doen. Benzine schuimt bij het ‘snel’ tanken en daarom stopt hij voortijdig maar de hoeveelheid schuimt hangt van verschillende atmosferische factoren af alsook de pomp dus pomp ik telkens tot de rand. Vaker tanken is ook niet milieuvriendelijk (en tijd is ook geld)

    • iki zegt op 23 januari 2021 om 19:42:

      Diesel schuimt wel en benzine eigenlijke niet

  4. Kamal zegt op 2 januari 2021 om 16:42:

    Bij Renault wordt het zelfs aangegeven in je instructieboekje dat je de tank 3 keer moet laten klikken bij het tanken. Verder zie ik ook geen probleem daaruit ontstaan…

  5. Ger van der Zwet zegt op 2 januari 2021 om 09:40:

    wat ik mis, de brandstof komt uit uit een koude tank in de grond, en zet uit in een warmer voertuig. Dus de vloeistof heef meer ruimte nodig.

  6. Rob zegt op 2 januari 2021 om 08:45:

    Wat een onzin ….. er gaat niks terug de slang in er verdampt geen brandstof(koolstof absortie) en de brandstof-berekening wordt softwarematig gedaan aan de hand van inspuitduur en brandstofdruk. Het enige wat kan is bij een hoge buitentemperatuur de relatief koude branstof tanken en de auto in de volle zon zetten, dan zou het absortievat kunnen overlopen door het uitzetten van de brandstof,maar als je dit tijdens een rit doet dan wordt deze brandstof alweer verbruikt.

    • Henny zegt op 2 januari 2021 om 16:26:

      Rob, er zit een zgn dampretour voorziening in de nozzle, er gaat dus wel wat retour in damp vorm. Is een veiligheidsvoorziening

  7. M.Gouda zegt op 2 januari 2021 om 08:36:

    Tank altijd voor 25 Euro , dan merk ik er ook niks van als duurder of goedkoper wordt

  8. Emile zegt op 1 januari 2021 om 17:50:

    Er zit eendampretour in je tankpistool. Dat betekent dat die de schadelijke stoffen afzuig. Kijk maar een in je uitgang van het ranking daar zitten 2 gaatjes. 1 grote en 1 kleine en de kleine zuigd het weerF

  9. R.Olaf zegt op 1 januari 2021 om 17:05:

    Denk ook even natuurkundig: Als je iedere x maar 10 of 20 liter tankt is je auto 40 kilo lichter. Dus daar zit de winst in als de pomp op je route ligt, je tankt in de tijd van de baas. Dus tot de klik is zat,

  10. Damenb zegt op 6 juli 2020 om 14:33:

    De tank ontluchting zou niet echt kappot kunnen gaan, je kan namelijk zelf je tank ontluchten als je goed kijk zie je een tuitje zitten waar je tankt druk dat in en je hoort de druk eraf gaan kan er zo 10l bij

  11. Daniel zegt op 5 juli 2020 om 22:49:

    Uhm, brandstof die de slang in verdwijnt? Dat lijkt me onzin. Die slang is ook niet leeg als je begint met tanken.

    • Emile zegt op 1 januari 2021 om 17:46:

      Er zit eendampretour in je tankpistool. Dat betekent dat die de schadelijke stoffen afzuig. Kijk maar een in je uitgang van het ranking daar zitten 2 gaatjes. 1 grote en 1 kleine en de kleine zuigd het weerF

      • JW zegt op 20 januari 2021 om 17:03:

        Ranking? Wat is dat nu weer?

  12. A. Verhoeven zegt op 5 juli 2020 om 14:11:

    In mijn Renault Captur kan ik na de klik nog maklelijk 12 ltr, er bij doen. Meter blijft dan langer op vol staan een ook de verbruiks- bereking houdt hier ook rekening mee. Ik doe het bij iedere tankbeurt.

    • Gerrit de Zwart zegt op 2 januari 2021 om 09:27:

      Dat doe ik ook altijd hoor, maar wel tijdens een lange rit en niet als de auto bv een week stil staat

  13. Edwin zegt op 5 juli 2020 om 12:16:

    10 liter kan er nog met gemak in na de eerste klik. Stop pas bij 75 liter!

  14. Jaap zegt op 5 juli 2020 om 07:56:

    Ik kan er ook prima nog 10 liter bijgooien na de eerste klik. 15 lukt ook nog wel, maar dan zie je het tot de dop staan. Ik doe het eigenlijk maar 4 keer per jaar, in Luxemburg als ik in in het voorjaar en in de zomer naar Zuid Frankrijk rij (en terug)

    • Edwin zegt op 5 juli 2020 om 12:17:

      Ja zo doe ik het ook altijd!

  15. Bart zegt op 3 juli 2020 om 22:46:

    Niemand die opgelet heeft met tanken? Zodra het de slang uit komt, je tank in gaat, schuimt het. Zie het als een glas cola. Als je die vol mikt, wacht je toch ook totdat het uitgeschuimd is voordat je het glas verder vol gooit? Is met benzine hetzelfde. Deze schuimt, en bij de eerste klik is er dus een lading schuim terug gekomen. Wacht even een paar tellen, en er kan zo weer 3 tot 5 liter bij.

    • Ronald Verhaar zegt op 4 juli 2020 om 09:13:

      In mijn Dacia Logan kan nog 11 liter na de klik!

  16. Nick zegt op 3 juli 2020 om 21:55:

    Bij veel VAG auto’s heb je een pinnetje dat je met je tanknozzle kan indrukken, als je dan doortankt tank je er zo 20% meer in en rijdt je dus ook 20% verder op een tankbeurt.

    Dat is niet aan te raden op warme dagen en zeker niet als je het niet in de eerstvolgende rit tot onder dat punt leegrijd.

    Dit is simpelweg wel een perfecte verklaring waarom het ‘gewoon’ door tanken na de klik geen probleem is, VAG heeft deze safety er alvast ingebouwd 🙂 gewoon die tank voltanken! Natuurlijk niet over laten lopen, maar als je van dat pinnetje af blijft dan moet je wel een flinke kluns zijn om het toch over te laten stromen …

  17. Harry zegt op 3 juli 2020 om 12:50:

    Als je auto zuiniger wilt laten rijden moet hé de benzine vua een slangetje om de warmwsterkant wikkelen en isoleren. 1 liter koude brandstof wordt bij opwarmen meer dan 1 liter. Je rijdt daarom meer meters omdat je mee liters hebt. Niet zo heel veel maar ‘vroeger’ reed ik met mij corolla bijna 8% zuiniger

    • Titus zegt op 3 juli 2020 om 13:49:

      Onzin, het volume neemt toe maar de energieinhoud niet, het aantal “benzinemoleculen” blijft hetzelfde.
      Wat wel helpt (maar ook nihil) is zorgen dat je vroeg op de dag tankt omdat dan de benzine in de pomp koudt is en dan krijg je dus meer brandstof in dezelfde liter…

      • Danny zegt op 3 juli 2020 om 19:07:

        Maar die liter zet dan weer uit en krijg je dus minder energie uit een liter als die warm is. Zijn je eigen woorden.

        • Mike zegt op 3 juli 2020 om 22:43:

          Nee, dat is dan weer niet logisch. Een liter koude benzine bevat niet evenveel energie als een liter warme benzine.

          • Mike zegt op 4 juli 2020 om 19:00:

            @Philip: dat klopt helemaal, maar je tankt toch echt liters en geen kilo’s

          • Philip zegt op 3 juli 2020 om 22:53:

            Mis. 1 kilogram benzine bevat evenveel energie koud als warm. Een liter verandert van gewicht met de temperatuur, en dus ook van energieinhoud

  18. Ben zegt op 3 juli 2020 om 12:05:

    De belangrijkste reden ontbreekt, de brandstof uit de pomp is ongeveer 8 graden. Zodra deze boven de grond komt warmt deze langzaam op en zet uit. Daarom mag je tank nooit 100% gevuld worden.

  19. Mark zegt op 3 juli 2020 om 10:57:

    Pfff, als ik stop bij de eerste klik sta ik om de haverklap opnieuw bij het tankstation. Ik ‘druppel’ er na de 1e klik nog gerust 10 tot 12 liter bij. (Zonder dat het overloopt oid)

    • Corleone zegt op 3 juli 2020 om 17:22:

      10 tot 12 liter, overdrijven is ook een kunst natuurlijk. Mijn tank is 60 liter en als ik rijd tot de meter niet meer beweegt gaat er soms 59.30 liter in voor hij klikt. Waar jij dan nog met 10 tot 12 liter gaat blijven is mij een raadsel. Of duw je het tankpistool helemaal in je auto ofzo?

      • Schmitz zegt op 4 juli 2020 om 23:03:

        dit is niet overdreven ik tank ook met gemak 10 liter erbij na de eerste klik, benz gla

      • Mike zegt op 3 juli 2020 om 22:44:

        Wat denk je van vrachtwagens 😉 2 keer extra aftappen scheeld vaak alsnel 10-25 liter per keer extra wat erin gaat

  20. Harry zegt op 3 juli 2020 om 10:26:

    Tanken na de klik heeft zekers wel een goeie reden. Meer brandstof is langer rijden en dus minder vaak tanken = stilstaan. Zeker de dieselrijders onder ons, met beleid navullen is al gauw 3 liter extra. (in de tank) 😉
    Meer brandstof is langer doorrijden op deze goedkopere brandstof, volgende keer is het gegarandeerd weer duurder. Alleen als je verwacht dat de brandstof goedkoper gaat worden dan tank je niet vol.

  21. Guido zegt op 3 juli 2020 om 10:16:

    Tanken na de klik heeft zekers wel een goeie reden😁…. Mijn tank blijft langer op vol staan… De naald zakt veel later dan als ik op de klik stop… En alles na de klik loopt echt niet zomaar je overloop in…. Gewoon opletten dat je niet te ver gaat… Zo simpel is het😜

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken