Even de laatste paar druppeltjes zodat je een rond getal tankt of een rond getal afrekent. Of als signaal van boven dat je vandaag een staatslot moet kopen: zodat beide getallen rond zijn. Of gewoon zodat je tank zo vol mogelijk zit. Dit alles bereik je door niet meteen te stoppen met tanken na de klik. Maar dat kun je beter niet doen, zo meldt Brian Cooley van Roadshow. Volgens de YouTube-show is het zonde van het geld én is het potentieel slecht voor de auto. Daar geven ze een paar redenen voor.

Voordat we beginnen, raak niet gelijk in paniek. Het zijn allemaal valide argumenten, maar je auto zal niet spontaan tot een hoopje as affikken. Anderzijds: je hebt ook geen goede reden om het wél te doen, behalve dat je nét iets verder rijdt op één tank. Dus waarom zou je nog doorgaan met tanken na de klik? Op het afronden van het getal na, natuurlijk. Dat zal de verzekering ook nog wel snappen.

De eerste reden die ze geven, is dat overtollig brandstof wegloopt uit de auto via een afvoer. Daar zijn we het niet helemaal mee eens, want je ziet dit afvoertje gewoon zitten als je goed kijkt, en als je daar brandstof door laat verdwijnen, zit je niet goed op te letten. Een reden die wel hout snijdt, is dat niet alle brandstof in de auto gaat, maar terug de slang in verdwijnt. Je krijgt dan niet alle brandstof waarvoor je betaalt. Het is niet veel, maar waarom zou je geld weggeven?

Belangrijker: het ontluchtingssysteem van de brandstoftank kan beschadigd raken als de auto te ver wordt volgegooid. En dat zou een dure reparatie zijn. Overtollige brandstof die niet de tank bereikt, zou ook gewoon verdampen. Als laatste reden geeft Cooley dat het de berekening van je verbruik verprutst. Brandstof die niet in de tank gaat, reken je wel mee in je verbruik en dat verpest het beeld. Door niet verder te tanken na de klik maak je je auto dus zuiniger. Soort van, min of meer.

Tanken na de klik? Niet doen

Advertentie

Reacties

  • Hans says at 11 november 2021:

    Meer brandstof verhoogt het gewicht van de auto. En meer gewicht betekent meer benzineverbruik en meer remslijtage. Het is dus verstandig om steeds zo weinig mogelijk benzine te tanken. Een halfvolle tank in plaats van een volle scheelt tussen de 1 en 2 procent in het gewicht en in het benzineverbruik.

    Reply
  • Roel says at 24 juni 2021:

    Ja hoor, brandstof terug de slang in, tegen de stroom in. Hoe verzin je het, en dan ook nog tegen de zwaartekracht in.

    • Ruud says at 25 juni 2021:

      Dat het op en neerwaartse druk.

      Reply
    Reply
  • Jan R says at 24 juni 2021:

    Heb een Renault en als ik stop bij het eerste afslaan van de pomp rijd ik steeds met een 3/4 gevulde tank rond. Bij veel auto’s zit de ontuchting heel beroerd, dat is altijd al geweedt, zeker bij franse auto’s. Heb jaren een bediend tankstation gerund dus heb wel ervaring.

    Reply
  • Daffy Duck says at 13 januari 2021:

    Fossielen die nog ouderwets tanken, het bestaat nog…

    • David says at 29 juni 2021:

      Jij rijdt vast zo’n pseudo-moderne auto met stofzuigermotor en denkt daarmee vooruitstrevend te zijn. Geeft niet, met onze diversiteit vullen we elkaar juist mooi aan.

      Reply
    • Anoniem says at 23 juni 2021:

      Alsof jij zoveel beter bent

      Reply
    Reply
  • ozcan says at 4 januari 2021:

    ik zou niet tanken na de klik

    Reply
  • Ralse says at 3 januari 2021:

    Als ik niet altijd tot hetzelfde niveau tank, kan ik mijn verbruik berekening niet accuraat doen. Benzine schuimt bij het ‘snel’ tanken en daarom stopt hij voortijdig maar de hoeveelheid schuimt hangt van verschillende atmosferische factoren af alsook de pomp dus pomp ik telkens tot de rand. Vaker tanken is ook niet milieuvriendelijk (en tijd is ook geld)

    • iki says at 23 januari 2021:

      Diesel schuimt wel en benzine eigenlijke niet

      Reply
    Reply
  • Kamal says at 2 januari 2021:

    Bij Renault wordt het zelfs aangegeven in je instructieboekje dat je de tank 3 keer moet laten klikken bij het tanken. Verder zie ik ook geen probleem daaruit ontstaan…

    Reply
  • Ger van der Zwet says at 2 januari 2021:

    wat ik mis, de brandstof komt uit uit een koude tank in de grond, en zet uit in een warmer voertuig. Dus de vloeistof heef meer ruimte nodig.

    Reply
  • Rob says at 2 januari 2021:

    Wat een onzin ….. er gaat niks terug de slang in er verdampt geen brandstof(koolstof absortie) en de brandstof-berekening wordt softwarematig gedaan aan de hand van inspuitduur en brandstofdruk. Het enige wat kan is bij een hoge buitentemperatuur de relatief koude branstof tanken en de auto in de volle zon zetten, dan zou het absortievat kunnen overlopen door het uitzetten van de brandstof,maar als je dit tijdens een rit doet dan wordt deze brandstof alweer verbruikt.

    • Henny says at 2 januari 2021:

      Rob, er zit een zgn dampretour voorziening in de nozzle, er gaat dus wel wat retour in damp vorm. Is een veiligheidsvoorziening

      Reply
    Reply
  • M.Gouda says at 2 januari 2021:

    Tank altijd voor 25 Euro , dan merk ik er ook niks van als duurder of goedkoper wordt

    • Hans Peter Luyckx says at 25 juni 2021:

      Beste, u merkt het wel. Al het duurder wordt hebt u minder voor uw € 25,00.

      Reply
    Reply
  • Emile says at 1 januari 2021:

    Er zit eendampretour in je tankpistool. Dat betekent dat die de schadelijke stoffen afzuig. Kijk maar een in je uitgang van het ranking daar zitten 2 gaatjes. 1 grote en 1 kleine en de kleine zuigd het weerF

    Reply
  • R.Olaf says at 1 januari 2021:

    Denk ook even natuurkundig: Als je iedere x maar 10 of 20 liter tankt is je auto 40 kilo lichter. Dus daar zit de winst in als de pomp op je route ligt, je tankt in de tijd van de baas. Dus tot de klik is zat,

    Reply
  • Damenb says at 6 juli 2020:

    De tank ontluchting zou niet echt kappot kunnen gaan, je kan namelijk zelf je tank ontluchten als je goed kijk zie je een tuitje zitten waar je tankt druk dat in en je hoort de druk eraf gaan kan er zo 10l bij

    Reply
  • Daniel says at 5 juli 2020:

    Uhm, brandstof die de slang in verdwijnt? Dat lijkt me onzin. Die slang is ook niet leeg als je begint met tanken.

    • Emile says at 1 januari 2021:

      Er zit eendampretour in je tankpistool. Dat betekent dat die de schadelijke stoffen afzuig. Kijk maar een in je uitgang van het ranking daar zitten 2 gaatjes. 1 grote en 1 kleine en de kleine zuigd het weerF

      • JW says at 20 januari 2021:

        Ranking? Wat is dat nu weer?

        Reply
      Reply
    Reply
  • A. Verhoeven says at 5 juli 2020:

    In mijn Renault Captur kan ik na de klik nog maklelijk 12 ltr, er bij doen. Meter blijft dan langer op vol staan een ook de verbruiks- bereking houdt hier ook rekening mee. Ik doe het bij iedere tankbeurt.

    • Gerrit de Zwart says at 2 januari 2021:

      Dat doe ik ook altijd hoor, maar wel tijdens een lange rit en niet als de auto bv een week stil staat

      Reply
    Reply
  • Edwin says at 5 juli 2020:

    10 liter kan er nog met gemak in na de eerste klik. Stop pas bij 75 liter!

    Reply
  • Jaap says at 5 juli 2020:

    Ik kan er ook prima nog 10 liter bijgooien na de eerste klik. 15 lukt ook nog wel, maar dan zie je het tot de dop staan. Ik doe het eigenlijk maar 4 keer per jaar, in Luxemburg als ik in in het voorjaar en in de zomer naar Zuid Frankrijk rij (en terug)

    • Edwin says at 5 juli 2020:

      Ja zo doe ik het ook altijd!

      Reply
    Reply
  • Bart says at 3 juli 2020:

    Niemand die opgelet heeft met tanken? Zodra het de slang uit komt, je tank in gaat, schuimt het. Zie het als een glas cola. Als je die vol mikt, wacht je toch ook totdat het uitgeschuimd is voordat je het glas verder vol gooit? Is met benzine hetzelfde. Deze schuimt, en bij de eerste klik is er dus een lading schuim terug gekomen. Wacht even een paar tellen, en er kan zo weer 3 tot 5 liter bij.

    • Ronald Verhaar says at 4 juli 2020:

      In mijn Dacia Logan kan nog 11 liter na de klik!

      Reply
    Reply
  • Nick says at 3 juli 2020:

    Bij veel VAG auto’s heb je een pinnetje dat je met je tanknozzle kan indrukken, als je dan doortankt tank je er zo 20% meer in en rijdt je dus ook 20% verder op een tankbeurt.

    Dat is niet aan te raden op warme dagen en zeker niet als je het niet in de eerstvolgende rit tot onder dat punt leegrijd.

    Dit is simpelweg wel een perfecte verklaring waarom het ‘gewoon’ door tanken na de klik geen probleem is, VAG heeft deze safety er alvast ingebouwd 🙂 gewoon die tank voltanken! Natuurlijk niet over laten lopen, maar als je van dat pinnetje af blijft dan moet je wel een flinke kluns zijn om het toch over te laten stromen …

    Reply
  • Harry says at 3 juli 2020:

    Als je auto zuiniger wilt laten rijden moet hé de benzine vua een slangetje om de warmwsterkant wikkelen en isoleren. 1 liter koude brandstof wordt bij opwarmen meer dan 1 liter. Je rijdt daarom meer meters omdat je mee liters hebt. Niet zo heel veel maar ‘vroeger’ reed ik met mij corolla bijna 8% zuiniger

    • Titus says at 3 juli 2020:

      Onzin, het volume neemt toe maar de energieinhoud niet, het aantal “benzinemoleculen” blijft hetzelfde.
      Wat wel helpt (maar ook nihil) is zorgen dat je vroeg op de dag tankt omdat dan de benzine in de pomp koudt is en dan krijg je dus meer brandstof in dezelfde liter…

      • Danny says at 3 juli 2020:

        Maar die liter zet dan weer uit en krijg je dus minder energie uit een liter als die warm is. Zijn je eigen woorden.

        • Mike says at 3 juli 2020:

          Nee, dat is dan weer niet logisch. Een liter koude benzine bevat niet evenveel energie als een liter warme benzine.

          • Mike says at 4 juli 2020:

            @Philip: dat klopt helemaal, maar je tankt toch echt liters en geen kilo’s

          • Philip says at 3 juli 2020:

            Mis. 1 kilogram benzine bevat evenveel energie koud als warm. Een liter verandert van gewicht met de temperatuur, en dus ook van energieinhoud

          Reply
        Reply
      Reply
    Reply
  • Ben says at 3 juli 2020:

    De belangrijkste reden ontbreekt, de brandstof uit de pomp is ongeveer 8 graden. Zodra deze boven de grond komt warmt deze langzaam op en zet uit. Daarom mag je tank nooit 100% gevuld worden.

    Reply
  • Mark says at 3 juli 2020:

    Pfff, als ik stop bij de eerste klik sta ik om de haverklap opnieuw bij het tankstation. Ik ‘druppel’ er na de 1e klik nog gerust 10 tot 12 liter bij. (Zonder dat het overloopt oid)

    • Corleone says at 3 juli 2020:

      10 tot 12 liter, overdrijven is ook een kunst natuurlijk. Mijn tank is 60 liter en als ik rijd tot de meter niet meer beweegt gaat er soms 59.30 liter in voor hij klikt. Waar jij dan nog met 10 tot 12 liter gaat blijven is mij een raadsel. Of duw je het tankpistool helemaal in je auto ofzo?

      • Schmitz says at 4 juli 2020:

        dit is niet overdreven ik tank ook met gemak 10 liter erbij na de eerste klik, benz gla

        Reply
      • Mike says at 3 juli 2020:

        Wat denk je van vrachtwagens 😉 2 keer extra aftappen scheeld vaak alsnel 10-25 liter per keer extra wat erin gaat

        Reply
      Reply
    Reply
  • Harry says at 3 juli 2020:

    Tanken na de klik heeft zekers wel een goeie reden. Meer brandstof is langer rijden en dus minder vaak tanken = stilstaan. Zeker de dieselrijders onder ons, met beleid navullen is al gauw 3 liter extra. (in de tank) 😉
    Meer brandstof is langer doorrijden op deze goedkopere brandstof, volgende keer is het gegarandeerd weer duurder. Alleen als je verwacht dat de brandstof goedkoper gaat worden dan tank je niet vol.

    Reply
  • Guido says at 3 juli 2020:

    Tanken na de klik heeft zekers wel een goeie reden😁…. Mijn tank blijft langer op vol staan… De naald zakt veel later dan als ik op de klik stop… En alles na de klik loopt echt niet zomaar je overloop in…. Gewoon opletten dat je niet te ver gaat… Zo simpel is het😜

    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie