Als je ooit een politieauto inhaalt en je komt hem tien minuten verderop weer tegen, dan heeft ie niet heel hard iedereen binnendoor ingehaald. Dan is het waarschijnlijk een collega, want die politieauto’s lijken nogal op elkaar. Een gevalletje haas en schildpad. Of de politie pakte stiekem een sluiproute langs de snelweg. In de video onderaan de pagina is de doorsteek goed te zien.
In het geval van de video hieronder, rijden de agenten op de A50 in de buurt van Arnhem. Ze moeten naar een autobrand op de andere rijbaan. Als je op dat punt netjes de weg volgt om te keren, dan moet je eerst de A12 op en daar bij een afrit keren om weer terug te komen. Als je de eerste afrit naar de A12 gemist hebt, dan moet je zelfs twee keer een afrit nemen en dan ben je een kwartier onderweg.
De sluiproute op de A50 op Google Maps | Foto: © Google
De politie, ambulance en de brandweer hebben dikwijls te veel haast om een kwartier om te rijden, dus op sommige plaatsen wordt een tactische calamiteitendoorsteek (CADO) geplaatst. In dit geval is de doorsteek vrij toegankelijk en maakt een mooie toeristische route door de bossen, maar vaak zijn het gewoon stukken asfalt tussen rijbanen in.
Je herkent ze aan het rode bordje
Soms is zo’n calamiteitendoorsteek vrij toegankelijk (maar niet legaal om te gebruiken als burger), maar soms is er een stuk vangrail dat omhoog kan klappen als een slagboom. Rode bordjes met het woord CADO geeft aan dat er een doorsteek is. Soms worden de sluiproutes ook gebruikt om verkeer om te leiden als de snelweg dicht moet door een ongeluk.
Rijkswaterstaat geeft aan TopGear Nederland nog wat extra uitleg over de sluiproutes: ‘Deze worden in overleg met de hulpdiensten aangelegd. We kijken dan gezamenlijk waar de aanrijdtijden te lang zijn en hoe we deze kunnen verkorten. De calamiteitenwegen bij Rijkswegen worden door ons beheerd en onderhouden.’ Bekijk hieronder hoe de agenten de sluiproute pakken.
Reacties