‘Geen gedeelde smart, wel een halve smart’, zei oma weleens. Waarbij het blijkbaar niet de bedoeling was dat je je broertje tackelde als jij zelf je knie schaafde. Ook doelde ze niet op deze halve Smart, want de Crossblade in kwestie kan helemaal van jou zijn. Voor een niet al te bescheiden 18.945 euro. Waarom is dit gekke ding zo duur?

Smart bouwde slechts 2.000 exemplaren van de Crossblade en slechts vijftien Nederlanders mochten er eentje kopen. Dit was daar niet een van: hij is geïmporteerd. De Smart Crossblade kostte nieuw ruim 32.000 euro. Dit exemplaar is direct binnen gezet (buiten is sowieso een slecht idee) en reed slechts 190 kilometer. Gevalletje zeldzaam, dus.

Zit ie bomvol luxe voor dat geld?

Voor het geld van een Audi A3 kreeg je destijds niet eens sloten. Want tja: welk nut hebben ze? Een dak zit er niet op. De stof is waterafstotend en alles is waterdicht in de Smart. Inzetten als dagelijks vervoer is dus geen enkel probleem. Maar beter transporteer je de Smart naar je vakantiehuisje in Death Valley of je blokhut in de Flaming Mountains in China. Daar is het tenminste lekker warm en droog.

De Smart Crossblade weegt slechts 715 kilo en de 0,6-liter driecilinder pompt toch zeker 55 pk naar de wielen. Van 0 naar 100 km/u? 17,2 seconden. Met een top van 135 km/u. En dat is maar beter ook als je geen Skibril op je knar wilt zetten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)