Eerder reden we al met de Smit Oletha, dus wellicht ben je al bekend met deze beeldschone creatie uit Californië. In dat geval weet je ook dat hij geen BMW Z8 is, ook al lijkt ie erop. De eerste versie van de Smit Oletha was uitgerust met de 4,4-liter V8-motor uit de racer BMW M3 GTS. Een geweldige motor, maar de echte BMW-fan doet het natuurlijk met twee cilinders minder. Daarom is de Smit Oletha er nu ook met een zes-in-lijn.
Zes cilinders op een rij, dat schreeuwt vrij letterlijk en figuurlijk BMW – ongeacht het feit dat het merk genoeg uitstapjes naar drie, vier, acht, tien en twaalf cilinders maakte. Het is dan ook, zoals de jongeren dat tegenwoordig zeggen, echt superchill om te zien dat Smit Vehicle Engineering nu deze motor gebruikt. En ze doen het meteen goed. Ze pakken niet een willekeurige zes cilinder; ze gaan voor de motor uit de legendarische M3 E46.
Uiteraard waren de monteurs van Smit niet te beroerd om de 3,2-liter zescilinder nog eens flink te tweaken. Zo zorgden ze voor gesmede zuigers, drijfstangen en krukas, maar ook voor lichtgewicht nokkenassen voor de 24 kleppen. Die aanpassingen leverden ruim 60 pk extra op ten opzichte van het origineel waardoor het totale vermogen uitkomt op 406 pk. Inderdaad, wel ongeveer 50 pk minder dan de V8.
Waarom zou je de Smit Oletha met zes-in-lijn kiezen?
Goede vraag. Daarvoor hebben we de laatste foto in de galerij hierboven toegevoegd. Dat is een kiekje van de V8-versie, voor als dat je niet was opgevallen. Optisch is het grootste verschil de bobbel in de motorkap, aangezien de zescilinder wat minder fors is. De Smit Oletha met zes-in-lijn is dan ook 45 kilo lichter dan de versie met V8. Uiteindelijk zijn beide auto’s geweldig om te zien en te rijden. Kies de een als je kickt op veel cilinders, of de ander als je blij wordt van het idee van een BMW-coupé met zes-in-lijn.
Reacties