
Eerder reden we al met de Smit Oletha, dus wellicht ben je al bekend met deze beeldschone creatie uit Californië. In dat geval weet je ook dat hij geen BMW Z8 is, ook al lijkt ie erop. De eerste versie van de Smit Oletha was uitgerust met de 4,4-liter V8-motor uit de racer BMW M3 GTS. Een geweldige motor, maar de echte BMW-fan doet het natuurlijk met twee cilinders minder. Daarom is de Smit Oletha er nu ook met een zes-in-lijn.
Zes cilinders op een rij, dat schreeuwt vrij letterlijk en figuurlijk BMW – ongeacht het feit dat het merk genoeg uitstapjes naar drie, vier, acht, tien en twaalf cilinders maakte. Het is dan ook, zoals de jongeren dat tegenwoordig zeggen, echt superchill om te zien dat Smit Vehicle Engineering nu deze motor gebruikt. En ze doen het meteen goed. Ze pakken niet een willekeurige zes cilinder; ze gaan voor de motor uit de legendarische M3 E46.
Uiteraard waren de monteurs van Smit niet te beroerd om de 3,2-liter zescilinder nog eens flink te tweaken. Zo zorgden ze voor gesmede zuigers, drijfstangen en krukas, maar ook voor lichtgewicht nokkenassen voor de 24 kleppen. Die aanpassingen leverden ruim 60 pk extra op ten opzichte van het origineel waardoor het totale vermogen uitkomt op 406 pk. Inderdaad, wel ongeveer 50 pk minder dan de V8.
Waarom zou je de Smit Oletha met zes-in-lijn kiezen?
Goede vraag. Daarvoor hebben we de laatste foto in de galerij hierboven toegevoegd. Dat is een kiekje van de V8-versie, voor als dat je niet was opgevallen. Optisch is het grootste verschil de bobbel in de motorkap, aangezien de zescilinder wat minder fors is. De Smit Oletha met zes-in-lijn is dan ook 45 kilo lichter dan de versie met V8. Uiteindelijk zijn beide auto’s geweldig om te zien en te rijden. Kies de een als je kickt op veel cilinders, of de ander als je blij wordt van het idee van een BMW-coupé met zes-in-lijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De vorige BMW i3 vonden jullie echt heel lelijk, maar de volgende gaan jullie wél mooi vinden

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Waarom je voorlopig echt even niet met je BMW naar Friesland moet rijden

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Twintigjarige kan geen BMW van 230.000 euro kopen, reageert op originele manier

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Voor minder dan 1.500 euro is deze Mercedes E 53 de perfecte stationwagon

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

De nieuwe Grandland rijdt weer als een echte Opel (review)

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Waarom de ‘echte’ versnellingsbak een comeback aan het maken is bij elektrische auto’s

De benzinemotor van de toekomst heeft mogelijk ovalen zuigers, en dat heeft een belangrijk voordeel
