
Eerder reden we al met de Smit Oletha, dus wellicht ben je al bekend met deze beeldschone creatie uit Californië. In dat geval weet je ook dat hij geen BMW Z8 is, ook al lijkt ie erop. De eerste versie van de Smit Oletha was uitgerust met de 4,4-liter V8-motor uit de racer BMW M3 GTS. Een geweldige motor, maar de echte BMW-fan doet het natuurlijk met twee cilinders minder. Daarom is de Smit Oletha er nu ook met een zes-in-lijn.
Zes cilinders op een rij, dat schreeuwt vrij letterlijk en figuurlijk BMW – ongeacht het feit dat het merk genoeg uitstapjes naar drie, vier, acht, tien en twaalf cilinders maakte. Het is dan ook, zoals de jongeren dat tegenwoordig zeggen, echt superchill om te zien dat Smit Vehicle Engineering nu deze motor gebruikt. En ze doen het meteen goed. Ze pakken niet een willekeurige zes cilinder; ze gaan voor de motor uit de legendarische M3 E46.
Uiteraard waren de monteurs van Smit niet te beroerd om de 3,2-liter zescilinder nog eens flink te tweaken. Zo zorgden ze voor gesmede zuigers, drijfstangen en krukas, maar ook voor lichtgewicht nokkenassen voor de 24 kleppen. Die aanpassingen leverden ruim 60 pk extra op ten opzichte van het origineel waardoor het totale vermogen uitkomt op 406 pk. Inderdaad, wel ongeveer 50 pk minder dan de V8.
Waarom zou je de Smit Oletha met zes-in-lijn kiezen?
Goede vraag. Daarvoor hebben we de laatste foto in de galerij hierboven toegevoegd. Dat is een kiekje van de V8-versie, voor als dat je niet was opgevallen. Optisch is het grootste verschil de bobbel in de motorkap, aangezien de zescilinder wat minder fors is. De Smit Oletha met zes-in-lijn is dan ook 45 kilo lichter dan de versie met V8. Uiteindelijk zijn beide auto’s geweldig om te zien en te rijden. Kies de een als je kickt op veel cilinders, of de ander als je blij wordt van het idee van een BMW-coupé met zes-in-lijn.
Meer van TopGear


Politie haalt BMW zonder motorkap van de weg, maar dat blijkt nog wel het minst erge

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

De BMW M5 (E39) had bijna niet die heerlijke V8 gehad – dit is het verhaal

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

Nooit meer stoeprandschade: dit is de ‘eerste onverwoestbare velg ter wereld’

Blijkbaar kun je nu als fietser ook een flitsboete krijgen (in dit geval van 211 euro)

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Geen maximumsnelheid in Nederland? Dat kan prima, volgens dit onderzoek

Helemaal zelfstandig rijdende vrachtwagens lopen tegen een grappig probleem aan in de VS
