Het is eindelijk zo ver. De boete voor onnodig links rijden wordt hoger dan die voor rechts inhalen. Je mag het allebei niet doen (dus, foei, en zo), maar dit voelt wel als een kleine overwinning. Tegelijk gaan de boetes voor hardrijden op de snelweg omlaag: overtredingen tot 10 km/u te hard krijgen een 15 procent minder hoge boete. Onnodig herrie maken wordt ook minder zwaar bestraft door de politie.
Andere boetes stijgen in prijs. Zo wordt het vasthouden van een telefoon bestraft met 340 euro boete in plaats van 240 euro. Het niet dragen van een gordel wordt duurder, net als het niet verlenen van voorrang aan een voorrangsvoertuig. De aanpassingen in het boetestelsel zijn een gevolg op de verhoogde inzet van de politie en het gebruik van digitale handhaving. Hiermee bedoelen ze de nieuwe camera’s die telefoongebruikers pakken en de nieuwe trajectcontroles.
‘Door aanpassing van het boetestelsel wordt verwacht dat de verkeersveiligheid wordt versterkt door het strenger bestraffen van ernstige verkeersovertredingen. Tegelijkertijd zal de maatschappelijke acceptatie worden vergroot door lichtere overtredingen minder zwaar te beboeten’, zo meldt de Rijksoverheid. De boete voor linksplakkers verhogen is dus een gevalletje zieltjes winnen, maar wij keuren het helemaal goed.
De veranderingen in verkeersboetes
– Vasthouden van telefoon tijdens het rijden: van 240 euro naar 340 euro
– Niet zo veel mogelijk rechts rijden (onnodig links rijden) op een auto(snel)weg: van 140 euro naar 210 euro.
– Niet verlenen van voorrang aan een voorrangsvoertuig: van 240 euro naar 340 euro en overhevelen naar het strafrecht.
– Het vervoeren van minderjarigen zonder gordel: van 140 euro naar 210 euro.
Naast dat kleinere snelheidsovertredingen onder de 10 km/u lichter worden bestraft, gaat ook de sanctie omlaag op onder andere de volgende feiten:
– Het veroorzaken van onnodig geluid met een motorrijtuig: van 390 euro naar 240 euro.
– In- en uitstappende passagiers voorbijrijden zonder hen de gelegenheid te geven in- of uit te stappen: van 390 euro naar 240 euro.
– Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats: van 390 euro naar 300 euro.
Ook wordt de bekeuringsvrije voet ingevoerd voor de eerste snelheidsoverschrijding met 3 km/u op de 130-km/u wegen. Op alle andere wegen geldt die bekeuringsvrije voet al. Nu wordt de uitzondering voor snelheidsovertredingen op 130-km/u wegen weggenomen.
Leen heeft op 8 februari 2021 geschreven:
Prima als vrachtwagens elkaar willen inhalen. Maar waarom moet de andere trucker nou altijd zijn stinkende best doen om NIET ingehaald te worden? Even een tikkie gas terugnemen en klaar is kees. Leren ze dat niet in die opleiding?
Jan heeft op 8 februari 2021 geschreven:
Bekeuringen is puur klasse justitie
@Jan heeft op 8 februari 2021 geschreven:
Bekeuringen is of zijn?
Remco heeft op 7 februari 2021 geschreven:
Met 1 of 2 kilometer per uur verschil inhalen zal weinig tot geen invloed hebben op ‘just in time’.
dus lekker van die linkerbaan afblijven met je truck.
Iedereen moet van 100 of 130 af de remmen in, filevorming en irritatie tot gevolg. Bovendien slecht voor het milieu om de milieugekkies ook maar even wat koren op de molen te geven. Zeker waar er een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt die menig trucker aan zij truckerklomp lapt.
Uwe I. heeft op 6 februari 2021 geschreven:
Er moet wel een duidelijk snelheidsverschil zijn om intehalen. En niet dat een voertuig van Maastricht tot Amsterdam links blijft rijden
W.J. Siekman heeft op 5 februari 2021 geschreven:
Zolang er een (al is het gering) snelheidsverschil is, en de inhalende vrachtwagen de maximum toegestane snelheid niet overschrijdt, valt dit niet onder ‘linksplakken’, maar onder gewoon verkeersgedrag, er is nu eenmaal een maximum snelheid voor vrachtwagens vastgesteld. Dit onder het besef dat vrachtwagenchauffeurs niet voor hun lol onderweg zijn, maar onder druk van onze huidige JIT (just in time) maatschappij hun goederen op tijd moeten afleveren. Óók de goederen die voor de vragensteller zijn.
Remco heeft op 7 februari 2021 geschreven:
Met 1 of 2 kilometer per uur verschil inhalen zal weinig tot geen invloed hebben op ‘just in time’.
dus lekker van die linkerbaan afblijven met je truck.
Iedereen moet van 100 of 130 af de remmen in, filevorming en irritatie tot gevolg. Bovendien slecht voor het milieu om de milieugekkies ook maar even wat koren op de molen te geven. Zeker waar er een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt die menig trucker aan zij truckerklomp lapt.
Vraag voor een vriend heeft op 5 februari 2021 geschreven:
Geldt onnodig linksplakken ook voor elke inhalende vrachtwagen? Die hebben daar immers ook niets te zoeken.