Misschien kom je vrijwel nooit in Duitsland en heb je nog nooit 200 gereden; maar dat er een plek bestáát waar je zo hard mag rijden als je wilt, dat is toch een fijne gedachte. Alleen al vanwege het dagdromen. Maar het snelheidswalhalla* dat we de Autobahn noemen, staat al enkele jaren ter discussie. Deze week werd er een groot onderzoek gepubliceerd over een eventuele snelheidslimiet op de Autobahn.

*Als er tenminste geen file staat, geen wegwerkzaamheden zijn, als het asfalt goed genoeg is, als het niet regent, als er geen caravan onnodig links rijdt, als je tank niet bijna leeg is en je niet zeker weet wanneer het volgende tankstation komt en als je niet de geur van die ongelofelijk ranzige wc’s langs de Autobahn onder je schoenzolen hebt zitten.

Van de bekroonde auteur van Untersuchung der Unfallforschung der Versicherer verscheen onlangs het enorm meeslepende Unfallursache Geschwindigkeit. Op basis van dit lijvige onderzoek schreef het Duitse Autobild en eveneens lijvig artikel. We doen een poging de hoogtepunten van het onderzoek hieronder kort aan te stippen. Kleine spoiler: de conclusie kon je al uit de titel hierboven halen.

Snelheidslimiet op de Autobahn tegen CO2-uitstoot

Volgens het onderzoek zorgden personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen in Duitsland in 2020 (zelfs in het rustige coronajaar dus) voor 30,5 miljoen ton aan CO2-uitstoot. Een maximumsnelheid op de Autobahn zou voor een aanzienlijke afname van die uitstoot kunnen zorgen.

Als er voortaan op de Autobahn maar 130 km/u gereden zou mogen worden, zou de CO2-uitstoot afnemen met 1,5 miljoen ton. Bij een limiet van 120 km/u is dat 2 miljoen ton en bij 100 zelfs 4,3 miljoen ton. Het onderzoek houdt er hierbij rekening mee dat niet iedereen zich netjes aan de regels houdt.

En de veiligheid?

In 2021 kwamen er 2.562 mensen om het leven in het Duitse verkeer, waarvan 318 op de Autobahn. Bij die ruim 300 gevallen was snelheid niet altijd als de oorzaak aan te wijzen. Volgens het onderzoek zijn er veel stappen te zetten op het gebied van betere rijhulpsystemen, en ook wat betreft het gedrag van de bestuurders. Denk hierbij aan afleiding van de telefoon.

‘Zelfs als 130 km/u als maximumsnelheid die onder de gunstigste omstandigheden is toegestaan, ​​intensief wordt gecontroleerd en dus überhaupt wordt nageleefd, wordt het potentieel voor de verkeersveiligheid door deze maatregel als vrij laag geclassificeerd’, zo schrijft het onderzoek. Wel is er met name een hoop winst te behalen op provinciale wegen. Daar zou een maximumsnelheid van 80 in plaats van 100 een stuk veiliger zijn.

Wat doet een snelheidslimiet op de Autobahn tegen files?

Het onderzoek beaamt dat snelheidsverschil files veroorzaakt, maar dat de grootste boosdoener te veel auto’s op te weinig asfalt is. Wat het daadwerkelijke effect is van een maximumsnelheid op de Autobahn als het gaat om files, dat durft het onderzoek niet te zeggen. Qua tijdsverlies spreekt het over enkele minuten bij de meeste ritten.

Autobild citeert ook verkeerskundige Maria Limbourg. Zij is van mening dat het rijden op de Autobahn een stuk minder stressvol zou worden voor bestuurders die langzamer rijden. Deze zouden bij een ingestelde snelheidslimiet geen flitsende koplampen meer te zien krijgen, of klevers op hun bumpers.

Reacties

  • Chris heeft op 25 november 2022 geschreven:

    De autobahn is een SNELweg, mensen die langzaam willen rijden kunnen beter op provinciale wegen rijden of gewoon zoveel mogelijk rechts houden op de autobahn, dan hebben ze ook geen last van snelrijdende auto’s en andersom.

    Reageer
  • Rarebear14 heeft op 25 november 2022 geschreven:

    in het voorjaar met de Merc op weg naar de 250+ , zit er een Tesla 3 met 200 op de linker baan die niet naar rechts wilde !!! in de ankers !!! en ja hoor gele platen 😞 en vele kilometers verder eindelijk naar rechts ….. inmiddels ook een Lambo in mijn spiegel met knipperende lichten ….. zucht

    Reageer
  • Dylan heeft op 25 november 2022 geschreven:

    FUCK CO2 uitstoot. Fucking mongolen die dit bedacht hebben.

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Dylan Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear