Snelheidsverlaging twee keer zo duur

Foutje, is 19 miljoen euro

Foto('s): W. Bulach / WikiCommons

Het verbouwen van een snelweg verschilt blijkbaar niet heel veel van het verbouwen van een auto. Je vertelt belangstellenden (lees: je partner) eerst een optimistische prijsopgave en je rekt dit gaandeweg een beetje op. Zo vertel je eerst alleen over de nieuwe bandjes, maar voor het gemak vergeet je even te vertellen dat je ook nieuwe velgen hebt besteld. Dat komt later wel – en het liefst vertel je alleen dat je 200 euro bespaarde. Zo hou je het leuk voor beide partijen.

Zo ook met de snelheidsverlaging in Nederland. Eerder werd gesproken over zo’n 8 miljoen euro voor het plaatsen van nieuwe borden, maar dat bleek te optimistisch. ‘Dat waren de kosten tot maart, maar er moet nog meer gebeuren. Zoals aanpassingen bij spitsstroken en het plaatsen van hectometerpaaltjes’, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat tegen NOS. De nieuwe kostenschatting is 19 miljoen euro.

Wanneer komt de nieuwe maximumsnelheid?

Rijkswaterstaat is al begonnen met het plaatsen van nieuwe borden, waar nu nog hoezen (of tape) overheen zitten. Op 12 maart gaan de hoezen eraf en gaat de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/u in. Je mag dan overdag nergens in Nederland harder rijden dan 100 km/u. Op een aantal plaatsen mag je 130 km/u rijden na 19:00 uur en voor 06:00 uur. De politie vertelde tegen De Telegraaf die dag geen extra snelheidscontroles uit te voeren.

Foto: W. Bulach / WikiCommons

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken