Jij herkent dit beeld echt wel in jouw vlotte auto met verbrandingsmotor. Als er een Tesla of andersoortige elektrische auto naast je komt staan bij het verkeerslicht, druk je je snor en ga gewoon rustig rijden. Je bent bij voorbaat kansloos. De elektrische auto heeft ervoor gezorgd dat Jan en alleman een snelle auto kan kopen. En dit betekent dus ook dat er meer ongelukken plaatsvinden en hogere verzekeringskosten zijn voor elektrische auto’s.
LexisNexis analyseerde voor Green Car Reports naar verzekeringspremies voor elektrische auto’s. Wat blijkt: snelle elektrische auto’s worden in rap tempo (hah) duurder in de verzekering. Dit omdat snelle elektrische auto’s eerder betrokken zijn bij ongelukken. Het gaat in dit geval om extra snelle EV’s. Met name de EV’s met dubbele motoren (op elke as een motor) en een trekkracht van meer dan 400 Nm.
400 Nm is niet veel voor een EV
Dat lijkt een vrij hoog koppel, maar voor een elektromotor valt dat enorm mee. Er zijn zat EV’s die zoveel koppel leveren. Niet alleen is het koppel van een elektrische auto heel erg hoog. Het maximale koppel is vanuit stilstand beschikbaar. Dat is de reden dat zelfs EV’s met bescheiden motorisering zeer vlot aanvoelen. Kun je nagaan hoe dat is bij een extra snelle elektrische auto (waarvan er een hele hoop zijn).
Ondanks de toegenomen verzekeringskosten is er nog niet voldoende data om te zegen dat sterkere auto’s met acceleratievermogen daadwerkelijk leiden tot agressiever rijgedrag. Dat is bij verbrandingsmotoren wel meer het geval. Volgens LexisNexis (wat een leuke naam is dat toch) heeft het niet alleen met het hogere koppel te maken van elektrische auto’s. Ook andere eigenschappen van de EV spelen een rol.
Er zijn meerdere redenen waarom snelle elektrische auto’s duurder zijn
Denk aan de ‘one pedal driving’. Veel EV’s remmen al hard af als je van het rechterpedaal gaat, dus dan is het rempedaal niet nodig. Deze rijstijl is voor sommige bestuurders ook even wennen, wat leidt tot hogere vereringskosten, want het gaat soms fout. Een ander belangrijk aspect is dat de reparatiekosten bij EV’s over het algemeen wat hoger liggen. Met name bij sommige nieuwe autofabrikanten grenzen sommige simpele reparatiekosten aan het hondsdolle.
Lees ook: elektrische auto komt verder dan de fabriek belooft
Tenslotte richt een EV vaak meer schade aan, iets dat ook wordt meegenomen in het onderzoek van LexisNexis (niet te verwarren met de Lexus NX). Dus bij crashes is de EV niet alleen duur om te repareren, de schade aan de andere auto is vaak ook groter. Overigens wordt het weer gecompenseerd door de doorgaans rustigere bestuurders (die het maximale uit hun batterij willen halen).
Maarten heeft op 21 september 2024 geschreven:
FSD superviced beta? Is nooit beschikbaar geweest in de EU dus no worries.
Meer vermogen en koppel dmgaat trouwens twee kanten op. Invoegen met een EV is veiliger dan invoegen met een ICE van 115PK die geen fut heeft.
Wegligging is ook goed bij EV’s door de lagere center if gravity. Ze excelleren ze bijna allemaal bij de Moose test. Rijdt gewoon goed.
Wel jammer dat er, in het geval van een ongeluk hogere krachten bij betrokken zijn wegens het hogere gewicht. Vooral het geval wanneer je een EV rijdt die niet door Tesla is gebouwd, die zijn over het algemeen de lichtste (ook lekker voor de wegenbelasting)
Floris heeft op 23 september 2024 geschreven:
“Invoegen met een EV is veiliger dan invoegen met een ICE van 115PK die geen fut heeft.”
Dus als ik je goed begrijp heeft een auto met meer PK meer ruimte om in te voegen? Veiliger? Met invoegen heb er doorgaans te maken met de overige “verkeershufters” die je geen ruimte geven en niet met vermogen van je eigen auto.
Rekening houden met elkaar in combinatie met je eigen auto kennen, kan bijdragen tot minder ongelukken…
@maarten heeft op 23 september 2024 geschreven:
Als je moet kiezen tussen veel meer ongelukken met een auto die 100 kilo lichter is, of veel minder ongelukken, is de keuze snel gemaakt. Tesla’s zijn statistisch gezien een gevaar op de weg.
J. heeft op 19 september 2024 geschreven:
Alleen fanboys van een Amerikaans merk met een charismatische leider betalen hogere ‘vereringskosten’ (paragraaf 5), de rest van ons betaalt gewoon hogere verzekeringskosten 😉
Peter heeft op 19 september 2024 geschreven:
Het zou op zich best logisch zijn dat je voor een Tesla meer betaalt. Die worden de weg opgestuurd met bèta software versies voor automatisch rijden waardoor talloze ongelukken gebeurd zijn en tientallen doden zijn gevallen. Vroeg of laat ga je dat soort onkunde terug zien in de verzekeringspremies.